جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


بودای عظیم الجثه لشان


بودای عظیم الجثه لشان
بودای غول پیکر لشان (Leshan) ، بزرگترین پیکره سنگی بودای موجود در جهان است. بودای لشان مجسمه ای است در هیئت Meytreya *، پا برهنه با گوش هایی آویزان، موهایی آراسته به صورت مارپیچ و گیس مانند، قفسه سینه ای برآمده و در معرض نمایش و دستانی که روی زانوان تکیه داده شده است. از زیر پای این مجسمه عظیم الجثه سنگی، رودخانه هایی می گذرند.
مجسمه غول پیکر بودای لشان از لحاظ شهرت هم پای مجسمه های ایستاده بودا در Bamiyan افغانستان است که همه آنها به عنوان میراث فرهنگی بشری حفظ و نگهداری می شوند. ارتفاع دو مجسمه بودای Bamiyan در افغانستان در حالت ایستاده ۳۸ و ۵۳ متر است که از لحاظ ارتفاع دومین و سومین مجسمه های سنگی بودا در دنیا هستند. مجسمه با شکوه بودای لشان حالت نشسته دارد. مجسمه های بودا در افغانستان به دست انسان ها تخریب شدند و همین امر باعث شد که محافظت از مجسمه بودای لشان بیش از پیش، مهم تلقی شود.ارتفاع این بودای با شکوه ۷۱ متر است. پهنای شانه هایش ۲۸ متر، سرش ۱۴.۷ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد و در مجموع ۱۰۲۱ تکه مو به آن وصل شده است. در رویه پاهایش که هر کدام ۸.۵ متر است به راحتی ۱۰۰ نفر جای می گیرند.
انگشتان پاهایش به اندازه ای بزرگ است که می تواند به عنوان میز شام استفاده شود. بودای لشان به عنوان مرتفع ترین مجسمه بودای جهان، در سال ۱۹۹۶ به لیست اسامی میراث فرهنگی طبیعی جهان پیوست.
به برخی از از اندازه های مربوط به مجسمه بودای لشان توجه کنید :
▪ رتفاع : ۷۱ متر
▪ طول سر : ۱۴.۷ متر
▪ عرض شانه : ۲۸ متر
▪ طول گردن : ۳ متر
▪ طول گوش ها : ۷ متر
▪ طول دماغ : ۵.۶ متر
▪ طول ابرو ها : ۵.۶ متر
▪ طول چشم ها : ۳.۳ متر
▪ طول دهان : ۳.۳ متر
در زمانی که این مجسمه تراشیده شد، یک بنای ۱۳ طبقه چوبی برای محافظت از آن در مقابل نور خورشید و باران ساخته شد. بعدها در اواخر پادشاهی (Yuan ۱۳۶۸-۱۲۷۹) این بنای محافظ در جنگ تخریب شد. از آن زمان تا کنون این مجسمه سنگی بدون هیچ محافظتی در معرض باد و باران قرار گرفته است.
گفته می شود در رودخانه ای که مجسمه در بالای آن قرار دارد، یک هیولا وجود داشته‏، این هیولا اغلب باعث وقوع سیل، واژگون شدن قایق های در حال عبور و گرفتن جان صدها نفر می شده است. برای حل این مشکل، به منظور مهار کردن آب رودخانه و همچنین نجات جان انسان ها، راهب بزرگی به نام Haitong سرمایه ای را جمع آوری کرده، ساخت مجسمه عظیم الجثه بودا را شروع کرد. او امیدواربود که حضور بودای بزرگ، بتواند هیولای رودخانه را رام کند و در نتیجه قایقرانانی که عرض رودخانه را می پیمودند در امان باشند.
ساخت این پیکره سنگی با نظارت Haitong در سال ۷۱۳ شروع شد. در ابتدا صاحب منصبان حریص به پول جمع آوری شده برای این منظور چشم طمع دوخته بودند، بنابراین سعی کردند از راهب بزرگ رشوه خواری کنند. اما او آنها را به مبارزه طلبید و اعلام کرد : اگر چشمان مرا از حدقه درآورید‏، باز هم نمی توانید به پولی که برای ساخته شدن مجسمه بودا اهدا شده دست یابید. این گفته راهب بزرگ خشم صاحب منصبان را برانگیخت، به او گفتند که مسلما جرات چنین کاری را ندارد، اما در کمال ناباوری Haitong چشمانش را با دستان خود از حدقه درآورد و آنها را درون یک سینی نزد مقامات و صاحب منصبان برد. راهب بزرگ در نیمه کار ساخت مجسمه از دنیا رفت. دو تن از پیروانش کار را ادامه دادند و سرانجام بعد از ۹۰ سال تلاش، مجسمه بودا در سال ۸۰۳ کامل شد.
چگونگی خلق مجسمه عظیم الجثه بودای لشان کماکان سئوال برانگیز باقی مانده، در واقع درک این مسئله که چگونه مردم در آن زمان چنین مجسمه مجللی طراحی کرده و ساخت آن را بدون هیچگونه تجهیزات مدرنی به پایان رساندند، غیر ممکن است.
▪ Meytreya : در سنت بودایی شخص بودای آینده است که برای راهنمایی و موعظه ظهور خواهد کرد. ریشه اصلی این کلمه سانسکریت بوده و به معنای دوستی است. پرستش Meytreya در قرون چهارم تا هفتم بین پیروان بودا متداول بوده و تصاویر مختلفی از او همه جا وجود داشته است. در بین آن تصاویر بودای لشان، دیدنی ترین آنهاست.
بودای عظیم الجثه لشان (Leshan) واقع در Sichuan به تازگی در معرض بزرگترین بازسازی و مرمتی قرار گرفته که از سال ۷۱۳ در دوره پادشاهی (Tang ۹۰۷ – ۶۱۸) که این مجسمه در آن سال تراشیده شده، تا کنون بی نظیر بوده است.
در زمانی که این مجسمه تراشیده شد، یک بنای ۱۳ طبقه چوبی برای محافظت از آن در مقابل نور خورشید و باران ساخته شد. در طول جنگ های اواخر پادشاهی (Yuan ۱۳۶۸- ۱۲۷۱) و اوایل پادشاهی (Ming ۱۶۴۴ – ۱۳۶۸) بنای محافظ در جنگ تخریب شد.
از آن زمان تا کنون مجسمه بودا در معرض باد و باران قرار گرفته و حتی جای گلوله های زمان جنگ نیز در آن دیده می شود.این مجسمه متاسفانه صدها سال است که به دلیل رطوبت جو و تراوش آب از کوه دچار فرسایش شده است. آبی که در قسمت برآمدگی شکم مجسمه جمع می شود، قدرت استحکام سنگ را پایین می آورد و در نتیجه گیاهان و قارچ ها به سرعت روی سطح بدن بودا روییده اند. باران های اسیدی باعث سیاه شدن دماغ مجسمه شده و صورتش نقطه نقطه شده است.
به نظر می رسد دو قطره اشک در گوشه چشمان بودا وجود دارد و پوست بخشی از بدنش کنده شده است. طبق اسناد و شواهد تاریخی، تمام پادشاهان گذشته هر کدام به نوبه خود برای سالم نگهداشتن این مجسمه فعالیتی می کردند. در طول تاریخ مدرن، مجسمه بودا ۶ دوره بازسازی و تعمیرات جامع را پشت سر گذاشته ولی همه آنها به دلیل یا دلایل نامعلومی ناموفق مانده اند.
برای حفاظت از این مجسمه توجه همه جهان جلب شده است. یونسکو(UNESCO) گروهی از کارشناسان خود را برای مشاوره در این زمینه به منطقه ارسال کرده‏، بانک جهانی نیز وامی به مبلغ ۸ میلیون دلار آمریکا‏، بدون بهره برای حفاظت و نگهداری این مجسمه پیشنهاد کرده که تا کنون مبلغ ۲ میلیون دلار آن دریافت شده است.
پروژه حفاظت از مجسمه بودای لشان اهمیت علمی و زیست محیطی دارد. سلسله اقداماتی به منظور حفظ و نگهداری این مجسمه توسط مقامات لشان اعلام شده است که شامل : بهبود بخشیدن مناظر زیبای منطقه اطراف، مهار کردن کلیه منابع آلوده کننده در منطقه، تغییر مکان مراکز صنعتی موجود در منطقه در مدت زمانی معین، کنترل آلودگی رودخانه Minjiang و تخصیص دادن مبلغ ۲۰۰ میلیون Yuan (هر Yuan چینی معادل ۱۲۳ دلار آمریکا است) سرمایه سال جاری است، برای ساخت بزرگراهی که از این منطقه بگذرد.
در حال حاضر بهینه سازی منطقه وسیعی از کوه، آب، جاده ها و باغ های اطراف کامل شده و کل منطقه در حال اصلاح است. بعد از اینکه مجسمه بودای لشان در لیست یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهانی ثبت شد‏، این اولین پروژه نگهداری و مرمت آن است.
اداره کل آثار باستانی منطقه، تعدادی کارشناس و متخصص فنی ماهر را که به جدیدترین تکنولوژی های صوتی، نوری و الکترونیکی کاملا مسلط هستند‏، استخدام کرده است. این اشخاص به طور دائم مجسمه را چک می کنند و مشکلات احتمالی اش را برطرف می کنند.
فاز اول پروژه مرمت و نگهداری بودا که بر حل مشکلات مربوط به سر، کتف ها، قفسه سینه و شکم آن متمرکز بود، در ماه مارس گذشته شروع شد.
▪ متخصصان کارهایی از قبیل : مرمت حلقه موهای سر مجسمه ، تمییز کردن صورت ، جدا کردن زوائد گیاهان و علف های هرز از بدنش، پاک کردن لایه های آهک اضافی و تعمیر کردن ترک ها و شکاف های بدنش با مواد مشابه قدیمی را انجام داده اند.
▪ در حال حاضر فاز اول این پروژه تقریبا به پایان رسیده است. فاز دوم آن اواخر سال جاری شروع خواهد شد. تاکید این بخش بر روی خشک نگه داشتن بدن بودا، محافظت از پاهای مجسمه در برابر صدمات ناشی از جریان آب و نیز عایق کردن کل مجسمه در مقابل هوا خواهد بود.
regenttour.com
منبع : پرنده پارسی


همچنین مشاهده کنید