پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آثار متابولیک و بالینی روزه داری اسلامی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲


آثار متابولیک و بالینی روزه داری اسلامی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲
● مقدمه:
مطالعات مربوط به آثار متابولیک روزه داری اسلامی در بیماران دچار دیابت نوع ۲ نتایج همسانی نداشته اند.
● روشها:
پنجاه و هفت داوطلب دچار بیماری دیابت نوع ۲ قبل از ماه رمضان و در روزهای ۱۴ و۲۸ این ماه تحت ارزیابی های تن سنجی (anthropometric) و بیو شیمیایی قرار گرفتند. نشانگرهای بیوشیمیایی با استفاده از روشهای آزمایشگاهی استاندارد اندازه گیری شدند. اندازه گیری های تن سنجی بر اساس معیارهای سازمان جهانی سلامت (WHO) انجام گردید. برای تحلیل آماری از روش آنالیز واریانس برای اندازه گیریهای تکرار شونده و آنالیز واریانس دو سویه فریدمن با بهره گیری از نرم افزار SPSS v۶ استفاده شد.
● یافته‌ها:
میزان دریافت روزانه کلسترول در همه بیماران افزایش یافت(p<۰.۰۳) . در خانمها شاخص توده بدن (BMI) افزایش یافت (p<۰.۰۳) اما در آقایان BMI و نسبت دور کمر به باسن هر دو کاهش نشان داد (p<۰.۰۱). در طول مطالعه میزان فشار خون و غلظت های گلوکز ناشتا و فروکتوزآمین سرم تغییر نکرد. غلظت انسولین پلاسما (p<۰.۰۵) و پیتید (p<۰.۰۱) C و مقاومت به انسولین (p<۰.۰۱) تنها در بیماران مذکر کاهش یافت. طی مطالعه، غلظتهای کلسترول تام و LDL در همه بیماران بطور معنی داری افزایش پیدا کرد.
● نتیجه گیری:
در صورت آموزش تغذیه و تنظیم درست داروهای ضد دیابت خوراکی، روزه داری اسلامی متابولیسم کربوهیدرات ها یا حساسیت بافتها به انسولین را در بیماران دیابت نوع ۲ تغییر نمی دهد. به دلیل تغییرات ایجاد شده در رژیم غذایی و پاسخ بیوشیمیایی به بی غذایی (starvation)، وضعیت لیپیدهای خون به طور نامطلوبی تغییر می کند. اخصهای تن سنجی در مردان برخلاف زنان بهبود یافت که این ممکن است ناشی از کاهش فعالیت بدنی در خانمها باشد.
شهین یاراحمدی
محمدباقر اردشیرلاریجانی
محمدحسن باستان حق
محمد پژوهی
فرزانه زاهدی
رضا برادرجلیلی
محمدرضا امینی
کاظم زنده دل
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید