جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جدا سازی و تعیین ساختمان مولکولی ترکیبات فلاوونوییدی موجود در عصاره متانولی گیاه Achillea conferta DC.


جدا سازی و تعیین ساختمان مولکولی ترکیبات فلاوونوییدی موجود در عصاره متانولی گیاه Achillea conferta DC.
مقدمه:
جنس بومادران اگرچه در ایران پراکندگی وسیعی دارد ولی گونه‌های اندکی از آن مورد مطالعه فیتوشیمیایی قرار گرفته است. این جنس به دلیل داشتن فلاوونوییدهای متوکسیله و نیز-Cگلیکوزیله مورد توجه است .
هدف:
در بررسی اخیر به جداسازی و شناسایی مهمترین ترکیبات فلاوونوییدی موجود در عصاره متانولی گونه- Achillea conferta که در ایران می‌روید- پرداخته شده است. در نتیجه یافته‌های موجود با ترکیبات فلاوونوییدی جداسازی شده از دیگر گونه‌های مشابه - که در مناطق دیگری می‌رویند- مقایسه گردیده است.
روش تحقیق:
گونه Achillea conferta در این مطالعه از منطقه طالقان جمع‌آوری شده و عصاره متانولی آن با استفاده از روش کروماتوگرافی کاغذی نزولی تفکیک شده است. از سیستم‌های حلال حاوی مقادیر متفاوتی از اسید استیک و نیز BAW برای خالص‌سازی هر چه بیشتر بهره برده‌ایم.
یافته‌ها: اجسام خالص‌شده با استفاده از طیف‌های ماورای بنفش، تشدید مغناطیسی هسته پروتون و طیف جرمی شناسایی و در مقایسه با منابع موجود تایید گردیدند. این اجسام عبارتند از کریزواریول (´۳-متوکسی لوتئولین)، لوتئولین و کوئرستین.
نتیجه‌گیری:
فلاوونوییدهای به دست آمده با نمونه‌هایی که قبلاً در خارج کشور جداسازی شده کاملا متفاوت است. گونه ایرانی فاقد فلاوونوییدهای بسیار متوکسیله نظیر آرتمتین و سالویژنین می‌باشد.
سودابه سعیدنیا
نرگس یاسا
احمدرضا گوهری
عباس شفیعی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید