شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تغییرات موقعیت استخوان هایویید متعاقب درمان مال اکلوژن class II div۱ با دستگاه فانکشنال فرمند


تغییرات موقعیت استخوان هایویید متعاقب درمان مال اکلوژن class II div۱ با دستگاه فانکشنال فرمند
● زمینه و هدف:
استخوان هایویید برخلاف سایر استخوان های ناحیه سر و گردن مفصل استخوانی نداشته و به وسیله عضلات و لیگامان ها به مندیبل، کرانیوم و حلق متصل می ‌شود. در طول درمان با دستگاه فانکشنال در بیماران با مال اکلوژن class II div ۱، مندیبل در موقعیت پایین تر و جلوتر قرار می‌گیرد و با توجه به ارتباطی که بین مندیبل با استخوان هایویید وجود دارد، تغییر موقعیت استخوان هایویید نیز می‌تواند یکِی از اثرات درمانِی دستگاه فانکشنال باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تغییرات موقعیت استخوان هایویید، متعاقب درمان با دستگاه فانکشنال فرمند در بیماران با مال اکلوژن class II div ۱ انجام شد.
● روش‌ بررسی:
در این مطالعه کارآزمایی بالینی قبل و بعد، ۲۸ بیمار دارای مال اکلوژن class II div ۱ مورد بررسی قرار گرفتند و به طور میانگین ۱۱ ماه تحت درمان با دستگاه فانکشنال بودند. سفالومتری بیماران براساس شاخص های الگوی رشدی به سه دسته افقی، عمودی و نرمال تقسیم شد. پس از بررسِی سفالومتری، با استفاده از آزمون Paired t اختلاف میانگین های قبل و بعد از درمان مورد ارزیابی قرار گرفت و برای مقایسه سه گروه رشدی از آزمون واریانس استفاده شد. P<۰.۰۵ به عنوان سطح معنی ‌داری در نظر گرفته شد.
● یافته ‌ها:
استخوان هایویید در بعد افقی به صورت معنی ‌دار به سمت قدام (P<۰.۰۱) و در بعد عمودی به مقدار ناچیز به بالا جا به ‌جا شده بود. بین سه گروه رشدی صورت در رابطه با تغییرات استخوان هایویید، در بعد افقی اختلاف معنی دار دیده نشد، ولی در بعد عمودی بین گروه رشدی افقی با گروه رشدی عمودی اختلاف معنی ‌دار بود (P<۰.۰۵). بین کاهش زاویه ANB با حرکت رو به قدام استخوان هایویید همبستگی معنی ‌داری مشاهده شد (P=۰.۰۴۳).
● نتیجه ‌گیری:
براساس نتایج مطالعه حاضر، درمان با دستگاه فانکشنال فرمند (Fa II) باعث تغییرات معنی ‌دار در موقعیت استخوان هایویید و جا‌به‌جایی قدامی آن می‌ شود.
صغری یاسایی
محمدمهدی سروش
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید