پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اثر اسیدهای چرب امگا ۳ خالص شده بر وضعیت لیپوپروتئین ها و کنترل گلیسمی در زنان یائسه مبتلا به دیابت نوع ۲


اثر اسیدهای چرب امگا ۳ خالص شده بر وضعیت لیپوپروتئین ها و کنترل گلیسمی در زنان یائسه مبتلا به دیابت نوع ۲
● مقدمه:
مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش عوامل خطرزای بیماری های قلبی- عروقی می شود. دیابت نوع ۲ در ایجاد وضعیت نامطلوب خطرزای بیماری های قلبی- عروقی در زنان بعد از یائسگی نقش مهمی دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر اسیدهای چرب امگا ۳ خالص شده بر مقاومت به انسولین، گلوکز و لیپو پروتئین های سرم زنان یائسه مبتلا به دیابت نوع ۲ بود.
● مواد و روش ها:
۳۲ زن یائسه (۵۳.۷±۱۱.۴= سن) مبتلا به دیابت نوع ۲ و دارای اضافه وزن (۲۸.۷±۰.۶ =BMI) در یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، روزانه ۲ گرم اسید چرب امگا ۳ خالص شدها دارونما به مدت ۱۰ هفته مصرف کردند. در شروع مطالعه و پایان هفته دهم ۱۰ سی سی خون وریدی از افراد گرفته شد. تری گلیسرید، کلسترول تام، HDL-C، LDL-C و گلوکز سرم به روش آنزیمی، انسولین سرم با روش رادیو ایمینوآسی، هموگلوبین گلیکوزیله به روش رنگ سنجی و مقاومت به انسولین از طریق فرمول HOMA-IR اندازه گیری و محاسبه شدند.
● یافته ها:
کاهش معنی داری در میزان تری گلسیرید سرم و TG/HDL-C، در گروه مصرف کننده امگا ۳ در مقایسه با گروه شاهد در پایان مطالعه وجود داشت. تفاوت معنی داری در میزان کلسترول تام، HDL-C،LDL-C، گلوکز سرم، هموگلوبین گلیکوزیله و مقاومت به انسولین در پایان مطالعه بین دو گروه وجود نداشت. افزایش معنی داری در میزان انسولین سرم در گروه مصرف کننده امگا ۳ در پایان مطالعه در مقایسه با شروع مطالعه و کاهش معنی داری در میزان کلسترول تام در پایان مطالعه در مقایسه با شروع مطالعه وجود داشت.
● نتیجه گیری:
مصرف ۲ گرم اسید چرب امگا ۳ خالص شده به مدت ده هفته در زنان یائسه مبتلا به دیابت نوع ۲ اگرچه باعث کاهش تری گلسیرید و کلسترول تام سرم می شود، اثر سودمندی بر سایر لیپوپروتئین ها و کنترل گلیسمی ندارد. توصیه به مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ در زنان یائسه دیابتی نیاز به بررسی بیشتری دارد.
فرزاد شیدفر
لیلا اهری
شهین یاراحمدی
محمود جلالی
محمدحسن افتخاری
شریعه حسینی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید