چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر نوع زایمان و استفاده از مواد ضد عفونی کننده یددار در هنگام زایمان بر مقادیر تیروتروپین بندناف و میزان هیپرتیروتروپینمی در منطقه‌ای با ید کافی


بررسی اثر نوع زایمان و استفاده از مواد ضد عفونی کننده یددار در هنگام زایمان بر مقادیر تیروتروپین بندناف و میزان هیپرتیروتروپینمی در منطقه‌ای با ید کافی
● مقدمه:
درباره اثر نوع زایمان و استفاده از ماده ضد عفونی یددار در زمان زایمان بر مقادیر تیروتروپین بندناف اختلاف نظر وجود دارد. در این مطالعه به موارد مذکور در زمان رفع کمبود ید در کشور پرداخته شده است.
● مواد و روش ها:
از اسفند ۱۳۷۶ از تمامی نوزادان زنده به دنیا آمده در تهران و دماوند نمونه های خون خشک شده بندناف بر روی کاغذ فیلتر گرداوری و مقادیر TSH?۲۰ mU/Lبه عنوان هیپرتیروتروپینمی (فراخوان) محسوب گردید. نمونه ها بر حسب نوع زایمان (واژینال و سزارین) و مصرف ماده ضد عفونی یددار یا بدون ید (به ترتیب ۱۰% PVP-Iیا کلرهگزیدین ۰.۵%) به سه گروه واژینال PVP-I-، واژینال کلرهگزیدین و سزارین PVP-I دسته بندی شدند. در برخی از زایمان های واژینال ۱۵۰-۵۰ میلی لیتر و در تمامی زایمان های سزارین ۳۰۰-۲۰۰ میلی لیتر از PVP-I مورد استفاده قرار گرفت. نوزادان با سن بارداری کمتر از ۳۷ هفته و وزن تولد کمتر از ۲۵۰۰ گرم از مطالعه حذف شدند.
● یافته ها:
تا پایان مرداد ۱۳۸۱ (۵۴ ماه) تعداد ۳۰۴۹۲ نمونه خون بندناف گرداوری شد که ۳۲۶ (۱.۰۷%) نمونه دال بر هیپرتیروتروپینمی بود. میانه (فاصله اطمینان ۹۵%) تیروتروپین در گروه واژینال (n=۱۶۲۸۴) PVP-I برابر با (۵.۹-۶.۱) ۵.۲mU/L و در گروه واژینال کلرهگزیدین (n=۴۱۶۶) برابر (۵.۸۶.۱) ۵.۲ mU/L بود (P=۰.۸۱) .میانه (فاصله اطمینان ۹۵%) تیروتروپین در گروه سزارین (n=۱۰۰۴۲) PVP-I برابر با (۵.۲-۵.۵) ۴.۸ mU/L و به میزان معنی داری پایین تر از هر دو گروه واژینال بود. (P<۰.۰۰۱)توزیع فراوانی موارد فراخوان در زایمان واژینال PVP-I- ۲۰۲) از ۱۶۲۸۴ نمونه) و واژینال کلرهگزیدین (۴۹ از ۴۱۶۶ نمونه) مشابه (P=۰.۷۴) بود. میزان فراخوان در گروه سزارین ۷۵ ) PVP-I-از ۱۰۰۴۲ نمونه) به میزان معنی داری پایین تر از گروه واژینال (P<۰.۰۰۱) PVP-I- و واژینال کلرهگزیدین (P=۰.۰۱۲) بود. نسبت شانس (فاصله اطمینان ۹۵%) رخداد فراخوان در زایمان واژینال (۱.۲۸-۲.۱۸) ۱.۷ PVP-I- و در زایمان های واژینال - کلرهگزیدین ۱.۶ (۲.۲۷-۱.۱۰) برابر زایمان های سزارین PVP-I- بود.
● نتیجه گیری:
نوع زایمان (و نه نوع ماده ضدعفونی) بر مقادیر تیروتروپین و هیپرتیروتروپینمی خون بندناف تاثیرگذار است.
آرش اردوخانی
پروین میرمیران
فریدون عزیزی
مهدی هدایتی
رضا نجفی اسدالهی
مسعود محرم ‌زاده
عباس اولیا
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید