جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انگار همین دیروز بود ...


انگار همین دیروز بود ...
همین دیروز بود که پرسپولیس فجر سپاسی را برد و قهرمان نخستین دوره لیگ برتر شد. همان روزی که استقلال در انزلی باخت تا جام به شاگردان "پروین" برسد. همین دیروز بود که سپاهان با فرهاد کاظمی جام قهرمانی را از سرخ پوشان پایتخت گرفت و به نصف جهان برد.
همین دیروز بود که پاس با مجید جلالی قهرمانی در فوتبال ایران را در سومین دوره لیگ برتر جشن گرفت. همین دیروز بود که خوزستانی ها با فولاد در لیگ برتر افتخار بزرگی را به نام خود ثبت کردند و آسیایی شدند. همین دیروز بود که استقلال هم در صف قهرمانان لیگ برتر ایران جایی برای خود باز کرد و با امیر قلعه نویی به انتظار پنج ساله هواداران آبی پوش پاسخ داد. همین دیروز بود که سایپا با علی دایی در کرج قهرمان شد و سرانجام همین دیروز بود که افشین قطبی از قهرمانی دوباره قرمزهای پایتخت به هوا پرید و مهار ناشدنی می نمود. و حالا امروز لیگ هشتم از راه رسیده است با قطار مدعیان قهرمانی اش... لیگ هشتم از همان روز نخست خود (دوشنبه ۱۴ مرداد) پرهیجان می نماید. از همان جایی که قهرمان لیگ هفتم و ششم با هم مبارزه می کنند و از هفته نخست برای قهرمانی با هم سرشاخ می شوند.
● دوشنبه ۱۴ مرداد
▪ سایپای کرج -پرسپولیس تهران
مدافع عنوان قهرمانی که در تعطیلی لیگ حسابی پوست انداخته و چهره عوض کرده در دیدار با سایپا با گذشته اش می جنگد. رودرروی سپاه قطبی بازیکنانی هستند که روزگاری برای سرخ ها پا به توپ می شدند. عباس آقایی، حسین کعبی و محمد پروین روزگاری نه چندان دور سرخ پوش بودند و اکنون در تیم لیتبارسکی تازه وارد (بخوانید علی دایی) توپ می زنند. دایی هم زمانی برای سرخ پوشان گلزنی می کرد. قرمزها نیز برای آن که قافیه را از پیش نباخته باشند، میثاق معمارزاده را از کرج به تهران و اردوی خود آورده اند. قطبی که سال ها با هلندی های کاربلد فوتبال دنیا کار کرده این بار رودرروی تیمی قرار می گیرد که قرار است یک آلمانی آن را مهره چینی کند. لیتبارسکی که در ژاپن ناکام بود و اخراج شد، اکنون به فوتبال ایران آمده تا میراث دار "ورنر لورنت" در سایپا باشد. از این دوئل آلمانی - هلندی که نقطه شروع لیگ هشتم است، کدام تیم سربلند بیرون می آید، قطبی یا لیتبارسکی؟ مربیانی که از قضا مدت زیادی نیست کنار تیم های خود قرار گرفته اند. قطبی دو هفته ای است که کار جدید خود را با سرخ ها شروع کرده و لیتبارسکی همین هفته پیش بود که خود را به همه معرفی کرد.
● سه شنبه ۱۵ مرداد
▪ استقلال تهران - ابومسلم خراسان
استقلال با امیر قلعه نویی در تهران میزبان مشهدی هاست. برگی زر در نخستین تجربه اش به عنوان سرمربی ابومسلم کار سختی را در پیش دارد. مشهدی ها که قهرمان نیم فصل دوم لیگ هفتم شدند، دیگر نه پرویز مظلومی را روی نیمکت هدایت خود دارند و نه آتسو، پتروویچ و منصوری را در ترکیب شان. آبی ها در فصل جابه جایی ها خود را قهرمان می دانند چرا که "نظری جویباری" سرپرست آبی ها گفته استقلال در پست های موردنظر اولویت های نخست قلعه نویی را به جمع خود افزوده است. میلاد نوری، هادی شکوری، خسرو حیدری، هاشم بیک زاده، سیاوش اکبرپور، جان واریو، یدالله اکبری، حسین کاظمی، تازه واردهای اردوی آبی ها هستند. مجتبی جباری هم در حالی به اردوی آبی ها پیوسته که هیچ تمرینی با این تیم نداشته است و بعید می رسد در این بازی برای قهرمان جام حذفی ایران درسال گذشته به میدان برود.
▪ صباباتری قم - پیکان
پیکان و صباباتری در قم با هم روبه رو می شوند. دیدار شاگرد و استاد قدیمی. مدیر روستا باید تیمش را برابر سربازان فیروز کریمی حاضر کند. مدیرروستا در پاس و بهمن زیرنظر کریمی بازی و گلزنی می کرد. حسن رودباریان، سیدمهدی سیدصالحی و سعید لطفی شاخص ترین خریدهای پیکان در بازار جابه جایی ها به شمار می روند. صباباتری هم که راهی قم شده است، کریمی را به جای گل محمدی نشانده و شیث رضایی را از پرسپولیس به جمع خود افزوده است. فیروز کریمی از خبرسازترین مربیان داخلی در سال های اخیر، شیث رضایی را که پرحاشیه ترین بازیکن لیگ هفتم بود، پیش خود برده است. صبا که با گل محمدی تا آستانه قهرمانی در لیگ هفتم نیز پیش رفته بود، بار دیگر او را به عنوان بازیکن در میدان خواهد دید. تیم سوم فصل پیش غلامرضا رضایی را به پرسپولیس نداد. آنها بیاتی نیا را هم پس از یک فصل حضور در جمع آبی ها به خود اضافه کرده اند تا در لیگ هشتم از جمله مدعیان قهرمانی باشند.
▪ ملوان انزلی - راه آهن
راه آهن با داوود مهابادی پس از اردوی چند روزه در اتریش آمده تا با ملوان کارزار کند. زردپوشان هادی اصغری یکی از دو آقای گل لیگ هفتم را به سپاهان و علیرضا محمد را به پرسپولیس واگذار کردند و حسین آشنا را از پیکان، داوود حقی را از استقلال اهواز و مجتبی زارع و محمد دهقان را از مقاومت سپاسی شیراز به تهران آورده اند. ملوان هم مازیار زارع را به پرسپولیس داد تا "احمدزاده" در لیگ هشتم بیش از هر چیز به فکر یافتن جانشین او باشد. شاید دو تازه وارد کروات به کار او بیایند.
▪ پاس همدان -فولاد مبارکه سپاهان
سپاهان و پاس برگزار کننده دیگر بازی سه شنبه هستند. سپاهان فیرات را جانشین "ویرا" کرده و هادی اصغری را به خط حمله اش افزوده است. عماد رضا هم همچنان سپاهانی ماند و در ثانیه های آخر قید رفتن به پرسپولیس را زد. نایب قهرمان آسیا کاظمی را هم به استقلال پس داد. اما، پس از دو سال! آنها علی مولایی را به اصفهان برده اند و به امید لغو محرومیت دو ساله او هستند که یک سالی از آن می گذرد. پاس همدان هم که در شروع لیگ با معضل بازیکنان سرباز روبه روست، با بگوویچ لیگ هشتم را شروع می کند. این تیم که در لیگ هفتم شروع خوبی داشت، سامان طهماسبی و ساندرو تومیچ را خریده و مهرداد کریمیان را هم به همدان برده است. دوپینگ هم به حاشیه های این تیم دامن زده است. همدانی ها در اردبیل خود را آماده لیگ هشتم کرده اند.
▪ پیام خراسان - برق شیراز
برق شیراز و پیام مقاومت خراسان دیداری در لیگ دارند که تاکنون در لیگ برتر سابقه نداشته است. برق یاوری را به استقلال اهواز داده و محمد عباسی را به جای او روی نیمکت نشانده است. حضور عزیزی روی نیمکت پیام خراسان کافی است تا این تیم خبرساز باشد، حتی اگر تازه وارد لیگ برتر شده باشد.
▪ استقلال اهواز -پگاه گیلان
پگاه گیلان و استقلال اهواز در اهواز با هم بازی خواهند داشت. پگاه که در نیم فصل دوم لیگ هفتم "غول کش" لقب گرفت و با نادر دست نشان تا یک قدمی قهرمانی در جام حذفی هم پیش رفت، سرمربی اش را از دست داد. بیژن ذوالفقارنسب جای دست نشان به استیل آذین رفته را گرفت. گیلانی ها ترکیب فصل پیش خود را حفظ کرده اند. استقلال اهواز هم قرار بود با یاوری در لیگ هشتم حاضر شود. او به جای مجید جلالی راهی اهواز می شد.اما در آستانه شروع لیگ، گفته می شود اهوازی ها سرهنگ را کنار گذاشته وکریم بوستانی را به طور موقت به جای او روی نیمکت می نشانند. بازگشت احتمالی میلاد می داوودی به جمع آبی های اهواز می تواند عصای دست آبی های اهوازی در لیگ هشتم باشد. هر چند او شاید دوباره مسافر امارات شود.
▪ ذوب آهن - مس کرمان
کرمانی ها همچنان به آبی های تهران اعتماد دارند. آنها پرویز مظلومی را جانشین امیر قلعه نویی کردند. دو مربی از مکتب استقلال تهران! کرمانی ها فرزاد آشوبی را به کرمان بردند و بیگدلی و سیفی را از استقلال اهواز به خدمت گرفتند. مهدی رحمتی هم که گفته می شد از این تیم رفتنی است، در این تیم خود ماندگار شد. ذوب آهن هم با منصور ابراهیم زاده بخت خود را در لیگ هشتم می جوید. آنها به دو بازیکن خارجی تازه وارد خود که از برزیل و آلبانی هستند، امید زیادی دارند. اصفهانی ها ترکیب فصل پیش خود را که خوب هم نشان می داد، حفظ کرده اند.
▪ مقاومت سپاسی - فولاد خوزستان
فولاد خوزستان و مقاومت سپاسی هم در شیراز صف آرایی می کنند. فولاد با خرید امتیاز سپاهان نوین به نوعی "ناپلئونی" سوار قطار لیگ هشتم شد. مجید جلالی که از استقلال اهواز دل خوشی نداشت، راهی تیم دیگر این شهر شد. او گفته بود می خواهد در تهران بماند. باید دید "آقا معلم" با سرخ های اهوازی به کجا می رود؟ فولادی ها چند بازیکن از استقلال اهواز را هم به جمع خود افزوده اند. سعید رمضانی، کاپیتان فصل پیش آبی ها این بار در جمع قرمزها پا به توپ خواهد شد. مقاومت سپاسی هم برای هشتمین سال پیاپی با "غلام پیروانی" در میدان حاضر می شود. پیروانی بزرگ که به مشهد رفته بود تا هدایت ابومسلم را برعهده بگیرد، دوری از "کاکو"های شیرازی را تاب نیاورد و باز هم به حافظیه بازگشت. عمده خرید مقاومت از تیم همشهری یعنی برق بود و این صدای نارنجی پوشان را نیز درآورده است.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید