پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تاثیر دگزامتازون تزریقی قبل از آدنوتانسیلکتومی بر درد بعد از عمل جراحی


تاثیر دگزامتازون تزریقی قبل از آدنوتانسیلکتومی بر درد بعد از عمل جراحی
آدنوتانسیلکتومی، شایع ترین جراحی دوران کودکی محسوب می شود و از مشکلات اساسی آن، درد بعد از جراحی است. به طوری که توانایی های خوردن و نوشیدن را محدود کرده، دوره بستری را افزایش می دهد.
● سابقه و هدف:
هدف ما در این مقاله، مطالعه اثر دگزامتازون تزریقی قبل از آدنوتانسیلکتومی بر درد پس از جراحی است.
● مواد و روش:
این پژوهش به صورت کارآزمایی بالینی، تصادفی سیستماتیک و دو سوکور (double blined) صورت گرفته است. ۴۶ بیمار در گروه سنی ۳-۲۳ که اندیکاسیون آدنوتانسیلکتومی داشتند انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول قبل از جراحی، آب مقطر با عنوان پلاسبو و گروه دوم دگزامتازون تزریقی داخل وریدی ۰.۱۵ میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن نیم ساعت قبل از جراحی دریافت می کردند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که در سه بخش علت و اندیکاسیون جراحی، علایم و درد در طی ۲۴ ساعت اول و بعد از جراحی و پیگیری بیمار درمدت ۷-۱۰ روز بعد از جراحی تشکیل شده است. درد پس از جراحی در ۲۴ ساعت اول در سه نوبت (ساعت ۸ بعد از جراحی ، ساعت ۱۶ بعد از جراحی و ساعت ۲۴ بعد از جراحی) بر اساس VAS (Visual Analog Scale) بررسی می شد و میانگین آن به عنوان درد در ۲۴ ساعت اول در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون «تی» و «کای دو» و برنامه نرم افزاری SPSS استفاده شد.
● یافته ها:
در این بررسی ۴۷.۸ درصد افراد درد خفیف، ۳۶.۹ درصد درد متوسط و ۱۵.۲ درصد درد شدید داشتند که از این تعداد، گروه دگزامتازون ۶۵.۲ درصد درد خفیف، ۲۶ درصد درد متوسط و ۸.۶ درصد درد شدید داشت و در گروه پلاسبو ۳۰.۴ درصد درد خفیف ، ۴۷.۸ درصد درد متوسط و ۲۱.۷ درصد درد شدید مشاهده شد. همین طور بین تهوع، استفراغ، اشتهای بیمار در دو گروه درمانی ارتباط معناداری به دست آمد، ولی بین تب، تریسموس، Drooling و نیاز به استامینوفن بعد از جراحی در دو گروه درمانی تفاوتی وجود نداشت. این تحقیق نشان داد بین میزان درد براساسVAS در دو گروه درمانی ارتباط معناداری وجود دارد (p=۰.۰۰۷).
● بحث:
دگزامتازون تزریقی قبل از عمل جراحی باعث کاهش درد بعد از عمل جراحی می شود.
محمدابراهیم یارمحمدی
یونس لطفی
نرگس کریمی
فرید زایری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید