جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه تاثیر دوز کامل BCG با نصف دوز آن توام با نصف دوز میتومایسین C داخل مثانه ای در مبتلایان به تومور سطحی مثانه


مقایسه تاثیر دوز کامل BCG با نصف دوز آن توام با نصف دوز میتومایسین C داخل مثانه ای در مبتلایان به تومور سطحی مثانه
● سابقه و هدف:
نظر به عود تومور سطح مثانه پس از درمان استاندارد و عوارض شناخته شده آن و به منظور مقایسه تاثر طولانی مدت دوز کامل BCG داخل مثانه ای با ترکیب نصف دوز از BCG و نصف دوز از میتومایسین C این تحقیق بر روی بیماران با تومور سطحی مثانه مراجعه کننده به بیمارستان شهید مدرس تهران طی سالهای ۱۳۸۰-۱۳۷۷ انجام گرفت.
● مواد و روش ها:
تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی روی ۶۰ بیمار با تشخیص قطعی تومور سطحی مثانه انجام گرفت. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه شاهد که به مدت ۶ هفته هر هفته ۱۲۰ میلیگرم BCG داخل مثانه ای دریافته نمودند و گروه تجربی که ۲۰ میلیگرم میتومایسین C و ۶۰ میلیگرم BCG برای مدت ۶ هفته به صورت هفتگی دریافت کردند تقسیم شدند. تاثیر درمانی به صورت میزان عود تومور در پیگیری حداقل ۲۱ ماهه و میزان بروز عوارض شامل تب، سوزش و تکرر ادرار و علایم عمومی مانند ضعف و بی حالی درکوتاه مدت و با آماره مجذور کای مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.
● یافته ها:
تعداد ۸ بیمار در طی مراحل تحقیق به دلایل مختلفی از مطالعه حذف شدند. بروز تب در گروه شاهد به میزان ۲۸.۶ درصد، سوزش ادرار ۶۰.۷ درصد، تکرر ادرار ۷۱.۴ درصد و علایم عمومی ۳۲.۱ درصد بود که این مقادیر در گروه تجربی به ترتیب ۱۱.۱ درصد، ۴۰.۷ درصد، ۴۴.۴ درصد و ۱۱.۱ درصد بود. عود بیماری در گروه BCG به میزان ۳۲.۱ درصد و در گروه نصف دوز ترکیبی ۱۱.۱درصد بود (p<۰.۰۷).
● نتیجه گیری:
به نظر می رسد که ترکیب توام نصف دوز از میتومایسین C و نصف دوز از BCG داخل مثانه ای بهتر از دوز کامل BCG به تنهایی در مبتلایان به تومور سطحی مثانه باشد. تحقیقات بیشتر در این زمینه را توصیه می کنیم.
سیدیوسف حسینی
مجیدعلی عسگری
فرید دادخواه
حسن یاری
اذن اله آذرگشب
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید