سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مربی همسایه سرمربی است!


مربی همسایه سرمربی است!
در لیگ برتر دوره هشتم شاهد حضور ۲ سرمربی جدید خارجی در جمع ۱۸ سرمربی فعال در این عرصه خواهیم بود. فیرات برای سپاهان و پیر لیت بارسکی برای سایپا. از یک منظر اضافه شدن نیروهای خارجی برای تقویت و بالا بردن سطح فوتبال ایران در نوع خود می تواند جالب و مفید باشد اما آیا نیروهایی که سر از فوتبال ایران درمی آورند، واقعاً کارساز و مفید هستند؟ با ما همراه باشید تا کنکاشی در این میان داشته باشیم.
● فیرات
فیرات با تأیید علی دایی به تیم ملی ایران آمد، آن هم به عنوان دستیار اما نمی دانیم در اندک مدت حضور این مربی آلمانی ترک تبار چه اتفاقی افتاد که محمدرضا ساکت اقدام به استخدام وی کرد؟ حال سپاهان با اعتباری که در چند سال اخیر کسب کرده و به نوعی از قدرت های برتر آسیا به شمار می رود، آیا می تواند با این فیرات «جواب پس نداده» راه به جایی ببرد؟ فیرات هر چه بوده و هر چه کرده خارج از قالب فوتبال ایران بوده است. او اگر نتواند در کمترین زمان ممکن سپاهان را جمع و جور کند، به طور حتم شاهد افول یکی از قطب های برتر فوتبال ایران خواهیم بود.
سپاهان با آن پیشینه قابل احترام و هواداران پرشمارش نباید دچار تزلزل شود. فیرات که شناخت چندانی روی این تیم و فوتبال باشگاهی ایران ندارد، به طور حتم با تکیه بر قانون «آزمون و خطا» کارها را به پیش خواهد برد. حداقل اینکه او آشنایی مطلوبی با جو روانی حاکم بر لیگ برتر ندارد. با این حساب اگر سپاهان افت کرد، مطمئن باشید مقصر اصلی شخص ساکت است که در انتخاب فیرات عجله کرده.
● افشین قطبی
افشین قطبی را می توان در جرگه مربیان خارجی (به هر حال او در خارج از ایران به عنوان مربی تجربه کسب کرده است) تلقی کرد. او هم مثل فیرات که مربی تیم ملی ایران و دستیار علی دایی بود، مربی کره جنوبی و دستیار پیم وربیک بود. سال اولی که به ایران آمد، حال به هر دلیل که بود، موفق نشان داد. امسال نیز احتمال اینکه افشین موفق کار کند بسیار است چون تیمی که برای پرسپولیس بسته اند از نظر مهره با بهترین تیم های باشگاهی آسیا که سهل است با بهترین تیم های ملی قاره کهن برابری می کند. البته برخی از منتقدان و کارشناسان منتظر هستند تا ببینند افشین که در فصل جدید دستیاری مثل حمید استیلی ندارد چه خواهد کرد؟ حاشیه های پرسپولیس نیز در ظاهر به صفر رسیده و این مربی دیروز که حالا سرمربی شده، از بابت حاشیه ها هم خطری را احساس نمی کند. با این تفاصیل آیا قطبی می تواند پرسپولیس را با ۲جین ستاره و یکصد هزار هوادار سکونشین به سرمنزل مقصود برساند؟ یا دومین حضور وی مقدمه ای خواهد بود برای شروع دوران افول پرسپولیس؟
● پیر لیت بارسکی
وقتی نام پیر لیت بارسکی به عنوان سرمربی جدید سایپا اعلام شد، یاد بازی های درخشان وی در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا و ادامه درخشش پیر در دهه پایانی قرن بیستم افتادیم اما از شما چه پنهان وقتی سابقه مربیگری لیت بارسکی، ستاره آلمان در مستطیل سبز را بررسی می کردیم به یک کارنامه کاملاً ضعیف! برخوردیم؛ اخراج از کادر فنی یک تیم دسته دومی ژاپن به دلیل عملکرد ضعیف! با این حساب مسئولان سایپا روی چه منطقی دست به استخدام وی زده اند؟ آیا به صرف آلمانی بودن باید پیر لیت بارسکی را استخدام می کردند؟ از ظاهر امر چنین پیداست که او نمی تواند سایپا را در مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا هدایت کند و سرانجام خوشی برای نارنجی پوشان کرجی پیش بینی نمی کنیم. لیت بارسکی نه کارنامه خوبی دارد و نه شناخت حداقلی از رقابت های باشگاهی در ایران. از سوی دیگر تعداد زیادی ملی پوش و بازیکن آینده دار در سایپا حضور دارند که سرنوشت آنان با سرنوشت مربیگری لیت بارسکی گره خورده است.
● مشخصات سرمربی خوب خارجی
متأسفانه با وجود تجربیات تلخ حاصل از استخدام مربیان خارجی ناکارآمدی چون جورجوویچ، ژوروان ویه را، کخ و... که یا مربی بوده اند یا سرمربیانی کاملاً ناآشنا به فوتبال ایران، همچنان شاهد استخدام ریسکی مربیان خارجی هستیم که سرمربی بودن آنان واقعاً زیر سؤال است؟ بر فرض سرمربی بودن آنان نیز فکر نمی کنیم در حد مربیان تاپ بین المللی مطرح بوده باشند.
وقتی صحبت از هزینه کلان در سطح فوتبال حرفه ای ایران به میان می آید، باید و الزامی است که سرمربیانی چون لوکا بوناچیچ، وینکو بگوویچ و... به ایران بیایند و صد البته ابتدا در تیم های پایه به کار گرفته شوند والا تزریق مربیان سطح متوسط و هرازگاهی سطح پایین خارجی به فوتبال ایران، حاصلی جز اتلاف احتمالی هزینه ها و از دست دادن زمان چیز دیگری عایدمان نمی شود. مسئولان حاضر در رأس باشگاه ها باید مربیانی را از خارج جذب کنند که حضورشان مفید باشد.
یعنی در دوره آنان، بازیکنان تاکتیک های جدیدی یاد بگیرند. یعنی دستیاران ایرانی این خارجی ها، مطالب جدیدی را به دانش خود بیفزایند. یعنی رقبای داخلی این مربیان خارجی با تمام وجود دانش جدید و روز دنیا را در قالب حرکات تیمی رقیب احساس کنند.
نه اینکه چند هفته از لیگ سپری نشده جورجوویچ ها برکنار شوند و ذوالفقارنسب ها دوباره لقب ناجی به خود بگیرند. نمی دانیم چرا هنوز مرغ همسایه غاز است؟ نمی دانیم چرا هنوز مربی خارجی در ایران سرمربی می شود؟ امیدواریم روزی فرا برسد که مرغ همسایه را به قیمت غاز خودمان نخریم. امیدواریم روزی فرا برسد که سرمربیان مطرح خارجی را به فوتبال خود تزریق کنیم تا بلکه اتفاق خوبی در فوتبال ایران بیفتد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید