شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فشردگی، افزایش اخراجی ها و رکوردشکنی در برخوردهای بین المللی


فشردگی، افزایش اخراجی ها و رکوردشکنی در برخوردهای بین المللی
اولین سوت داور در دیدار سایپا با پرسپولیس سرآغازی خواهد بود برای یک دنیا هیجان پردردسر. شاید اعتراض به اشتباهات سهوی داوری در همان دقیقه اول رخ دهد. شاید پیر لیت بارسکی و حتی افشین قطبی با یک کارت قرمز راهی سکوها شدند. در فوتبال هیچ چیزی غیر ممکن نیست و شما می توانید هر آنچه دوست دارید و به ذهنتان خطور می کند، پیش بینی کنید.
● جواب پس داده ها
لیگ برتر دور هشتم یک فرق اساسی از بابت ۲ تیم پرسپولیس و استقلال نسبت به فصول گذشته دارد. بنابراین حتی از جهت ساختار فنی- روانی نیز سرخابی ها آغازگر فصلی جالب توجه خواهند بود. همین امر نیز اهالی فوتبال را به دیدن رقابت های دسته برتر در ایران مشتاق تر از قبل می کند. این بار روی صندلی های داغ پرسپولیس و استقلال ۲ سرمربی جواب پس داده می نشینند و کمتر کسی پیدا می شود که حداقل از بعد روانی به حضور افشین قطبی و امیر قلعه نویی در پرسپولیس و استقلال خرده بگیرد. البته مسائل فنی، سلیقه ای است و هر کس حق اظهارنظر دارد.
‌ ● برنامه ریزی فشرده
در فصل آتی باید ببینیم «رئیس همیشه خندان» می تواند از عهده برگزاری منظم لیگ برتر فشرده ایران بربیاید یا نه؟ همان طور که در جریان اخبار قرار دارید، فوتبال ایران در ماه های پیش رو علاوه بر فعالیت در لیگ برتر داخلی باید ۴ نماینده اش را به لیگ قهرمانان آسیا بفرستد و از سوی دیگر تیم ملی هم درگیر رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در قاره کهن خواهد بود. حضور لیگ برتری ها در جام حذفی را هم به این برنامه فشرده اضافه کنید. نکته: تا روزی که خبری از رقابت های مقدماتی جام جهانی نبود و استقلال هم به خاطر ندادن لیست به کنفدراسیون فوتبال آسیا حذف شده بود و در لیگ قهرمانان فقط یک نماینده داشتیم، لیگ برتر با چند بازی عقب افتاده دچار مشکل شده بود تا چه رسد به حالا که امکان دارد تعداد رقابت های بین المللی رسمی و غیررسمی به یک رکورد جدید در طول تاریخ فوتبال ایران برسد. کافی است فدراسیون کفاشیان در ۲ ۳، مورد از امور مربوط به برگزاری مسابقات دچار اشتباه یا تأخیر شود، آن گاه جمع وجور کردن این لیگ برتر از عهده بن همام و سپ بلاتر هم برنمی آید تا چه رسد به رئیس همیشه خندان.
● اخراجی ها
قبل از شروع لیگ برتر فصول قبل پیش بینی آن دسته از مربیانی که احتمال اخراجشان وجود داشت، امری مرسوم بین همکاران مطبوعاتی بود که صد البته هرگز روی کاغذ ثبت نمی شد، با این حال اغلب اوقات درست از آب در می آمد. در فصل آتی نیز اگر بخواهیم در این زمینه دست به پیش بینی بزنیم، باید اعتراف کنیم این بار تعداد اخراجی ها که حضورشان روی صندلی های داغ تیم ها تا پایان نیم فصل به طول نخواهد انجامید، بسیار بیشتر از دوره های قبلی است. البته این بار نیز از ذکر اسامی اخراجی های احتمالی چشم پوشی می کنیم چرا که دوست نداریم به جوسازی علیه برخی تیم ها متهم شویم. با این حال باز هم تأکید می کنیم تعداد اخراجی ها این بار رکورد خواهد شکست.
● نتایج متفاوت
در فصل آتی امکان اینکه یکی از ۴ نماینده ایران در عین ناکامی در لیگ برتر در لیگ قهرمانان آسیا یکه تازی کند، وجود دارد. این امر یکی از خصوصیات تیم های فوتبال است که می توانند در شرایط خاص، عملکرد متفاوتی داشته باشند. در فصل جاری لیگ قهرمانان به چشم خود دیدید که سپاهان، مدعی قهرمانی در لیگ برتر به راحتی از لیگ قهرمانان حذف شد اما سایپا که حتی تا منطقه خطر سقوط پیش رفته بود، همچنان یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ قهرمانان است. همین شرایط خاص و متفاوت تیم ها در صحنه های داخلی و خارجی، قضاوت را در مورد توانایی فنی تیم های ایرانی دشوار خواهد کرد چرا که مصادیق متفاوت خواهد بود.
● تیم خاص
مقاومت سپاسی با سرمربی متفاوت خود که رکورددار مربیگری در لیگ برتر است در فصل آتی نیز همانی خواهد بود که طی ۷ فصل گذشته نشان داده؛ دردسرساز برای بزرگان بی حاشیه و میانه جدولی. تنها تیمی که با اطمینان می شود در موردش صحبت کرد، همین مقاومت سپاسی با هدایت غلامحسین پیروانی است. این تیم به طور حتم نه قهرمان می شود و نه سقوط می کند.
● حرف آخر
رقابت های باشگاهی در هر کشور، بیانگر سرمایه ها و داشته های واقعی آن کشور در عرصه فوتبال است. به زعم ما هر چند لیگ برتر در ایران آنچنان که باید منظم، با برنامه و اصولی برگزار نمی شود و گزینش تعدادی از مربیان و بازیکنان براساس شایسته سالاری نیست، با این حال امیدواریم دوره هشتم لیگ برتر مطلعی باشد برای تحول فوتبال ملی ایران.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید