پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

گلوکوم زاویه باز، گلوکوم مشکوک و هیپبتانسیون چشمی در اربیتوپاتی گریوز


گلوکوم زاویه باز، گلوکوم مشکوک و هیپبتانسیون چشمی در اربیتوپاتی گریوز
● هدف:
تعیین شیوع گلوکوم زاویه باز(OAG) ، گلوکوم مشکوم (GS) و هیپرتانسیون چشمی (PHT) در مبتلایان به اربیتوپاتی گریوز بالینی مراجعه کننده به یک کلینیک خصوصی فوق تخصصی غدد در سالهای ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ و مقایسه آنها با گروه شاهد همزمان.
● روش پژوهش:
این مطالعه مقطعی ـ تحلیلی دو گروهی، با نمونه گیری آسان و مستمر، بر روی مبتلایان به اربیتوپاتی گریوز بالینی و گروه شاهد با همسان سازی سنی و جنسی با گروه مبتلا، انجام شد. اربیتوپاتی گریوز براساس معاینات بالینی و پیرابالینی و تأیید فوق تخصصی غدد مجری طرح، تشخیص داده می شد. گروه شاهد از همراهان بیمار مراجعه کننده به درمانگاه چشم بیمارستان امام حسین (ع) که سابقه هیچگونه بیماری تیروییدی واربیتوپاتی را در گذشته و حال نداشتند، انتخاب شدند. از شرکت کنندگان، معاینات کامل چشمی به عمل آمد و اندازه گیری فشار چشم در نگاه روبه رو، دست کم در دو نوبت در زمانهای مختلف شبانه روز انجام شد. در صورت وجود هرگونه اختلال عصب بینایی، میدان بینایی و جهت رد موارد نوروپاتی فشارنده عصب بینایی(CON) و CT ـ اسکن و یا MRI اربیت به عمل آمد. در نهایت، تشخیصOAG ، OHT و GS براساس تغییرات شاخص و رد سایر علل گذشته می شد. همه بیماران حداقل دو بار در فواصل دو ماه، تحت معاینات کامل قرار می گرفتند. طبقه بندی مراحل مختلف اربیتوپاتی گریوز براساس طبقه‌بندی NOSPECS و نیز مرحله فعالیت بیماری انجام شد.
● یافته ها:
از گروه مبتلا به اربیتوپاتی گریوز، ۱۱۷ بیمار در سنین ۱۳.۴±۳۹.۹ سال شامل ۲۳۳ چشم و از گروه شاهد ۱۲۰ فرد در سنین ۱۴.۲±۳۹ سال شامل ۲۴۰ چشم وارد مطالعه شدند. شیوعOAG ،GS و OHT در گروه اربیتوپاتی گریوز، به ترتیب ۲.۵ درصد، ۲.۱ درصد، ۸.۵ درصد بود. در گروه شاهد ۲ چشم (۰.۸ درصد) مبتلا به OAG مشاهده شد. تفاوت شیوع OAG در دو گروه از لحاظ آماری معنی دار نبود اما شیوع OAG و GS در مجموع، در گروه اربیتوپاتی گریوز بیشتر از گروه شاهد بود (P<۰.۰۲) و نیز شیوع OHT با یا بدون آسیب عصب بینایی در گروه اربیتوپاتی گریوز از گروه شاهد بیشتر بود(P<۰.۰۰۱) در گروه اربیتوپاتی گریوز، ۱۰ چشم (۴.۳ درصد) مبتلا به CON بودند که از اینها در ۵ چشم (۲.۱ درصد)، فشار داخل چشمی بالا نیز مشاهده شد. تمام موارد مبتلا به OAG و GS در گروه اربیتوپاتی گریوز، در مرحله ۳ یا بالاتر طبقه بندی NOSPECS قرار داشتند. مرحله فعال اربیتوپاتی گریوز با شیوع بیشتر، در افراد مبتلا به OHT مشاهده شد (P<۰.۰۰۱) در OAG و GS چنین یافته ای مشاهده نگردید.
● نتیجه گیری:
شیوعOAG ، GS و OHT، در گروه مبتلا به اربیتوپاتی گریوز بیشتر از افراد عادی است، توصیه می گردد که معاینات معمول چشم پزشکی در مبتلایان به اربیتوپاتی گریوز به ویژه در مراحل طبقه بندی NOSPECS و مراحل فعال بیماری، انجام شود.
زهره بهروزی
حسین محمدربیع
فریدون عزیزی
نارسیس دفتریان
مریممریم اردشیری
یداله محرابی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید