پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر هم کشتی سلول های کبد جنین موش و سلولهای بنیادی کارسینومای جنینی در القای تمایز آنها به کلنی های خونساز


تاثیر هم کشتی سلول های کبد جنین موش و سلولهای بنیادی کارسینومای جنینی در القای تمایز آنها به کلنی های خونساز
با توجه به اهمیت سیستم هم کشتی در تمایز سلولهای بنیادی، هدف اصلی از این مطالعه بررسی تاثیر استرومای کبد جنین موش بر تمایز سلولهای کارسینومای جنینی (P۱۹) است.
● روش بررسی:
سلولهای P۱۹ به طور مستقیم در محیط نیمه جامد دارای ۱۰% سرم جنین گاو و در غیاب فاکتورهای اگزوژن تکثیر و تمایز یافته و بعد از مدت ۸ الی ۱۲ روز به اجسام شبه جنینی (EBs) تبدیل شدند، اجسام شبه جنینی از محیط نیمه جامد خارج و تریپسینه شدند و به شکل سلولهای منفرد و یا دوتایی در آمدند، سپس این سلولها بر روی لایه پشتیبان تهیه شده از سلولهای کبد جنین موش (روز سیزدهم حاملگی) هم کشتی (Co-culture) شدند. پس از گذشت ۱۴ الی ۱۸ روز کلنی های ایجاد شده بر روی لایه پشتیبان مورد بررسی و شمارش قرار گرفتند. جهت تشخیص سلولهای تشکیل دهنده کلنی ها از رنگ گیمسا و جهت تشخیص کلنی های اریتروییدی از رنگ بنزیدین استفاده شد.
● یافته ها:
نتایج شمارش و همچنین رنگ آمیزی کلنی ها با رنگ بنزیدین نشان داد که ۹۴% کلنی ها بنزیدین مثبت و ۶% مابقی کلنی های بنزیدین منفی بودند و در رنگ آمیزی گیمسا مشخص شد که سلولهای تشکیل دهنده این کلنی هامیلوییدی و یا لنفوییدی بودند.
● نتیجه گیری:
بنابراین سلولهای پشتیبان کبد جنینی توانایی القا تمایز سلولهای کارسینومای جنینی را به رده های خونساز به خصوص اریتروییدی را دارند و احتمالا می توان در آینده و با انجام تحقیقات بیشتر از این روش هم کشتی برای تمایز سلولهای بنیادی جهت درمان بیماری های خونی استفاده کرد.
مرتضی یافتیان
مژده صالح نیا
علی اکبر پورفتح اله
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید