جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آیا عادات غذایی جامعه ما سلامت امروز و فردای کودکان و نوجوانان را تامین می کند؟


آیا عادات غذایی جامعه ما سلامت امروز و فردای کودکان و نوجوانان را تامین می کند؟
● هدف:
مطالعه حاضر با توجه به شروع روند بیشتر ‌بیماری‌های مزمن از اوایل عمر، همبستگی موجود بین رفتارها وعوامل خطرزای مرتبط با این بیماری ها در کودکی با بزرگسالی و لزوم پیشگیری اولیه از این بیماری‌ها، اجرا شد.
● روش مطالعه:
مطالعه کشوری حاضر که به صورت مقطعی چند مرکزی و به عنوان مرحله اول "طرح ملی نظام مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از دوران کودکی و نوجوانی" یا مطالعه کاسپین (CASPIAN) با حمایت سازمان جهانی بهداشت و توسط وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش به مورد اجرا درآمد و یکی از موارد بررسی شده، عادات غذایی مرتبط با بیماری های غیرواگیر بود.
● یافته ها:
درمجموع، ۲۱۱۱۱ دانش‌آموز ۶ تا ۱۸ ساله (۴/۵۱% دختر و ۶/۴۸% پسر) و یکی از والدین ایشان مورد بررسی قرار گرفتند که ۶/۸۴ در صد ایشان در نواحی شهری و ۴/۱۵ درصد در نواحی روستایی سکونت داشتند و ۹۰% ایشان در مدارس دولتی و ۱۰% در مدارس غیرانتفاعی مشغول به تحصیل بودند. فراوان‌ترین (۸/۷۳%) نوع روغن مصرفی در تهیه غذا در منزل دانش‌آموزان از انواع روغن جامد هیدروژنه بود. بیشترین نوع نان مصرفی (۴/۵۸%) در منزل دانش‌آموزان از انواع تهیه شده با آرد بدون سبوس بود و تنها ۷/۱۹% دانش‌آموزان هیچگاه به غذای سفره نمک اضافه نمی‌کردند. میانگین دفعات مصرف سبزی و میوه‌ ۵/۱۶ بار در هفته، انواع شیرینی ۱۰ بار در هفته و انواع میان‌وعده غذایی چرب و شور ۹/۴ بار در هفته بود و انواع غذاهای سرخ شده به طور میانگین ۹۸/۳ بار در هفته مصرف می‌شد که در هیچ یک از موارد فوق، تفاوت معنی‌داری بین مقاطع مختلف تحصیلی وجود نداشت.
● نتیجه گیری:
عادات نامطلوب جاری در شیوه زندگی کودکان و نوجوانان جامعه ما، علاوه بر اینکه تهدیدی برای سلامتی این گروه سنی آسیب پذیر تلقی می‌شود، کشور ما را در معرض خطر اپیدمی بیماری‌های غیرواگیر در طی دو دهه آینده قرار داده است و تاکیدی بر اهمیت نقش متخصصین بیماری های کودکان و دیگر دست اندرکاران بهداشت و سلامت کودکان و نوجوانان در پیشگیری اولیه از بیماری های سنین بزرگسالی است.
رویا کلیشادی
گلایل اردلان
ریاض غیرتمند
ربابه شیخ الاسلام
سیدرضا مجدزاده
علیرضا دلاوری
ملوک متقیان منظم
وحید ضیایی
سیدحامد برکاتی
رامین حشمت
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید