چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه میزان رشد حرکات ظریف و دقیق در کودکان مهدهای کودک شهری و روستایی سمنان


مقایسه میزان رشد حرکات ظریف و دقیق در کودکان مهدهای کودک شهری و روستایی سمنان
● سابقه و هدف:
حرکات ظریف و دقیق، از جمله عوامل بهبود مهارتهای دستی در کودکان شناخته میشوند. این مهارتها در حین فعالیتها و بازیهای روزمره در کودک به وجود آمده و توسعه مییابند. در صورت برنامه ریزی اصولی، مراکز پیش دبستانی و خانواده میتوانند در توسعه این حرکات نقش خود را ایفا نمایند. هدف از انجام این تحقیق بررسی مقایسه ای میزان رشد حرکات ظریف و دقیق کودکان حاضر در مهدهای کودک شهری و روستایی بوده است.
● مواد و روشها:
در این مطالعه تعداد ۵۷ کودک شهری و ۴۰ کودک روستایی مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی کودکان شهری ۳.۶۳ و میانگین سنی کودکان روستایی ۳.۸۲ سال بوده است. شش معیار سنجش ارزیابی برای تعیین تفاوتهای عملکردی بین کودکان شهری و روستایی به کار گرفته شد. برای آنالیز داده ها و تعیین تفاوت بین آنها از t-test استفاده شد.
● یافته ها:
در اکثر معیارهای سنجش، تفاوت معنی داری بین کودکان شهری و روستایی وجود داشت. به طور مشخص در دو معیار سنجش یعنی آزمون حرکات ظریف مشکل و رسم نقطه چین، کودکان روستایی به طور معنی داری از کودکان شهری موفقتر عمل نمودند (P<۰.۰۵). در آزمونهای برش خطوط منحنی و مستقیم، حرکات ظریف متوسط و رنگ آمیزی، بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
یافته های فوق نشان میدهند که کودکان روستایی در انجام حرکات دقیق و ظریف مهارت بیشتری دارند. به نظر میرسد طراحی برنامه های مهارتی و تحرک آور در مهدهای کودک شهری ضروری است.
محمد عموزاده خلیلی
هما یادگاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید