سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر دما و pH بر میزان حساسیت ایزوله های کاندیدا آلبیکنس به کتو کونازول در شرایط آزمایشگاهی


بررسی اثر دما و pH بر میزان حساسیت ایزوله های کاندیدا آلبیکنس به کتو کونازول در شرایط آزمایشگاهی
● مقدمه:
ولوواژینیت کاندیدایی به عنوان یک بیماری مهم در زنان باردار، مبتلایان به دیابت، استفاده کنندگان از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف و داروهای ضدبارداری بروز می کند و مقاومت نسبتا بالایی به داروهای رایج از خود نشان می دهد. از طرفی واژینیت های عود کننده در بسیاری از بیماران، پروسه درمانی را شکست مواجه می سازد. هدف این مطالعه یافتن برخی شرایط مطلوب برای انجام تست تعیین حساسیت داروی کتو کونازول قبل از درمان مجدد واژینیت های کاندیدایی عود کننده بوده است.
● روش بررسی:
از ۱۰ ایزوله کاندیدا آلبیکنس به دست آمده از ۳۱ بیمار مشکوک به ولوواژینیت کاندیدایی استفاده شد و با به کاربردن محیط RPMI ۱۶۴۰ و میکروپلیت های ۹۶ خانه ای و انجام روش میکرودایلوش براث مقادیر MIC۹۰, MIC۵۰ و MFC داروی کتو کونازول در دو دمای ۲۷ و ۳۵ درجه سانتیگراد و pHهای ۵.۵ و ۷.۲ اندازه گیری شد.
● نتایج:
در دمای MIC۹۰, MIC۵۰ pH=۷.۲, ۳۵oC و MFC داروی کتو کونازول به ترتیب: ۱-۰.۲۵، ۶۴-۸ و ۵۱۲?-۶۴ میکروگرم در میلی لیتر و در صورتی که در دمای ۲۷ oC و pH=۵.۵ به ترتیب: ۸-۱، ۶۴-۸ و ۵۱۲?-۵۱۲ میکروگرم در میلی لیتر و در دمای ۳۵ oC و pH=۵.۵ به ترتیب ۴-۳۲ , ۱-۸ و۵۱۲ ?۲۵۶- میکروگرم در میلی لیتر و در دمای ۲۷ oC و pH=۷.۲ به ترتیب ۸-۳۲, ۱-۲ و۵۱۲?۱۲۸- میکروگرم در میلی لیتر بود.
● نتیجه گیری:
نتایج نشان داد دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و pH=۷.۲ برای تست تعیین حساسیت ایزوله های کاندیدا آلبیکنس عامل واژینیت عود کننده نسبت به این دارو مناسب تر است.
حسین زرین فر
محمدحسین یادگاری
مجید ریاضی پور
زهره فرح نژاد
فرزاد کتیرایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید