پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

صدای پای فوتبال می آید


صدای پای فوتبال می آید
هشت سال پیش فوتبال ایران به دلیل نیازی که برای رسیدن به معیارهای جهانی احساس می کرد واژه «حرفه ای» را بر لیگ خود نشاند تا به این ترتیب اولین گام در راه رسیدن به فوتبال روز دنیا را بردارد. امروز هشت سال است که ورود واژه پرطمطراق «حرفه ای» به فوتبال کشورمان می گذرد. هشت سال است که فوتبال ایران لقب لیگ برتر را با خود دارد اما به زعم غالب کارشناسان فوتبال ایران در این هشت دوره هنوز نتوانسته به شکل واقعی موقعیت خود را به لحاظ داشتن لیگی با معیارها و استانداردهای جهانی در فوتبال آسیا تثبیت کند.
اشکالات بزرگ سخت افزاری البته بزرگترین سدی است که فوتبال ایران را از رسیدن به این معیارها دور کرده است و با اینکه سازمان ورزش طی سالیان اخیر تلاش فراوانی در این راه داشته است اما هنوز هم ضعف بسیاری که محصول فقدان امکانات کافی است در فوتبال ایران دیده می شود. مع الوصف فوتبال ایران با همین رویه حرکتی غیرعلمی و آماتورگونه داشته است هر چند که سعی می شود از واژه لیگ برتر بیشترین بهره را به دو فوتبال ایران را با وجود ضعف هایی که در سطوح مختلف به خصوص در بحث ساختارسازی دارد حرفه ای جلوه داد. امروز که قدم در هشتمین سال فوتبالی می گذاریم امیدواریم فوتبال ایران آرام آرام بهره گرفتن از آخرین متد روز دنیا در باشگاهداری و برگزاری لیگی پویا واژه لیگ «حرفه ای» را به حقیقت واقعی اش نزدیک کند و این مهم ممکن نیست مگر با ورود سرمایه های فکری کاربلد و آشنا به علم روز مدیریت فوتبال و بهره گرفتن از تجارب کشورهای صاحب سبک و افزایش توان سخت افزاری.
● انتقال
لیگ هشتم تحت تاثیر انتقال تیم های تهرانی به شهرستان ها آغاز خواهد شد. پروسه همگانی شدن فوتبال در شهرهای ایران از سال گذشته آغاز شد و تا وقتی تیم های تهرانی به فعالیت خود ادامه می دهند نمی توان امید داشت که این پروسه متوقف شود. پس از انتقال امتیاز پاس وعقاب به استان های همدان و کرمانشاه نوبت به قم و قزوین رسید که با برخورداری از امتیاز تیم های صباباتری و پیکان وارد دایره لیگ شوند. فولاد خوزستان را هم می توان در ردیف تیم هایی قرارداد که به واسطه انتقال امتیاز سپاهان نوین وارد چرخه لیگ شده است.
اینکه حضور این تیم ها تا چه حد بر جذابیت های لیگ خواهد افزود و چقدر مشکلات ناخواسته را به پیکر فوتبال وارد خواهد کرد سؤالی است که تا پایان این لیگ بی پاسخ خواهد ماند. آیا انتقال امتیاز تیم های تهرانی در چرخه سازندگی اثرگذار خواهد بود یا این حرکت را متوقف خواهد کرد
● قهرمان
همه نگاه ها به پرسپولیس است. قهرمانی که با از دست دادن مردانی همچون فرزاد آشوبی، عباس آقایی، حسن رودباریان، ماته، شیث رضایی، حسین کعبی و محمد نصرتی در جذب بازیکنان درجه اول عملکرد خوبی داشته و مردان تاثیرگذاری همچون؛ مهدی واعظی، سپهر حیدری، نبی ا… باقری ها، مسعود زارعی، بهادر عبدی، کریم باقری، علیرضا نیکبخت، حسین بادامکی و پژمان نوری را حفظ کرده است.
همه نگاه ها را متوجه خود می کند. قهرمان لیگ با حفظ قطبی به زعم بسیاری از کارشناسان چیزی برای تکرار عنوان قهرمانی اش کم ندارد. پرسپولیس که در لیگ ایران تیم خوش شانسی است در سال جاری یک هدف بزرگ و بین المللی را هم پیش رو دارد؛ قطبی شاید برای قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا انگیزه ای بیشتر داشته باشد چرا که او از پتانسیل و تجربه کافی برای موفقیت در این راه سخت نیز برخوردار است. البته انگیزه قهرمانی ۳ باره در لیگ برتر را هم نباید فراموش کرد.
● استقلال
نگاهی به سیاهه عملکرد استقلال در فصل گذشته نشان دهنده ناکامی مردان آبی است. آنها در لیگ سیزدهم شدند و این رتبه که در تاریخ باشگاه استقلال بی سابقه است شاگردان قلعه نویی را برای هجوم آوردن به جام قهرمانی تحریک می کند. جبران مافات بی تردید مهمترین هدفی است که ذهن بازیکنان و کادر فنی استقلال را به خود مشغول کرده است. لیگ هشتم را عرصه ای برای جولان دادن استقلال می دانیم. زخم های ناکامی در لیگ سال گذشته تن استقلال را آزار می دهد و شاید راهی جز انتقام باقی نماند! بله استقلال می خواهد از لیگ انتقام بگیرد.
کافی است نگاهی به لیست بلندبالای استقلال بیندازیم! فتح ا...زاده به نوعی به سوی دیگر تیم ها لشکرکشی کرده است. استقلال دو تیم دارد با انگیزه های یکسان!
● جام باشگاه های آسیا
لیگ هشتم را با دغدغه ای به نام جام باشگاه های آسیا آغاز می کنیم. فوتبال آسیا در حال حرکت است و راهی نیست جز این که همچون رقابت های کمپیون لیگ اروپا، فوتبال آسیا نیز تعدد نمایندگانش را در لیگ قهرمانان افزایش دهد. هر چند که قاره کهن به دلیل وسعت مشکلات بسیاری را در راه برگزاری جام باشگاه های خود دارد اما چاره نیست چرا که تصمیم گیرندگان عزم خود را جزم کرده اند تا فوتبال قاره را از این طریق به حرکت و پویایی بیشتر وادار کنند.
در این میان کشورهایی که برنامه ریزی ضعیفی دارند. بیشترین لطمه را خواهند خورد. چرا که اگر برنامه ریزان نتوانند لیگ های کشورهای خود را با رقابت های لیگ قهرمانان آسیا وفق دهند و تنظیم کنند آنگاه فوتبال باشگاهی بیشترین لطمه را خواهد خورد. جام باشگاه های آسیا برای متولیان فوتبال ایران فراتر از یک هشدار است.
● تیم ملی
روزنه ای به نام تیم ملی لیگ را به تسخیر خود خواهد آورد. علی دایی با جمله «آماده ها را دعوت می کنم» به همه بازیکنان فوتبال ایران آماده باش داده است. لیگ هشتم در حقیقت با آرزویی به نام پوشیدن پیراهن تیم ملی آغاز خواهد شد. ریز و درشت همگی می خواهند خود را به تیم ملی برسانند و همین انگیزه فوتبال ایران را وارد محیطی سرشار از رقابت خواهد کرد.
جام جهانی نزدیک است و دست کم چیزی حدود ۵۰۰ بازیکن انتظار پوشیدن پیراهن تیم ملی را می کشند و علی دایی با احتساب لژیونرها می بایست شاکله اصلی تیمش را از میان این جمع ۵۰۰ نفری گزینش کند و ما تصور می کنیم این کار چقدر سهل و آسان است! چه روزهای سختی خواهد گذشت به علی دایی و این جمع ۵۰۰ نفری !
● انگیزه ها
از این رو لیگ هشتم را می توانیم لیگ انگیزه ها نام گذاری کنیم که فصل پیش تیم ملی دوره استراحت را پشت سر می گذاشت. فصل جاری اما عرصه ای برای خودنمایی با انگیزه ها خواهد بود. تیم ملی و حتی جام باشگاه های آسیا آن قدر انگیزه ایجاد می کند که توقع داشته باشیم جوانکی از میان این بازیکنان شکوفه کند و فوتبال ایران را مجذوب خود کند. مگر آندرانیک تیموریان و مسعود شجاعی چگونه به تیم ملی رسیدند و حضور در معتبرترین لیگ های اروپایی را تجربه کردند شاید این فصل نوبت به غلامرضا رضایی، احسان حاج صفی، مهدی رحمتی، حسین کاظمی و مجتبی جباری باشد
شاید بازیکنی همچون مهدی آقامحمدی یار شماره ۲۲ ابومسلم که از هما به این تیم رفته است یا جهانگیر عسگری، محمد پروین، رضا معقولی و... لیگ با این انگزه ها سرشار از انرژی خواهد بود.
● خارجی ها
دایره فوتبال هرچه گسترده تر می شود در زمینه صادرات و واردات هم وسعت بیشتری می گیرد. تجارتخانه فوتبال جایی است برای ورود و خروج نژادهای مختلف. فوتبال ایران در این هشت سال شاید بیش از ۱۵۰ بازیکن خارجی را در دل خود جای داده است. لیگ هشتم البته متاثر از اجرای قانون عدم استفاده از دروازه بان های خارجی آغاز خواهد شد.
اما دیگر بازیکنان همچنان فرصت عرض اندام خواهند داشت. پرسپولیس در راس همه تیم ها با جذب بهترین های خارجی های لیگ (توره و پتروویچ) چشم بسیاری را متوجه خود می کند از طرفی استقلال یک فرصت طلایی در اختیار جانواریو قرار داد تا خودش را در فوتبال ایران چهره کند. آیا به جز اینها دیگر خارجی های فوتبال ایران می توانند در فوتبال ایران خودنمایی کنند.
● دستمزد داوران
افزایش دستمزد داوران که به تایید رییس کمیته داوران رسیده تاثیر مستقیم در سرنوشت لیگ خواهد گذاشت. آرامش روانی حاصل از بهبود وضعیت معیشتی داوران آنها را با دغدغه کمتری در میدان های سخت به قضاوت می نشاند. فصل پیش اشتباه های وحشتناک داوران سرنوشت بسیاری از تیم ها را تغییر داد.
پنالتی های سوخته، کارت های اشتباه و گزارش های دور از واقعیت داوران تیم ها و بازیکنان را به کام خود کشید.
داوران با همه اشتباه های ناخواسته ای که مرتکب می شوند می بایست به موازی رشد و پیشرفت فوتبال بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرند. این که می شنویم از دغدغه داوران کاسته شده امیدوارنه تر به لیگ نگاه می کنیم چرا که از دل این تصمیم ها است که سرنوشت لیگ رقم خواهد خورد.
● و سرانجام کابوس اخراج
لیگ هنوز به هفته آغاز نرسیده قربانی می گیرد. ابومسلم میثاقیان را مربی دلخواهی نمی یابد. استقلال اهواز کارش با محمود یاوری به بن بست می خورد و می توان از همین امروز در انتظار اخراج مربیان دیگر نشست. وینکوبگوویچ در راس همه تیم ها کابوس اخراج را به شدت احساس می کند. از گیلان نیز اخبار نگران کننده ای به گوش می رسد. پگاه و ملوان از رسیدن به اهداف مورد نظر چندان امیدوار نیستند. پس می توان احمدزاده و ذوالفقارنسب را هم در این ردیف قرار داد. سپاهان را هم باید یکی از اصلی ترین گزینه ها دانست. چه کسی فکر می کرد فیرات سرمربی بهترین تیم سال های اخیر فوتبال ایران شود آیا به واسطه دستیاری علی دایی صاحب این افتخار شده است برق و پیکان نیز خواسته یا ناخواسته در این ردیف قرار می گیرند آیا اصغر مدیر روستا و محمد عباسی از تجربه کافی برخوردارند
Hamid Reza Arab
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید