جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اثر ترمیمی عصاره هیدروالکلی اندام های هوایی گیاه غازیاقی بر زخم معده ناشی از آسپرین در موش صحرایی


اثر ترمیمی عصاره هیدروالکلی اندام های هوایی گیاه غازیاقی بر زخم معده ناشی از آسپرین در موش صحرایی
● سابقه و هدف:
با توجه به سابقه دیرینه مصرف گیاه غازیاقی (Falcaria vulgaris)در درمان زخم معده در طب سنتی غرب کشور و مطالعه قبلی ما در مورد اثر حفاظتی این گیاه بر ضایعات معدی ناشی از اتانول، هدف تحقیق حاضر بررسی اثر ترمیمی عصاره هیدروالکلی اندام های هوایی این گیاه بر زخم معده ناشی از آسپرین در موش صحرایی است.
● مواد و روش ها:
بیست و یک راس موش صحرایی نر جوان از نژاد NMRI، با وزن ۲۳۰-۱۹۰ گرم، به طور تصادفی در سه گروه ۷ تایی قرارگرفتند: موش ها پس از ۴۸ ساعت گرسنگی، به مدت ۳ روز، آسپرین day/ mg/kg ۲۰۰ در یک سی سی حلال (کربوکسی متیل سلولز ۱%) گرفتند. گروه آزمایش، عصاره هیدروالکلی اندام های هوایی گیاه (تهیه شده به روش پرکولاسیون) با دوز /day ۱۵۰mg/kg، گروه کنترل مثبت، امپرازول /day mg/kg ۲۰۰ و گروه کنترل منفی، آب مقطر cc/kg/day ۱ به مدت ۱۴ روز، به طریقه گاواژ دریافت کردند. سه ساعت پس از آخرین دوز، حیوانات کشته شده، پس از تشریح و جداسازی معده ها، با کمک استریو میکروسکوپ و گراتیکول، ابعاد زخم و تعداد آن ها تعیین، سپس ضریب زخم و میزان بهبودی محاسبه گردید. داده ها با روش آماری ANOVA و آزمون توکی تحلیل شدند.
● یافته ها:
عصاره غازیاقی (mg/kg/day۱۵۰) ضریب زخم را نسبت به دو گروه کنترل به طور معناداری (۰.۰۱ P<) کاهش و همچنین درصد بهبودی زخم را نسبت به گروه کنترل منفی (آب مقطر) ۸۹.۲۶ درصد و نسبت به گروه کنترل مثبت(امپرازول) ۸۷.۷۹ درصد افزایش داد.
● بحث:
عصاره گیاه غازیاقی دارای اثر ترمیمی قابل توجه بر زخم معده ناشی از آسپرین می باشد. مطالعات تکمیلی در این خصوص توصیه می شود.
مظفر خزاعی
مریم یادگاری
رستم قربانی
منصور رضایی
بابک ایزدی
عباس شیخ الاسلام
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید