جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

همکاری محیط زیست و سیاست در حوزه انرژی


همکاری محیط زیست و سیاست در حوزه انرژی
مقدمات طرح ساخت و بهره برداری از بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی در صحرای کالیفرنیای جنوبی (SDG&E) نشان دهنده نگرانی دولت امریکا از مشکلات زیست محیطی این کشور، به ویژه تغییرات نامطلوب آب و هوا است. خبرهای دریافتی نشان می دهد به دلیل شرایط ویژه نیروگاه، یعنی قرار گرفتن آن در صحرا، اطراف آن تا کیلومترها درختکاری خواهد شد تا این سازه پرهزینه و عظیم بتواند در مقابل بادهای شدید صحرای کالیفرنیا و گرمای هوا مقاومت کند. از طرف دیگر این نیروگاه مجهز به سیستم هایی خواهد شد تا در مقابل انتقال گرما از سطح نیز مقاوم باشد. شرکت نفت، گاز و الکتریسیته سان دیه گو اعلام کرد؛ این نیروگاه برای تولید برق با ولتاژ بالا و انتقال برق با خطوط انتقال به مسافت ۲۵۰ کیلومتر، از میان زمین های غیرزراعی و سپس انتقال آن به نیروگاه های اصلی به ۸ شهر از شهرهای بزرگ امریکا طراحی شده است. یکی از مهم ترین هدف های تاسیس این نیروگاه، کاهش استفاده از زغال سنگ و گاز شهری (یعنی بزرگ ترین منابع تولید دی اکسید کربن، شاخص ترین آلاینده زیست محیطی) است. طراحان این پروژه معتقدند هرچند تابش شدید نور خورشید و بادها و توفان های شدید مناطقی مانند غرب تگزاس، مونتانا، وومنیک و صحرای مویاوای کالیفرنیا در اطراف منطقه احداث نیروگاه، اختلالاتی ایجاد می کند، اما برای دسترسی به نیروی الکتریسیته خورشیدی، باید نیروگاه در این منطقه تاسیس شود. طرح SDG&E با هزینه یک و نیم میلیارد دلار، با استفاده از خطوط فشارقوی، یکی از طرح های ویژه امریکا است، چرا که تنها ۴۰ کیلومتر از خطوط فشارقوی این نیروگاه از مناطق خاصی مثل نخلستان ها و بلندی های منطقه برای رسیدن به شهرها عبور خواهد کرد.
● نیازها، ضرورت ها و موانع
به نظر می رسد با وجود مشکلات فراوان، طراحی و راه اندازی چنین طرح های عظیمی، (از مساله تامین بودجه تا مساله انتقال مناسب برق تولیدی به مصرف کننده) روبه رو شدن با بحران های زیست محیطی و باور وجود این بحران ها توسط دولتمردان کشورهای جهان است.
طرح تاسیس و راه اندازی نیروگاهی به این وسعت و هزینه، آن هم در شرایط سختی چون احداث آن در صحرای کالیفرنیا نشان می دهد فعالان محیط زیست توانسته اند آن طور که باید، بحران های پیش رو در این کشور را به دولتمردان آن نشان دهند. هرچند به عقیده فعالان محیط زیست با وجود طراحی چنین طرح هایی، باز هم مشکلات زیست محیطی آن طور که باید برطرف نخواهند شد. بررسی ها نشان می دهد این نیروگاه که در ماه آگوست سال جاری میلادی (۲۰۰۸)، کار ساخت و طراحی آن آغاز خواهد شد، می تواند نیاز ۷۵۰ هزار منزل مسکونی را تامین کند، علاوه بر اینکه به دنبال این طرح، در ۲۹ ایالت از انرژی های قابل تجدید به جای انرژی های کنونی استفاده خواهد شد که در بین این ایالت ها کالیفرنیا تا سال ۲۰۱۰ میلادی به تنهایی ۲۰ درصد از انرژی تولیدی از این مراکز تولیدکننده انرژی های قابل تجدید را به خود اختصاص می دهد. طبق برآوردها این مقدار تا سال ۲۰۲۰ میلادی در این ایالت تا ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر در کالیفرنیا نیاز ۴/۱ میلیون نفر مصرف کننده (برابر ۶ درصد) برق از منابع قابل تجدید شرکت SDG&E ، ۱۲ درصد توسط مرکز PG&E و ۱۶ درصد (برابر ۸/۴ میلیون مصرف کننده) توسط مرکز بین المللی ادیسون تامین می شود و هنوز هم بخش عمده یی از مصرف کنندگان از منابع غیرقابل تجدید استفاده می کنند. جان لین ونگ، رئیس مرکز تحقیقات انرژی کمبریج، درباره میزان مصرف انرژی از منابع قابل تجدید می گوید؛ «در حال حاضر تنها دو درصد از نیاز به انرژی هر یک از کشورهای جهان از منابع قابل تجدید تامین می شود که برای رفع معضلات زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت های غیرقابل تجدید مانند سوخت های فسیلی، حجم استفاده از منابع انرژی قابل تجدید باید چندین برابر شود.»
● ساختار طرح
طرح نیروگاه خورشیدی موردنظر با ساخت ۱۴۱ برج، با متوسط ارتفاع ۱۳۰ فوت (۴۰ متر) آغاز خواهد شد. در مسیر نیروگاه نیز ۵۵۴ برج مقاوم به باد ساخته می شود، چرا که این نیروگاه از یک سو در معرض توفان های صحرا و از طرف دیگر بادهای اقیانوس آرام قرار دارد. کمپانی SDG&E برای اجرای این طرح از کمپانی های مختلف اعم از شرکت های سازنده برج های مقاوم به باد، سازندگان دستگاه های حرارتی مقاوم به حرارت بالا و... نیز کمک خواهد گرفت. شرکت سیستم های انرژی استرلینگ با ساخت ۱۲ هزار دیش نوری که ارتفاع هر یک چهار متر است در این طرح مشارکت می کند.
برآوردهای اولیه ساخت این واحدها یا دیش های نوری ۱۰۰ میلیون دلار است که این مبلغ توسط شرکتی هلندی تقبل خواهد شد. این دیش ها تا پایان سال ۲۰۰۹ میلادی آماده می شود، اما شرکت استرلینگ برآورد نهایی قیمت ساخت دیش ها را ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است که ۱۰۰ میلیون دلار آن توسط شرکت هلندی سازنده بخشی از دیش ها و ۳۰۰ میلیون دلار آن هم توسط شرکت استرلینگ هزینه خواهد شد. همان طور که اشاره شد، این نیروگاه در مرحله اول الکتریسیته لازم برای بیش از ۲۰۰ هزار منزل مسکونی را تامین می کند که به تدریج ظرفیت آن سه برابر خواهد شد. به نظر می رسد این سرمایه گذاری عظیم، به تدریج جانشین بخش عمده یی از مصرف سوخت های فسیلی در کالیفرنیا خواهد شد، هرچند به عقیده فعالان زیست محیطی این طرح نیز در مقابل نیاز مردم برای استفاده از الکتریسیته خورشیدی ناچیز است و نیروگاه ها مجبور هستند برای تامین نیاز مردم به الکتریسیته باز هم از منابع فسیلی استفاده کنند.
ترجمه؛ مهتاب خسروشاهی
www.msnbc.com
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید