چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پکن جهانیان را در آغوش می کشد


پکن جهانیان را در آغوش می کشد
بیست و نهمین دوره بازی های المپیک از جمعه ۸ تا ۲۴ آگوست (۱۸ مرداد تا ۳ شهریور) با شعار یک دنیا، یک رویا در بیجینگ چین برگزار می شود. میزبان این رقابت ها از همان روز ۱۳ جولای سال ۲۰۰۱ که امتیاز میزبانی المپیک ۲۰۰۸ را در مسکو از آن خود کرد تمام تلاشش را برای اجرای هرچه بهتر این دوره از رقابت ها به کار گرفت. هرچند چین دوازدهم ماه می گذشته شاهد یکی از مرگبارترین زمین لرزه ها در تاریخ این کشور بود اما زمین لرزه نتوانست عزم راسخ جمعیت یک میلیارد و سیصد میلیون نفری این کشور را بشکند. بازی های المپیک پکن فرصت مهمی برای نشان دادن چین جدید به جهان است. برگزاری بازی های المپیک مدرن در تمام بیست و هشت دوره گذشته، شاهد برپایی اعتراضات مختلف از سوی ورزشکاران و افراد عادی با انگیزه های ورزشی و غیرورزشی بوده است درحالیکه اصلی ترین آرمان جنبش المپیک صلح است. اولین تحریم بزرگ المپیک در مورد بازی های سال ۱۹۵۶ در ملبورن اتفاق افتاد که ناشی از شرایط متشنج سیاسی به خاطر تهاجم نیروهای نظامی شوروی سابق به مجارستان و مخالفت چین با حضور مستقل تایوان در المپیک بود. با آغاز سفر ۱۳۷هزار کیلومتری مشعل در سراسر دنیا مخالفت نسبت به چینی ها آغاز شد تا مشخص شود گذر این مشعل از ۱۳۵ شهر جهان در طول ۱۳۰ روز به این سادگی ها محقق نخواهد شد. پس از آن نیز تظاهرات مشابهی در پاریس، سان فرانسیسکو، بوینس آیرس، دارالسلام، ترکیه و دست آخر دهلی نو به وقوع پیوست و حجم اعتراضات روز به روز گسترده تر شد که با برخوردهای شدید نیروهای امنیتی همراه بود. طی مسیر عبوری توسط مشعل المپیک شخصیت های هنری یا سیاسی اقدام به شرکت در طرح کردند که یکی از آنها جکی چان، بازیگر مشهور فیلم های رزمی چین است. کمیته ملی المپیک و شخص ژاک روگ، رئیس این کمیته نیز که با فشار کم سابقه جامعه بین الملل و رسانه ها روبه رو شدند، در اقدامی زیرکانه با صدور بیانیه ای در حمایت از آزادی بیان و احترام به کشورها، خواستار عدم برخورد سیاسی با المپیک و بیان اعتراضات در قالبی به جز این رقابت های ورزشی شدند تا هم از فشار بر المپیک پکن کاسته باشند و هم اقدامات معترضان را تلویحا مورد حمایت قرار داده باشند.
مشعل در تاریخ هشتم آگوست به ورزشگاه بزرگ المپیک می رسد. در حالی که بیش از یک سال تا آغاز بازی های المپیک ۲۰۰۸ زمان باقی مانده بود، مجامع و تشکل های حقوق بشر فعال مستقر در کشورهای بزرگ غربی در حرکتی که در آغاز چندان جدی گرفته نشد، به بررسی شرایط حقوق بشر در کشور چین به عنوان میزبان المپیک پرداختند و بدین لحاظ در بیانیه هایی جداگانه اعلام داشتند. چین با توجه به رعایت نکردن حقوق بشر در بسیاری موضوعات، از جمله سانسور گسترده در فضای اینترنت و برخورد با وبلاگ نویسان شایستگی میزبانی المپیک ۲۰۰۸ را ندارد. با یکپارچه شدن این جریان و حضور حداکثری گروه های حامی حقوق بشر در تایید این موضعگیری، سیاسیون اروپایی و آمریکایی در آغاز به صورت پنهانی و سپس آشکارا با هدف بهره برداری ابزاری از جریان حامیان حقوق بشر جهت تحمیل خواست هایشان به چینی ها، به صورت فراگیر به موضعگیری پرداختند تا به نوعی، المپیک محملی برای فشار از بالا و پایین به چشم بادامی ها باشد و این میدان ورزشی، یکی از سیاسی ترین دوران خود را پشت سر بگذارد. پس از حامیان حقوق بشر، نوبت به مشاوران هالیوودی مسوولان چینی برگزاری المپیک رسید که در اقدامی کاملا غیرمنتظره یک به یک از ادامه همکاری با ستاد برگزاری المپیک ۲۰۰۸ کناره گیری کرده و سیاست های چین را پیرامون حقوق بشر به شدت تقبیح نمایند که نمونه آن کناره گیری استیون اسپیلبرگ، کارگردان آمریکایی بود که سمت مشاور هنری را در مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی ها برعهده داشت. همچنین در چند ماه اخیر به دلیل برخی ناآرامی های سیاسی در منطقه تبت و برخورد چین با آشوب طلبان، برخی از رهبران غربی با سوء استفاده از این فرصت اقدام به تحت فشار گذاشتن مسوولان چینی کرده اند. برخی دیگر از سران، پا را از این موضوع فراتر گذاشته و اعلام کرده اند در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک حضور پیدا نکرده و آن را تحریم می کنند. در بین کشورهای اروپایی، فرانسه بیشترین مخالفت را با حضور در این مراسم داشت، اما با خشمگین شدن سران چین از این موضع سارکوزی و پس از تهدید به قطع روابط با فرانسه، سران کاخ الیزه به تکاپو افتادند و پس از دیدار با مسوولان چینی حمایت کامل خود را از بازی های المپیک ۲۰۰۸ چین اعلام کرده و بر ضرورت حل مسائل سیاسی از طریق مذاکرات تاکید کردند.
بیش از ۸۰ نفر از رهبران کشورها در مراسم افتتاحیه این رقابت ها شرکت می کنند که از این شخصیت ها می توان به پاسکال کوشپن رئیس جمهوری سوئیس ، نوردوم سیهامون پادشاه کامبوج، یاسوئو فوکودا نخست وزیر ژاپن، لی میونگ باک رئیس جمهور کره جنوبی و جرج بوش رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد. از ۱۹ شرکت بزرگ دنیا که اسپانسر رسمی مسابقات المپیک ۲۰۰۸ پکن هستند به جز ۳ شرکت، بقیه آنها هیچ کمک قابل توجهی برای حل بحران به وجود آمده در دارفور نکرده و به جای حل چنین مسائل مهمی ، تنها به فکر سود خود بودند. برخی از این شرکت ها عبارتند از پاناسونیک، آدیداس، نایک، سوآچ ، فولکس واگن ، کوکاکولا و جنرال الکتریک. از طرفی یک فیلم تهدیدآمیز برای مسوولان برگزار کننده المپیک ارسال شده بود که در آن مردی با نقاب و پوشش سیاه رنگ مقابل دوربین از چندین انفجار بزرگ و بی سابقه در دهکده المپیک سخن می گوید. این گروه که خود را سیف الله می نامند، معتقدند با موشک هایی مجهز به برد ۱۳۰۰ مایل، به راحتی قادر خواهند بود از خاک پاکستان، چین را هدف بگیرند. این مرد در سخنان خود مسئولیت بمب گذاری های اخیر در شانگهای، جنوب چین و کارخانه پلاستیک استان گوانگدونگ را نیز به عهده گرفت. این فیلم تهدید آمیز با نمایش لوگوی المپیک آغاز شده و ۳ دقیقه زمان دارد. پلیس چین وجود هرگونه ارتباط میان مسلمانان غرب چین با چنین گروهی را تکذیب و این نوار ویدئویی را منسوب به افرادی در خارج از چین می داند. آنها معتقد هستند که این تهدیدات راه به جایی نمی برد اما کمک می کند تا پلیس و مردم مراقب همه چیز باشند. اعضای این گروه مدعی هستند که چین در ایجاد مزاحمت نیروهای امریکایی برای گروهکی تروریستی در ترکستان شرقی همکاری داشته و باید به سزای اعمال خود برسد. این گروه امیدوار بودند در جنگ آمریکا علیه نیروهای عراقی از حمایت چین برخوردار باشند که این اتفاق رخ نداد.
● اخبار حاشیه ای المپیک بیست و نهم
۱) آتش بازی، اپراهای محلی از شمال غرب چین، نمایش های متنوع آکروبات و همچنین نمایش پانداها که همگی نمایانگر فرهنگ ۵هزار ساله چین هستند بخشی از مراسم ۵/۳ ساعته افتتاحیه هستند که ژانگ ییمو، معروف ترین کارگردان چینی مسوولیت هماهنگی برنامه ها را برعهده دارد.
۲) یکی از خبرهای عجیب المپیک در مورد تصمیم جدید دولتمردان پکن برای جلوگیری از بارش باران در حین برگزاری مسابقات است. بارش باران می تواند در برگزاری برخی مسابقات خلل ایجاد کند و به همین علت دانشمندان چینی از مدت ها قبل درصدد یافتن راهی برای جلوگیری از بارش باران حین برگزاری مسابقات بوده اند. یکی از این راه ها شلیک موشک به سمت آسمان برای جلوگیری از تشکیل ابرهای باران زا و یا پراکنده کردن آنهاست.
۳) یکی دیگر از اخبار جالب در حاشیه برگزاری این بازی ها، نصب ۸۰۰ توالت سیار در سراسر شهر پکن است. طی این بازی ها تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی به شهر پکن می آیند و برای تامین نیازهای اولیه آنها شهرداری پکن تمهیدات متنوعی اندیشیده که یکی از همین تمهیدات نصب ۸۰۰ توالت سیار است. پکن با جمعیتی بالغ بر ۱۴ میلیون نفر، هم اکنون ۸ هزار دستگاه توالت عمومی دارد.
۴) سه قطار سریع السیر شبکه اصلی مترو پکن با حضور هوجین تائو، رئیس جمهوری چین مسیر آزمایشی خود را طی کردند. سریع ترین متروی جهان نیز که یک هفته مانده به افتتاحیه به بهره برداری رسید مربوط به خط پکن- تیانجن می باشد که سرعتی بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر در ساعت دارد و مسیر یک ساعته میان دو استان را در عرض نیم ساعت طی می کند.
۵) شهرداری چین اقدام به حک کردن لوگوی المپیک روی تنه درختان، نیمکت ها و تابلوهای چوبی کرده تا این رویداد بزرگ ورزشی در اذهان مردم جای خوش کند.
۶) دولت و کمیته المپیک چین به برخی از کمپانی های تلویزیونی، روزنامه ها، وب سایت ها و دیگر بولتن های رسانه ای هشدار داده که از لوگوی المپیک استفاده نادرست نکنند و آن را به عنوان عاملی برای سود خودشان به کار نبرند.
۷) از سوی کمیته بین المللی المپیک شرط بندی در بازی های ۲۰۰۸ پکن ممنوع شد.
۸) ۲۰۰ روز مانده به افتتاحیه المپیک اونیفرم ها آماده شده و با شعار ابرهای خوشبختی درتالار رونلون پکن معرفی شد. رنگ لباس داوطلبان و کارکنان آبی و رنگ لباس مسوولان فنی خاکستری می باشد.
۹) شیونگ های، معاون اداره گردشگری شهر پکن اعلام کرد: هزار باب منزل مسکونی برای اجاره به خارجیان اختصاص داده شده است. پکن ۸۰۶ هتل ستاره دار با ۱۳۰ هزار اتاق و ۲۲۰ هزار تخت دارد. ۳۵ هزار نفر میهمان که شامل خانواده های ورزشکاران، حامیان المپیک و آژانس های خبری هستند در ۱۱۹ هتل طرف قرارداد و دهکده رسانه ای پکن اسکان داده خواهند شد.
۱۰) به دستور دولت چین تمام تلفن های عمومی شهر پکن در جریان بازی های المپیک برای استفاده گردشگران رایگان اعلام شد. بر این اساس، استفاده از تمامی تلفن های واقع در مراکز عمومی و محل های تجمع گردشگران و هواداران بازی های المپیک که مجهز به سیستم اینترنت هستند، بصورت رایگان خواهد بود. همچنین به خاطر بازی های پارالمپیک به منظور استفاده معلولین از این امکانات سرویس های مناسبی طراحی شده است. با توجه به این امر، تلفن هایی با ارتفاع پایین تر در مراکز عمومی شهر نصب شده است.
۱۱) به دستور وزارت بهداشت چین بیمارستان ها باید ذخایر خون خود، به ویژه ذخایر گروه های خونی نادر مثل O منفی را افزایش دهند. همچنین ۱۶۵ ایستگاه کمک های اولیه آماده پاسخگویی به درخواست های اورژانسی ها در بازی های المپیک پکن خواهند بود.
۱۲) تلویزیون اینترنتی پی پی اس به طور مستقیم مسابقات المپیک را پخش می کند. همچنین تلویزیون دولتی چین قصد دارد تاخیرات اندک در پخش زنده مسابقات المپیک را تا حد امکان کاهش دهد تا بینندگان بتوانند از جزییات وقایع و اتفاقات این بازی ها مطلع باشند.
۱۳) بر اساس اعلام مسوولان برگزاری بازی های المپیک در چین، آوردن هر گونه وسیله مذهبی و یا سمبل های دینی به ورزشگاه های برگزاری مسابقات ممنوع است. بر این اساس آوردن انجیل نیز به ورزشگاه ها از سوی مسوولان ممنوع شده است. پکن ۱۲ مسجد از ۷۰ مسجد این شهر را برای ارایه خدمات عبادی به مسلمانان در جریان برگزاری بازی های المپیک ۲۰۰۸ انتخاب کرده است.
۱۴) بانک مردمی چین (PBOC) به همراه بانک مرکزی این کشور اسکناس های ده یوآنی به مناسبت بازی های المپیک چاپ کرده است. کاربرد این اسکناس که معادل ۴۶/۱ دلار ارزش دارد، همانند اسکناس های ۱۰یوآنی سابق در چین است.
۱۵) هفته نامه آمریکایی تایمز ورزشگاه ملی پکن (لانه پرنده) را اولین نشان این شهر و جزو ۱۰ معماری برتر جهان دانست. این هفته نامه آورده است لانه پرنده بنایی بی نظیر در زمینه ورزش ها و میراث المپیک است و از معجزه های معماری جهان به شمار می رود. این ورزشگاه به عنوان پایگاه اصلی بازی های المپیک پکن، ظرفیت برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه، مسابقات دوومیدانی و فینال فوتبال را خواهد داشت. گوهر فولادین لقب دیگر لانه پرنده است. لانه پرنده ۸۰ هزار صندلی را در خود جای داده است.
۱۶) هشتم آگوست به خاطر خوش یمنی تعطیل نخواهد بود چرا که هزاران زوج در هشتمین روز از هشتمین ماه سال ۲۰۰۸ ازدواج می کنند. در چین تلفظ عدد ۸ (با) شبیه کلمه ای است که معنی ثروت و خوشبختی را می دهد. همچنین بازی های المپیک ساعت ۸:۸ بعداز ظهر آغاز می شوند.
۱۷) به بهانه برگزاری بازی های المپیک پایانه جدید فرودگاه بین المللی چین افتتاح شد که ۹۸۶ هزار متر مربع مساحت دارد و بزرگ ترین پایانه مسافربری هوایی جهان محسوب می شود. احداث آن توسط لرد فوستر انگلیسی از سه سال پیش آغاز شده بود.
۱۸) خبرگزاری های فرانسه، رویترز، شین هوآ و ESPN آمریکا ماه گذشته غرفه های خود را در مرکز خبری المپیک (MPC) افتتاح کردند. مرکز اصلی خبری بازی های ۲۰۰۸ المپیک برای سرویس دهی به ۲۰ هزار خبرنگار افتتاح شده و خبرنگاران از ماه گذشته وارد چین شده اند تا در فاصله ۳۰ روز مانده به بازی ها، به پوشش اخبار بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان بپردازند.
۱۹) بازرسی های گسترده در پکن و از تاکسی های این شهر و رانندگان این خودروها از مدت ها پیش آغاز شده است تا ۶۶ هزار تاکسی این شهر خدمات مناسبی به مسافران ارایه دهند. رانندگان تاکسی که از کار و وضع خودروهای آنها رضایتی در میان نباشد تا ۳۰ دلار جریمه خواهند شد. برخی از تاکسی ها که موهای مسافران بر روی صندلی آنها پیدا شود جریمه می شوند.
۲۰) ورزشکاران حق ندارند از کشورهای خود غذایی به چین بیاورند چرا که به حقوق اسپانسرهای مالی المپیک خسارت وارد می شود. قرار بود آمریکایی ها که به استانداردهای بهداشت چین اعتماد ندارند تغذیه خود را از کشورشان بیاورند. مسوولان گردشگری پکن از هتلداران و رستوران های این شهر خواسته اند در مدت زمان برگزاری رقابت های المپیک و پارالمپیک از سرو کردن گوشت سگ به شدت خودداری کنند. اتحادیه تهیه کنندگان غذای پکن هم از ۱۱۲ رستوران زیر مجموعه خود درخواست کرده تا گوشت سگ و همه غذاهایی که با گوشت سگ تولید می شود را از فهرست خود حذف کنند.
۲۱) برای روشنایی شهر پکن در شب های بازی های المپیک ۲۰۰۸ بیش از ۲۰۰ نوع لامپ تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. جیا جیان پینگ، رئیس بخش مدیریت شبانه شهرداری پکن در این باره گفت: این تاسیسات جدید در کنار بیش از دو هزار تجهیزات روشنایی، شب های پکن را نور باران خواهند کرد.
۲۲) دهکده المپیک توسط ژیلی شهردار این دهکده در مراسمی که با حضور ورزشکاران چینی و مسوولان ورزشی این کشور برگزار شده بود، ده روز مانده به افتتاحیه بازی ها گشایش یافت. مساحت مجموعه دهکده المپیک ۶۶ هکتار است و ظرفیت اسکان ۱۶۰۰۰ ورزشکار، مربی و اعضای هیات های ورزشی اعزامی به بازی های المپیک را دارد. فاصله این مجموعه تا ورزشگاه های محل برگزاری رقابت های المپیک پیاده ۲۰ دقیقه است.
۲۳) پکن در آستانه برگزاری این بازی ها برای تشخیص ورزشکاران زنی که مشکوک به مرد بودن هستند ، آزمایشگاه تشخیص جنسیت راه اندازی کرده است. کارشناسان آزمایشگاهی در دانشکده پزشکی بیمارستان پکینگ یونیون شهر پکن ، موارد مشکوک را براساس خصوصیات ظاهری آنها مورد ارزیابی قرار می دهند و سپس برای آزمایش هورمون های جنسی ، ژن ها و کروموزوم ها از آنها نمونه خون می گیرند.
۲۴) کارت های خبرنگاری ویژه برای اهالی مطبوعات در نظر گرفته شده که با کمک این کارت ها طی برگزاری دیدارهای المپیک به مسوولان کمیته بین المللی المپیک و کارکنان کمیته برگزار کننده این رقابت ها و خبرنگاران کمک می کند. کارت های المپیک ۲۰۰۸ پکن به رنگ های مختلف است و برای نمونه کارت های خبرنگارانی که از خارج از چین برای پوشش خبری این رقابت ها وارد پکن می شوند نارنجی رنگ است. کارت های مسوولان این بازی ها زمینه سفید رنگ و مسوولان کمیته بین المللی المپیک زمینه خاکستری رنگ دارد. برای سازمان های غیردولتی کارت های سبز رنگ و برای مشارکت کنندگان جهانی رقابت ها کارت های زرد رنگ و برای خبرنگاران مطبوعات و عکاسان کارت هایی به رنگ نارنجی پررنگ صادر شده است.
۲۵) دادگاه حکمیت ورزش (CAS) دفتری را در پکن تاسیس کرده است تا هنگام بازی های المپیک به اختلافات موجود بپردازد.
● آمار
۱) ۱۰ هزار و ۷۰۸ ورزشکار در ۲۸ رشته در این بازی ها حضور می یابند. برای این ورزشکاران در ۳۰۲ ماده ورزشی که شامل ۱۶۵ رشته برای مردان و ۱۲۷ رشته برای زنان است و۱۰ رشته مرکب ، مدال هایی درنظر گرفته شده است. رقابت ها در ۳۱ ورزشگاه در پکن و همچنین در شهرهای تیان جین، هنگ کنگ ، شانگهای ، شن یانگ ، چینگ دائو و چینگ خوانگ دائو برگزار می شود.
۲) قرار است در این المپیک ۳۰۲ مدال طلا به نفرات اول هر رشته اختصاص یابد. کل مدال ها که ساخته یک کمپانی استرالیایی است ۶۰۰۰ می باشد.
۳) ۲۱ هزار و ۸۸۰ نفر از افراد مشهور و ورزشکاران محبوب دنیا طی ۱۳۰ روز و در مسافتی به طول ۱۳۷ هزار کیلومتر مشعل المپیک را حمل کردند.
۴) پیش بینی می شود ۵۵۰ هزار گردشگر خارجی و۴/۲ میلیون نفر چینی از این بازی ها دیدن کنند. سازمان جهانگردی ایتالیا اعلام کرد که تنها نزدیک به ۱۰ هزار توریست از کشور ایتالیا به چین سفر می کنند.
۵) گفته می شود حدود ۲۱ هزار و ۶۰۰ خبرنگار طی برگزاری المپیک پوشش خبری بازی ها را برعهده دارند. تعداد خبرنگاران با بیش از ۲۰ هزار نماینده در این بازی ها، از تعداد ورزشکاران شرکت کننده بیشتر است. همچنین به منظور رفاه حال مسافران المپیک ۵ هزار مترجم ۵۵ زبان زنده دنیا استخدام شده اند.
۶) جمهوری اسلامی ایران با اعزام ۵۴ ورزشکار در رشته های کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تکواندو، جودو، وزنه برداری، تیروکمان، دو و میدانی، قایقرانی، دوچرخه سواری، بوکس، بسکتبال، تنیس، بدمینتون و شنا در المپیک بیست و نهم عرض اندام خواهد کرد. در کل ۱۵۹ کشور ورزشکاران خود را به المپیک امسال اعزام می کنند. گفتنی است مسابقات پاراالمپیک نیز بلافاصله پس از اتمام المپیک از تاریخ ۶ تا۱۷ سپتامبر (۱۶تا ۲۷ شهریور) برگزار خواهد شد. آدرس وب سایت رسمی بازی های المپیک و پاراالمپیک به شرح ذیل است:
http://paralympic.beijing۲۰۰۸.cn/index.shtml
www.beijing۲۰۰۸.com
حورا شکیبی ممتاز
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید