جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط بین آنژین صدری و هیپرانسولینیسم در زنان یائسه


ارتباط بین آنژین صدری و هیپرانسولینیسم در زنان یائسه
● مقدمه:
نشانگان X قلبی عبارست است از دردهای آنژینی که به علت اختلال حس درد در دستگاه قلبی عروقی بوجود می آید و اغلب دارا آنژیوگرام کاملا طبیعی می باشد. نشانگان مقاومت به انسولین (نشانگان متابولیک (X نیز عامل مهمی در بروز بیماری های عروق کرنری به شمار می رود. بررسی ارتباط بین نشانگان X قلبی و نشانگان مقاومت به انسولین نیاز به تحقیق بیشتری دارد. هدف این مطالعه مقایسه وضعیت هورمونی زنان یائسه در سه گروه مبتلا به نشانگان X قلبی، بیماری عروق کرونری و گروه شاهد بود.
● روشها:
برای مطالعه، ۱۴۹ زن یائسه با محدوده سنی ۴۸-۵۸ سال و طول مدت یائسگی مشابه انتخاب شدند. هورمونهای جنسی، انسولین ناشتا، فشار خون و شاخص توده بدن (BMI) در سه گروه فوق ارزیابی و با یکدیگر مقایسه شدند.
● یافته ها:
غلظتFSH ، LH، استرادیول و پروژستون در سه گروه یکسان بود. هر دو گروه با درد قفسه صدری(با آنژیوگرافی طبیعی یا غیر طبیعی) BMI بالاتری نسبت به گروه شاهد داشتند. غلظت انسولین ناشتا نیز در این دو گروه نسبت به گروه شاهد بیشتر بود(P<۰.۰۱) . غلظت انسولین ناشتا در دو گروه با آنژیوگرافی طبیعی و غیر طبیعی تفاوت معنی داری نداشت. غلظت انسولین ناشتا با هیچکدام از متغیرها ارتباط معنی داری نشان نداد. گرچه ارتباط بین میزان انسولین ناشتا و BMI در گروه با آنژیوگرافی غیرطبیعی مبتلا به بیماری عروق کرونر بسیار نزدیک به سطح معنی دار شدن بود(P<۰.۰۵۹) .
● نتیجه گیری:
این مطالعه نشان داد که زنان با درد قفسه صدری با آنژیوگرافی طبیعی یا غیر طبیعی، دچار هیپرانسولینیسم بوده، نسبت به گروه شاهد چاق تر می باشند. به نظر می رسد هیپرانسولینیسم مکانیسم زیربنایی در هر دو «نشانگان X قلبی» و «نشانگان X متابولیک باشد. این مطلب نیاز به مطالعات تکمیلی دارد.
شهین یاراحمدی
محمدباقر اردشیرلاریجانی
ابراهیم جوادی
فرحناز نیک دوست
ارشمیدس صنعتی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید