سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی بلندی و پهنای کندیل در بیماران دارای مال اکلوژن کلاس یک و سه با استفاده از پرتونگاری های پانورامیک و سفالوگرام جانبی


بررسی بلندی و پهنای کندیل در بیماران دارای مال اکلوژن کلاس یک و سه با استفاده از پرتونگاری های پانورامیک و سفالوگرام جانبی
● بیان مساله:
پیوند فک پایین و قاعده جمجمه بر روی ناهماهنگی عمودی وساژیتالی صورت اثر می گذارد و این در حالی است، که این پیوند با مفصل گیجگاهی– فکی برقرار می شود. بنابراین، موقعیت کندیل اهمیتی ویژه در ایجاد الگوی صورتی دارد.
● هدف:
هدف از این پژوهش، بررسی بلندی و پهنای کندیل در بیماران دارای مال اکلوژن کلاس یک و سه در پرتونگاری های پانورامیک و لترال سفالوگرام است.
● مواد و روش:
این بررسی بر روی پرتونگاری های پانورامیک و لترال سفالومتری ۸۰ نمونه انجام گرفت. میانگین سنی دختران ۱۱ سال و چهار ماه و میانگین سنی پسران ۱۲ سال و دو ماه بود. ویژگی های کندیل از نظر بلندی و پهنای آن بررسی شد. بلندی کندیل بر روی پرتونگاری پانورامیک بررسی شد و پهنای آن بر روی لترال سفالومتری اندازه گیری گردید. داده ها به وسیله آزمون آماری تی (T) و ANOVA مورد واکاوی قرار گرفتند.
● یافته ها:
در این بررسی، پهنای کندیل در افراد دارای مال اکلوژن کلاس سه کمتر از کلاس یک و اختلاف آنها کاملا معنادار بود. بلندی کندیل در مال اکلوژن کلاس سه بیشتر از کلاس یک بود.
● نتیجه گیری:
در بیماران دارای مال اکلوژن کلاس سه در مقایسه با کلاس یک، بلندی کندیل رشدی بیشتر می کند، ولی پهنای آن کمتر است.
صغری یاسایی
محمدحسین توده زعیم
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید