چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی فعالیت ماکروفاژها و نوتروفیل های آلوده به کاندیدا آلبیکنس رت های دیابتیک در محیط کشت


ارزیابی فعالیت ماکروفاژها و نوتروفیل های آلوده به کاندیدا آلبیکنس رت های دیابتیک در محیط کشت
● هدف:
محققان یکی از علت های افزایش شیوع عفونت های قارچی از جمله کاندیدیازیس را در بیماران مبتلا به دیابت نقص ایمنی ذکر کرده اند که نقص در فعالیت ماکروفاژها و نوتروفیل ها از آن جمله است. نوتروفیل ها و ماکروفاژها از طریق مکانیسم های اکسیداتیو و غیر اکسیداتیو در دفاع بر علیه کاندیدا آلبیکنس شرکت می کنند.
● مواد و روشها:
در این تحقیق فاکتورهای پراکسید هیدروژن (واسطه اکسیژنی واکنش گر) و نیتریک اکساید (واسطه نیتروژنی واکنش گر) نوتروفیل ها و ماکروفاژها در برابر کاندیدا آلبیکنس در مدل حیوانی موش صحرایی بررسی شد.
با تزریق وریدی استرپتوزوسین به میزان ۶۵ میلی گرم / کیلوگرم، مدل رت دیابتیک به دست آمد. سنجش فاکتور نیتریک اکساید بر اساس روش گریس و فاکتور پراکسید هیدروژن طبق روش والترراچ و همکاران انجام شد. همچنین شمارش تعداد کلنی کاندیدا آلبیکنس روی محیط سابورودکستروز آگار در دو گروه سالم و دیابتیک انجام گرفت.
● نتایج و بحث:
نشان داد ماکروفاژهای گروه سالم در برابر کاندیدا آلبیکنس نسبت به گروه دیابتیک، نیتریک اکساید بیشتری تولید کردند و این اختلاف معنی دار بود (P£۰.۰۲۸). نوتروفیل های گروه سالم نیز در برابر کاندیدا آلبیکنس در مقایسه با گروه دیابتیک نیتریک اکساید بیشتری تولید کردند (P£۰.۱۶۵). در ارتباط با عامل پراکسید هیدروژن ماکروفاژها در دو گروه سالم و دیابتیک، تفاوت چندانی مشاهده نشد. ولی نوتروفیل های گروه دیابتیک در مقایسه با گروه سالم عامل پراکسید هیدروژن بیشتری تولید کردند (P£۱). در نوتروفیل های بدون تحریک گروه دیابتیک نسبت به گروه سالم افزایش تولید پراکسید هیدروژن مشاهده شد.
در شمارش تعداد کلنی کاندیدا آلبیکنس بین دو گروه سالم و دیابتیک تفاوت معنی داری مشاهده نشد (P£۰.۰۵۸) و بین شمارش تعداد کلنی کاندیدا آلبیکنس و پاسخهای ایمنی مورد بررسی در این تحقیق ارتباطی وجود نداشت.
● نتیجه گیری:
اگر چه عوامل وابسته به اکسیژن و نیتروژن پس از ابتلا به دیابت دچار تغییر، مثلا کاهش، می شوند؛ ولی تغییرات در سایر عوامل سیستم ایمنی را نمی توان نادیده انگاشت.
مقتدایی مریم
احمد زواران حسینی
محمدحسین یادگاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید