چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط بیماری ‎های ایسکمیک قلب با عوامل خطر عروق کرونر در جمعیت بالای ۲۵ سال قزوین: یک مطالعه جمعیتی


ارتباط بیماری ‎های ایسکمیک قلب با عوامل خطر عروق کرونر در جمعیت بالای ۲۵ سال قزوین: یک مطالعه جمعیتی
● زمینه:
اولین و شایع‎ترین علت مرگ و میر در ایران در تمام سنین و در دو جنس، بیماری‌های عروق کرونر است.
● هدف:
مطالعه به منظور تعیین شیوع بیماری‌های عروق کرونر در شهر قزوین در سال ۱۳۷۹ انجام شد.
● مواد و روش‌ها:
در این مطالعه مقطعی۱۰۰۰ نفر از افراد بالای ۲۵ سال شهر قزوین شرکت داشتند. از افراد بالای ۳۰ سال(۸۴۶ نفر) نوار قلبی ۱۲ اشتقاقی در حالت استراحت گرفته و عوامل خطر بیماری‌های عروق کرونر بررسی شد. تفسیر الکتروکاردیوگرافی بر اساس کدهای مینه‌سوتا انجام و عوامل خطر بیماری‌های عروق کرونر بین افراد سالم و ایسکمیک مقایسه شد.
● یافته‌ها :
میانگین سن شرکت کنندگان ۴۷.۱±۱۱.۹ سال بود. ۴۹۹ نفر زن و ۵۰۱ نفر مرد بودند. شیوع همسان شده سنی سکته میوکارد ممکن ۵/۲?، الکتروکاردیوگرافی ایسکمیک۹/۱۸? و آنژین صدری ۱/۱? بود. میانگین فشار خون و شاخص توده بدنی در دو گروه الکتروکاردیوگرافی ایسکمیک و سکته میوکارد ممکن با گروه افراد طبیعی تفاوت نداشت. رابطه بین سکته میوکارد ممکن با فشار خون بالا، دیابت نوع دو و مصرف سیگار در زنان و همچنین تغییرات ایسکمیک با نسبت دور کمر به باسن در زنان و پرفشاری خون در مردان معنی‌دار بود. تغییرات احتمالی سکته قلبی در الکتروکاردیوگرافی افراد سیگاری شایع‌تر از افراد غیر سیگاری بود.
● نتیجه‌گیری:
بیماری‌های عروق کرونر با افزایش سن و مصرف سیگار در تمام افراد، پرفشاری خون و دیابت در زنان ارتباط مستقیم دارد. با توجه به شیوع بالای بیماری‌های عروق کرونر بدون علامت در این مطالعه، بیماریابی و انجام اقدام‎های پیشگیرانه برای کنترل عوامل خطر قابل اصلاح بیماری‌های عروق کرونر ضروری به نظر می‌رسد.
حسین فخرزاده
محمدباقر اردشیرلاریجانی
فاطمه بندریان
حسین ادیبی
طاهره سماوات
حسین ملک افضلی
حمیدرضا جوادی
علیه حجت زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید