شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی پاسخ به درمان با دگزامتازون با دوز بالا در کودکان مبتلا به ترومبوسیتوپنی اتوایمیون مزمن در بیمارستان کودکان مفید تهران و سیدالشهدا اصفهان


بررسی پاسخ به درمان با دگزامتازون با دوز بالا در کودکان مبتلا به ترومبوسیتوپنی اتوایمیون مزمن در بیمارستان کودکان مفید تهران و سیدالشهدا اصفهان
● مقدمه:
هرچند که تا کنون درمان قاطعی‌ برای‌ ترومبوسیتوپنی اتوایمیون مزمن شناخته نشده است ولی‌ دگزامتازون بادوز بالا بعنوان یک روش احتمالا موثر بصورت مکرر مورد ارزیابی‌ قرار گرفته و نتایج گاه متضادی‌ نیز ارائه شده است .
● روشها:
در این تحقیق به منظور ارزیابی این روش درمانی و همچنین فاکتورهای‌ احتمالی‌ مثبت و یا منفی‌ برای‌ میزان پاسخ به درمان، ۲۱ بیمار با پلاکت کمتر از ۳۰ هزار در طی‌ شش دوره ۲۸روز، و در هر دوره ۴ تزریق متوالی‌ دگزامتازون با دوزmg/m۲ ۴۰ موارد ارزیابی‌ گرفتند.
نتیجه. ۲۷.۵ درصد بیماران پس‌ از گذشت سه ماه از آخرین دوره تزریق دارو، پلاکت بالای‌ ۱۵۰ هزار داشتند (۴۶ درصد بالای‌ ۵۰ هزار). هیچ یک از بیماران مبتلا به ITP مزمن در سنین شیر خوارگی پاسخ مناسبی‌ به درمان ندادند. پاسخ درمانی در گروه دختران به طور قابل توجهی بهتر از پسران بود (۴۳% در مقابل ۱۸% پلاکت بالای‌ ۱۵۰ هزار). همچنین در کسانی‌ که قبلا طحال ‌برداری‌ شده بودند و یا کسانی‌ که سابقه پاسخ به کورتون را در گذشته داشتند و یا بیش از سه سال از شروع بیماری‌ آنها می ‌گذشت پاسخ درمانی‌ مناسب ‌تر بود.
● بحث:
توجه به عدم بروز عارضه قابل توجه در بیماران در طی شش دوره درمان، و عدم وجود علائم خونریزی‌ خودبخودی‌ در بیماران در طی شش دوره درمان (بجز شیرخواران) و عدم وجود روش‌ درمان کننده موثر دیگر برای‌ این بیماران، این روش درمان برای‌ کلیه بیماران مبتلا به ITP مزمن (به غیر از شیرخواران) توصیه می‌شود، و انتظار می ‌رود که گروهی‌ از بیماران پس از اتمام دوره درمانی‌ بتوانند با پلاکت طبیعی‌ به زندگی‌ خود ادامه دهند.
علیرضا معافی
محمدتقی ارزانیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید