جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شگرد‌های جدید در بازار اینترنت


شگرد‌های جدید در بازار اینترنت
باور کنید اصلا مهم نیست شما در عصر سرعت و ارتباط، نامه‌هایتان را با پست الکترونیک می‌فرستید یا هنوز به صندوق‌های قدیمی پست اعتماد می‌کنید.
مایحتاج مورد نیازتان را از فروشگاه نزدیک محل کارتان می‌خرید یا سراغ مراکز خرید مجازی می‌روید و اساسا با پدیده‌ای به نام اینترنت آشنا هستید یا نه، چون هر لحظه ممکن است زنگ تلفن خانه به صدا در بیاید و صدایی مژده بدهد که به‌عنوان مصرف‌کننده خدمات اینترنتی برنده یک دستگاه دوربین عکاسی یا ساعت مچی شده‌اید.
در چنین شرایطی مطمئن باشید تایید یا تکذیب شما هیچ خللی در اراده نماینده شرکت ارائه‌کننده خدمات اینترنتی ایجاد نخواهد کرد؛ حتی اگر به کرات تاکید کنید که هرگز مشترک این خدمات نبوده‌اید و اصولا علاقه‌ای به اینترنت ندارید.
درنهایت اینکه به احتمال قریب به یقین بعد از چند دقیقه چانه زدن، شما متقاعد خواهید شد که همای سعادت بدون هیچ دلیلی روی شانه‌هایتان نشسته و به این ترتیب در یک ماراتن نفس‌گیر، قرعه به نام شما از گردونه خارج شده است.
اما این همه داستان نیست چون وقتی پیک خوشبختی به در منزلتان رسید مطمئن خواهید شد پرواز همای سعادت چندان هم بی‌هدف نبوده، به این ترتیب نماینده شرکت به شما اعلام خواهد کرد که در قبال تحویل دوربین عکاسی چند هزار تومانی تقریبا بی‌مصرف یا ساعت مچی چینی بی‌قیمت باید کارت اینترنتی ۱۰ هزار تومانی بخرید.
در این صورت یا شما به این نتیجه خواهید رسید که در برابر دوربین مخفی ایستاده‌اید و لبخند خواهید زد یا بنای اعتراض خواهید گذاشت؛ که البته تجربه نشان می‌دهد معمولا راه دوم نتیجه نمی‌دهد چون داد و فریاد پیک خوش خبر باعث خواهد شد از ترس آبرو مبلغ را بپردازید. مخلص کلام اینکه به واسطه روش نوین بازا‌ریابی احتمالا فرزند خردسالتان این شانس را به دست خواهد آورد که اولین تجربه‌های عکاسی خود را کسب کند.این اتفاق در ماه‌های اخیر آنچنان به داستانی تکراری تبدیل شده که روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رسما به مردم هشدار داد و اعلام کرد: اخیرا
مشاهده شده برخی از طریق تلفن و یا روش‌های دیگر اقدام به فروش خدمات اینترنتی با قیمت‌های بسیار ارزان و در کنار آن دادن هدایا می‌کنند اما پس از دریافت مبالغی از مردم سرویسی ارائه نمی‌شود.
با توجه به اینکه هدف از اینگونه اقدامات سوءاستفاده از مشتریان است و عمدتا توسط عوامل غیرمجاز صورت می‌گیرد، ضروری است متقاضیان به‌منظور پیگیری و دریافت خدمات مناسب نسبت به هزینه پرداختی، هوشیار بوده و خدمات مربوطه را از شرکت‌های معتبر و دارای مجوز از سازمان دریافت کنند و در صورت بروز تخلف، مراتب را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اطلاع دهند.
علیرضا علمی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شبکه‌های اینترنتی، هم در مورد این نوع جدید بازاریابی به همشهری می‌گوید: به جز شرکت‌های غیرمجاز بعضی از شرکت‌های صاحب مجوز هم از این روش برای بازاریابی استفاده می‌کنند که از لحاظ قانونی خلاف محسوب نمی‌شود اما از نظر حرفه‌ای به هیچ عنوان روش شایسته‌ای نیست.او ادامه می‌دهد: با این همه اگر مردم درصورت بروز حوادث مشابه آن را پیگیری کنند پرونده با وجود شاکی خصوصی قابل پیگرد خواهد بود.
به گفته علمی، شرکت‌هایی که از این روش بازاریابی استفاده می‌کنند درصورت ارائه دادخواست شاکی خصوصی باید توضیح بدهند که به چه مجوزی با منازل مردم تماس می‌گیرند؟ براساس کدام قرعه کشی برندگان انتخاب شده‌اند؟ به چه علت در برابر تحویل جایزه وجه مطالبه می‌کنند و با چه مجوزی با حضور در برابر در منازل اسباب سلب آسایش مردم را فراهم می‌آورند؟ او توصیه می‌کند که مردم درصورت تماس یا مراجعه چنین شرکت‌هایی، مراتب را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش کنند یا با مراجعه به مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و اینترنتی مستقر در شورای حل اختلاف استان تهران امکان پیگیری را فراهم آورند.
علمی درخصوص نحوه شناسایی شرکت‌های (آی.اس.پی) مجاز که به‌صورت قانونی خدمات اینترنتی ارائه می‌کنند هم می‌گوید: نزدیک به ۷۰۰ شرکت از این دست با در دست داشتن مجوز مشغول ارائه خدمات هستند اما سازمان تنظیم مقررات فهرستی از این شرکت‌ها اعلام نکرده بنابراین مصرف‌کنندگان قادر نیستند با مراجعه به فهرستی رسمی، قانونی بودن شرکتی را که کارت آن را خریده‌اند پیگیری کنند.
او ادامه می‌دهد: مشترکان اینترنت پرسرعت هم درصورتی‌که سرعت اینترنت از میزان درج شده در قرارداد کمتر باشد می‌توانند از شرکت طرف قرار داد شکایت کنند. درنهایت اینکه توصیه می‌کنیم اگر یکی از همین روزها تلفن خانه به صدا درآمد و کسی از آن سوی خط مژده داد که همای سعادت روی شانه شما نشسته، به راحتی متقاعد نشوید و اگر هم قربانی روش نوین بازاریابی شرکت‌های ارائه‌کننده شده‌اید حتما مراتب را به سازمان تنظیم مقررات یا مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و اینترنتی گزارش دهید.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید