پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی رادیوگرافیک شکل کندیل در مال ‌اکلوژن Cl III, Cl I در دانشکده دندانپزشکی یزد سال ۱۳۸۳


بررسی رادیوگرافیک شکل کندیل در مال ‌اکلوژن Cl III, Cl I در دانشکده دندانپزشکی یزد سال ۱۳۸۳
● زمینه و هدف:
موقعیت قدامی ـ خلفی کندیل در حفره گلنویید، اثر مستقیمی روی موقعیت قدامی، خلفی و عمودی مندیبل دارد که به این ترتیب مورفولوژی صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هدف از این مطالعه بررسی رادیوگرافیک خصوصیات کندیل در بیماران دارای مال اکلوژن Cl III, Cl I می‌باشد.
● روش بررسی:
این مطالعه بر روی رادیوگرافی‌های پانورامیک و لترال سفالومتری هشتاد نمونه صورت گرفت. میانگین سنی دختران ۱۱ سال و میانگین سنی پسران ۱۲ سال و پنج ماه بود. خصوصیات کندیل از نظر شکل، طول و عرض گردن آن مورد بررسی قرار گرفت. شکل و طول کندیل بر روی رادیوگرافی پانورامیک بررسی شد و عرض گردن آن برروی لترال سفالومتری اندازه‌گیری گردید.
● یافته‌ها:
در این مطالعه ارتباط کاملا معنی‌داری میان الگوی رشدی صورت با شکل کندیل در افراد دارای مال اکلوژن Cl III مشاهده شد (p value=۰.۰۲۹) و در این افراد فلاتنینگ (Flattening) کندیل شکل غالب کندیل در الگوی رشدی افقی و طبیعی بود. در بیماران دارای مال اکلوژن Cl I ارتباط معنی‌داری میان الگوی رشدی صورت و شکل کندیل یافت نشد. عرض گردن کندیل در افراد دارای مال اکلوژن Cl III کمتر از Cl I بود و اختلاف آنها کاملا معنی‌دار بود. طول کندیل در مال اکلوژن Cl III بیشتر از Cl I بود.
● نتیجه‌گیری:
شکل غالب فلاتنینگ در بیماران Cl III می‌تواند نشان‌دهنده تاثیر مال‌اکلوژن در ایجاد تغییر شکل کندیل باشد.
صغری یاسایی
محمدحسین توده زعیم
مهسا باقری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید