شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

صندلی خالی احمدی نژاد در پکن


صندلی خالی احمدی نژاد در پکن
«توصیه ام به رهبران جهان این است که خیلی روی المپیک تمرکز نکنند. آنها کارهای واجب تر و نکرده زیادی دارند که باید انجام بدهند.» دیوید والکینسکی، نویسنده کتاب های مرجع المپیک
شاید ابتدا تصور می شد رئیس جمهور احمدی نژاد توصیه نویسنده امریکایی را جدی گرفته و نمی خواهد خیلی روی المپیک تمرکز کند. یا اینکه رئیس جمهور ایران هم مانند آنگلا مرکل یا بان کی مون نسبت به سیاست های دولت چین در قبال مردم این کشور در منطقه تبت معترض است و با شرکت نکردنش در مراسم افتتاحیه المپیک می خواهد ناراحتی اش را نشان بدهد.
به هر حال اگر هر یک از این دو فرض را در نظر بگیریم یا اینکه دلایل دیگری هم دخالت داشته باشد، رئیس جمهور ایران در آخرین سال حضورش در این سمت در مراسم باشکوه جمعه شب پکن شرکت نخواهد کرد. در حالی که سیاسی ترین المپیک تاریخ این بازی ها از جمعه در پایتخت چین آغاز می شود، حضور یا غیبت سران کشورهای جهان در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک مهم ترین خبر حاشیه یی چند وقت اخیر بوده است.
کلید این حاشیه سازی ها هم با حرف های عجیب نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه زده شد؛ «بی معنی است؛ اینکه کشوری بخواهد به صورت نمادین مسابقاتی را با شعار صلح برگزار کند اما خود این کشور مردمش را سرکوب کند و از کشتار مردمی در گوشه یی از آفریقا حمایت کند.» اشاره سارکوزی به سرکوب مردم منطقه تبت و همچنین حمایت دولت پکن از کشتار مردم دارفور است.
دو مساله یی که صدای تمامی فعالان حقوق بشر را در آورده اما این اعتراض ها مانع از پایان رفتارهای دولت چین نشده و حتی سارکوزی هم مثل تمام رفتارهای عجیب اش با چرخشی شگفت آور ترجیح داده در مراسم افتتاحیه المپیک شرکت کند. به هر حال با اظهارنظر سارکوزی بیشتر رهبران جهان هم به این مساله واکنش نشان دادند و حضورشان در مراسم افتتاحیه را به پیشرفت در گفت وگوهای دولت پکن با دالایی لاما رهبر معنوی منطقه تبت مشروط کردند.
در این وضعیت بود که کمیته ملی المپیک ایران اعلام کرد از سوی دولت چین محمود احمدی نژاد برای حضور در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک به پکن دعوت شده است. با این حال در خبری که از سوی کمیته ملی المپیک ایران اعلام شد، مشخص نشده بود آیا رئیس جمهور ایران به این مراسم خواهد رفت یا خیر. گرچه پیش بینی اینکه احمدی نژاد به پکن نخواهد رفت دور از ذهن نبود اما هنوز هیچ چیزی به صورت رسمی از سوی دولت ایران اعلام نشد تا اینکه با حضور رئیس جمهور در اردوی تیم ملی فوتبال ایران پیش از دیدار با امارات این سوال توسط خبرنگاران از احمدی نژاد پرسیده شد. پاسخ او به سوال کوتاه بود؛ «در مراسم افتتاحیه المپیک شرکت نمی کنم که این هم دلیل دارد و بعداً آن را خواهیم گفت اما به مراسم افتتاحیه پارالمپیک خواهم رفت.» هرچند هیچ وقت از سوی رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهوری دلایل حضور پیدا نکردن احمدی نژاد در مراسم افتتاحیه المپیک پکن اعلام نشد اما شاید این دلایل با چاپ گزارش روزنامه واشنگتن پست مشخص شود. این روزنامه امریکایی در گزارشی سیاسی از بازی های المپیک نوشت؛ «هو جین تائو رئیس جمهور چین تنها برای رهبران هشت کشور صنعتی
(جی ۸) دعوتنامه شخصی برای حضور در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک ارسال کرده و به غیر از این هشت رهبر، دعوتنامه یی هم برای رئیس پارلمان هند فرستاده شده است.» با این حال دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران تاکید دارد دعوت از احمدی نژاد انجام گرفته، هرچند که علی کفاشیان تاریخ دقیق آن را به یاد نمی آورد؛ «عرف است که کشور میزبان برای حضور رهبران کشورها در مراسم افتتاحیه المپیک دعوتنامه یی ارسال می کند که این کار هم براساس این سنت سه یا چهار ماه پیش توسط دولت چین انجام گرفت و رئیس جمهور به مراسم افتتاحیه بازی ها دعوت شد.
با این حال چند وقت پیش از طرف سازمان تربیت بدنی اعلام شد آقای احمدی نژاد در مراسم افتتاحیه المپیک شرکت نخواهند کرد.» هرچند هیچ احتمالی برای تغییر در برنامه های رئیس جمهور احمدی نژاد برای سفر به چین وجود ندارد اما تصمیم او برای سفر به پکن برای شرکت در مراسم افتتاحیه بازی های پارالمپیک جدی است و هیچ تردیدی هم نسبت به دعوت از او در مراسم افتتاحیه این مسابقات وجود ندارد. چندی قبل رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک با سفر به تهران و حضور در کاخ ریاست جمهوری با محمود احمدی نژاد دیدار و از او برای حضور در مراسم افتتاحیه بازی های پارالمپیک دعوت کرد. دعوتی که خیلی زود با پاسخ مثبت رئیس جمهور احمدی نژاد همراه شد.
گرچه احمدی نژاد نتوانست اولین رئیس جمهور تاریخ ایران پس از انقلاب لقب بگیرد که در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک شرکت کرده اما او با قبول دعوت رسمی رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک نخستین رئیس جمهور ایران نام خواهد گرفت که در این مراسم حاضر می شود. در حالی احمدی نژاد به دلیل عدم ارسال دعوتنامه رسمی از سوی دولت پکن در مراسم افتتاحیه المپیک شرکت نمی کند که پیش از این هم بعضی از ورزشکاران و حتی روسای فدراسیون های ورزشی ایران نسبت به کم توجهی مسوولان عالی رتبه به کاروان اعزامی ایران به بازی های المپیک انتقاد داشتند. اولین جرقه این انتقادها هم وقتی زده شد که محمدرضا یزدانی خرم رئیس اصولگرای فدراسیون کشتی که یکی از اعضای قدیمی حزب موتلفه هم به حساب می آید در جلسه مشترک روسای فدراسیون ها با مسوولان کمیته ملی المپیک از تضادی که بین توجه به فوتبال و دیگر رشته ها وجود دارد حرف زد و به صورت آشکار از این رفتارها انتقاد کرد. البته این انتقادها تنها محدود به رئیس فدراسیون کشتی نشد و رئیس محافظه کار کمیته ملی المپیک ایران هم فوتبال را مایه «بدبختی» ورزش ایران دانست.
هرچند که در این جلسه از خبرنگاران حاضر خواسته شد با شیوه یی ملایم انتقادها را منعکس کنند و در واقع دست به خودسانسوری بزنند اما خبر انتقاد صریح یزدانی خرم و قراخانلو از بی توجهی مسوولان عالی رتبه دولتی به دیگر رشته ها خیلی زود رسانه یی شد. انتقادی که دقیقاً با حضور رئیس جمهور فوتبالی ایران در تمرینات تیم ملی پیش از دیدار با تیم ملی امارات در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ هم زمان شد. این برای دومین بار در طول مدت سه سال گذشته بود که محمود احمدی نژاد در تمرینات تیم ملی حاضر می شد و در همین دومین حضورش هم وعده داد که یک بازی مانده به صعود تیم ملی به جام جهانی با پیراهن تیم ملی به همراه بازیکنان ملی پا به توپ خواهد شد. اولین بار احمدی نژاد پیش از دیدار دوستانه تیم ملی برابر کاستاریکا به صورت سر زده در تمرینات تیم ملی حاضر شد اما به دلیل اینکه پیش از این، در تمرینات تیم ملی تکواندو حاضر شده بود و دیگر رشته های ورزشی هم مسابقه مهمی پیش رو نداشتند هیچ کس به این مساله توجه نکرد.
با این حال در آستانه بازی های المپیک روسای فدراسیون ها و ورزشکاران اعزامی به بازی های المپیک پکن از رئیس دولت انتظار داشتند که حداقل در مراسمی از این ورزشکاران تجلیل کنند. کاری که البته در همه جای جهان مرسوم است و همین دوشنبه پیش بود که مراسم باشکوهی در کاخ کرملین با حضور مدودوف به افتخار۴۶۷ ورزشکار روس برگزار شد و پیراهن شماره ده تیم ملی بسکتبال روسیه هم به رئیس جمهور این کشور اهدا شد. مراسمی که به صورت مستقیم از بیشتر شبکه های تلویزیونی روسیه از جمله «راشا تودی» پخش شد. جرج بوش هم در آخرین روزهای کاری اش مراسمی را در گاردن رز کاخ سفید برگزار کرد و با غرور ورزشکاران کشورش را بهترین در دنیا دانست و عکس یادگاری بوش با «جنی فینچ» کاپیتان تیم سافت بال زنان امریکا روی جلد بسیاری از روزنامه های امریکا قرار گرفت. بوش در این مراسم روبه ورزشکاران امریکایی گفت؛ «چیزی که ما از شما انتظار داریم این است که بیشتر از تمام دنیا مدال بگیرید. این توقع مردم امریکا از شماست.» البته برگزاری مراسم ویژه برای ورزشکاران المپیکی به امریکا و روسیه محدود نشد و کشور اتیوپی هم برای ورزشکارانش مراسمی باشکوه ترتیب داد و گریما وولده گئورگیس رئیس جمهور اتیوپی هم از۳۷ نماینده ورزش این کشور در المپیک پکن به صورتی ویژه تقدیر کرد. هرچند به دلایلی که حتماً قابل قبول بوده مراسمی از سوی سازمان تربیت بدنی و با حضور مقام های عالی رتبه دولتی از جمله رئیس جمهور برگزار نشده اما ای کاش این مراسم برگزار می شد تا ورزشکاران ایرانی با نگاهی حسرت بار به ورزشکاران دیگر کشورها در چنین مراسمی نگاه نمی کردند.
محسن معتمد کیا
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید