جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع تظاهرات چشمی در بیماران افتالموپاتی گریوز در یک مرکز خصوصی فوق تخصصی در سال های ۱۳۸۰-۸۱


بررسی شیوع تظاهرات چشمی در بیماران افتالموپاتی گریوز در یک مرکز خصوصی فوق تخصصی در سال های ۱۳۸۰-۸۱
● مقدمه:
شایعترین تظاهر خارج تیروییدی بیماری گریوزافتالموپاتی است. تظاهرات این بیماری شامل بیرون زدگی چشم، تورم پلک، التهاب ملتحمه، اختلال حرکتی عضلات خارج کره چشم، زخم قرنیه، درگیری عصب بینایی و سرانجام نابینایی است. هدف از این مطالعه آگاهی از شیوع تظاهرات افتالموپاتی گریوز و یافتن عوامل تشدید کننده شدت و فعالیت بیماری بوده است.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه توصیفی، از مجموع ۵۶۰ بیمار با تشخیص پرکاری تیروئید، ۱۱۷ بیمار مبتلا به افتالموپاتی گریوز در محدوده سنی ۱۴ تا ۷۴ سال که به یک مرکز خصوصی فوق تخصصی از بهمن ۱۳۸۰ تا آبان ۱۳۸۱ مراجعه می نمودند مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات بیماران در پرسشنامه ثبت می شد و تمام بیماران مورد معاینه تیرویید و چشم قرار می گرفتند. جهت تعیین سیر فعالیت بیماری، بیماران به فاصله یک تا سه ماه بعد مجددا معاینه می شدند. ارتباط میان شدت و فعالیت افتالموپاتی با جنس، سن، طول مدت پرکاری تیروئید، مصرف سیگار، کارکرد تیرویید و دریافت ید رادیواکتیو بررسی شد.
● یافته ها:
شیوع علایم بالینی کشیدگی چشم به تنهایی در %۹۱.۴، فقط وجود یک علامت %۶.۹، درگیری بافت نرم چشم %۱۷.۹، بیرون زدگی چشم %۵۶.۴، اختلال حرکتی عضلات چشم %۱۳.۷ و اختلال عصب بینایی در %۵.۱ بیماران وجود داشت. هیچ یک از بیماران زخم قرنیه نداشتند. در مردان اختلال حرکتی عضلات چشم بیشتر از زنان بود %۲۷.۸) در مقابل %۷.۴؛ (p<۰.۰۵. افتالموپاتی فعال در افرادی که ید دریافت کرده بودند کمتر از افرادی بود که دریافت نکرده بودند %۳۳.۳) در مقابل %۶۲؛ (p<۰.۰۰۳. شیوع افتالموپاتی فعال در مردان بیشتر از زنان بود %۶۹.۴) در مقابل %۳۵.۸ ؛ (p<۰.۰۱. سابقه بیماری خودایمنی و سابقه فامیلی بیماری تیرویید در %۸.۶ و %۴۷.۹ افراد وجود داشت. همچنین درصد سیگاری ها در مردان و زنان بیشتر از جمعیت جامعه بوده است.
● نتیجه گیری:
در مقایسه با یافته های دیگر کشورها، افتالموپاتی گریوز در بیماران بررسی شده در تهران حدود یک دهه زودتر خود را نشان می دهد. سن بالای ۴۰ سال و جنس مرد، به عنوان عامل خطرساز بروز افتالموپاتی گریوز در این مطالعه مطرح شدند.
فریدون عزیزی
مریم اردشیری
نارسیس دفتریان
یداله محرابی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید