جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ارزیابی روشهای تشخیصی فنوتیپی جهت افتراق کاندیدا دابلی نینسیس از کاندیدا آلبیکنس


ارزیابی روشهای تشخیصی فنوتیپی جهت افتراق کاندیدا دابلی نینسیس از کاندیدا آلبیکنس
● هدف:
بررسی وجود کاندیدا دابلی نینسیس در بین جدایه های بالینی و بررسی روشهای تشخیص افتراقی آن با کاندیدا آلبیکنس می باشد.
● روش بررسی:
در این مطالعه ۵۲۰ جدایه بالینی با استفاده از ۵ روش فنوتیپی تشخیص افتراقی کاندیدا دابلی نینسیس از کاندیدا آلبیکنس در دو مرحله شامل مرحله تشخیص احتمالی و تشخیص قطعی (تکمیلی) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله اول از بررسی رنگ کلنی در محیط کروم آگار کاندیدا، بررسی ایجاد کلامیدوکونیدی در محیط کازئین آگار و بررسی رشد در دمای ۴۵ درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار گرفت. جدایه های که در این مرحله خصوصیات کاندیدا دابلی نینسیس را بروز دادند در مرحله دوم از نظر جذب قندهای ترهالوز و گزیلوز و فعالیت آنزیم بتاگلوکوزیداز درون سلولی مورد بررسی قرار گرفتند.
● یافته ها:
از ۵۲۰ جدایه مورد بررسی در مرحله اول ۱۳ جدایه مشکوک به کاندیدا دابلی نینسیس شناسایی شدند. در مرحله دوم و با انجام آزمایشات تکمیلی در نهایت ۵ جدایه به عنوان کاندیدا دابلی نینسیس شامل ۴ جدایه واژن و یک جدایه ادرار شناخته شدند.
● نتیجه گیری:
در این مطالعه شیوع کاندیدا دابلی نینسیس در واژن ۱.۳۳% و در ادرار ۰.۷۴% و در مجموع جدایه های بالینی ۰.۹۶% تعیین می گردد و باید گفت این گونه در عفونتهای انسانی از شیوع نادری برخوردار است. همچنین در بین روشهای فنوتیپی جهت تشخیص افتراقی این دو گونه کاندیدا استفاده توام از محیط کروم آگار و بررسی آنزیم بتاگلوکوزیداز درون سلولی جهت جدایه های اولیه و تازه بدست آمده از نمونه های بالینی توصیه می گردد. در مورد جدایه هایی که از کشت های مجدد بدست می آیند روشهای فنوتیپی توصیه نمی گردد.
فرزاد کتیرایی
محمدحسین یادگاری
معصومه شمس قهفرخی
حسین زرین کفش
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید