جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


وایس Vice


وایس Vice
▪ نویسنده و کارگردان: رائول سانچز اینگلیس.
▪ موسیقی: کلیف مارتینز.
▪ مدیر فیلمبرداری: آندری سکولا.
▪ تدوین: کلی هرون.
▪ طراح صحنه: مایکل نمیرسکی.
▪ بازیگران: مایکل مدسن[واکر]، داریل هانا[سالت]، مایکلتی ویلیامسون[سمپسون]، مارک بون حونیور[باگزبی]، کروپات[تی جی گرین]، جان کاسینی[تراوالینو]، نیکلاس لئا[جنکینز]، آرون پیرل[چمبرز]، ماتیو رابرت کلی[زلکو]، پیاتر لکورکس[کابورگ]، بتی لیند[مادر واکر].
▪ ٩٨ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ ژانر: درام.
کارآگاه مکس واکر پلیسی مورد احترام و موفق است تا اینکه همسرش را از دست می دهد. واکر که با خاطرات او اسیر شده به سراغ الکل و روسپی ها می رود. بعد از حمله ای موفق به قاچاق چیان مواد مخدر توسط واکر و تیم او از جمله سالت و سمپسون، محموله ای بزرگ به دست پلیس می افتد. اما در حین حمله واکر به غلط دختری غیر مسلح را هدف تیر قرار داده و با صحنه سازی از مجازات می گریزد. عملیات ظاهراً موفقیت آمیز بوده، اما تعداد کشته شدگان و اینکه یکی از تبهکاران موفق به فرار شده چندان به مذاق مافوق های واکر خوش نمی آید.
به دنبال تحقیقات در جهت روشن شدن ماجرا یکایک مامورین شرکت کننده در حمله به قتل می رسند. به زودی روشن می شود که دلیل این وقایع گمشدن ٤٠ کیلو هروئین از مواد مکشوفه بوده و یکی از اعضای تیم واکر در این کار دخیل است.بعد از کشته شدن باگزبی، واکر در معرض اتهام قرار می گیرد. واکر از سالت می خواهد تا به او در یافتن قاتل یا قاتلین، همچنین مواد دزدیده شده کمک کند. آن دو با راهنمایی تراوالینو یکی دیگر از اعضای تیم به مکانی راه می یابند که متعلق به سیمسون بوده و ٢٠ کیلو مواد در آنجا پنهان شده است.
سیمسون از قبول اتهام سر باز زده و به دست تراوالینو کشته می شود. مکس نیز تروالینو را می کشد. واکر و سالت به سراغ جنکینز تنها مظنون باقیمانده می روند. اما واکر بعد از کشتن وی با دیدن پرونده های یافته شده در منزل او درمی یابد که جنکینز افسر امور داخلی و فردی سالم بوده است. اما دیگر دیر شده و سالت از پشت به او شلیک می کند...
● چرا باید دید؟
متاسفانه معادل مناسبی برای لغت Vice نیافتم. چون Vice یکان یا واحدی در نیروی پلیس بسیاری از کشورهاست که به جرائم اخلاقی مانند روسپی گری، فروش مواد مخدر، فروش الکل به نوجوانان، پورنوگرافی و قمار می پردازد. چنین یکانی در نیروی پلیس ما وجود ندارد و هر کدام از این جرائم بخش ویژه خود را دارد. می شود آن را با کمی مسامحه تیم پلیس نام داد. به هر حال وایس یک فیلم پلیسی عادی نیست و همان طور که می بینید در ژانر درام رده بندی شده است.
درامی تلخ، سیاه و آکنده از خون، فساد، خیانت و هر پلشتی که فکرش را بکنید و همه اینها در میان پلیس ها می گذرد. هیچ کس خوب نیست، همه نقاط ضعفی دارند و بعضی ها بسیار .... و آن گونه که در آغاز فیلم تاکید می شود هیچ انسانی بدون اشتباه کامل نیست. وایس بر خلاف فیلم های پلیسی مشابه خود تلاش یک مرد برای پاک کردن نام خود نیز نیست، چون آن طور که در پایان فیلم واکر می گوید به برنده شدن اهمیتی نمی دهد.
او دیگر به اخلاق اعتنایی ندارد، چون سالت -و قبلاً دیگران را- بی هیچ تردیدی خلاص می کند. رابطه او و مادرش که به شکلی ظریف در دل فیلم تنیده شده، حاکی از اندک دلبستگی ناشاد عاطفی او دارد. فیلم قصه سقوط اوست و هیچ چیز نمی تواند مانع از این سقوط شود. حتی انگیزه سالت در دزدیدن هروئین ها به عنوان افسری موفق که همواره در سایه او قرار داشته، اهمیتی ندارد. چون هم واکر و هم حالا تماشاگر می داند که روند خودویرانگری انتخاب شده توسط وی نمی تواند به جایی جز نابودی و مرگ ختم شود و اگر سالت نباشد یکی دیگر و ماجرایی دیگر...(فراموش نکنیم که در ابتدای فیلم او برای رهایی از مجازات کشتن دختری غیر مسلح، سلاحی را در کنار جسد او جاسازی می کند).
وایس یک فیلم مستقل چهار و نیم میلیون دلاری و تلخ است که کمتر نشانی از هیجان و راز در آن می یابید. یک درام پلیسی بالغ که روند فروپاشی روانی یک مرد را ترسیم می کند. دنیس هاپر فیلم را یکی از بهترین فیلم های پلیسی همه عمرش نام داده است.
شاید این نان قرض دادن به دو دوست و همکار باشد که این بار پشت دوربین هم قرار گرفته اند: داریل هانا و مایکل مدسن که در مقام تهیه کنندگان فیلم نیز خضور داشته اند و به خوبی نقش های اصلی را میان خود قسمت کرده اند. وایس به خاطره کریس پن فقید تقدیم شده است که مدسن و سکولا با او در سگدانی کوئنتین تارانتینو همکاری داشته اند. ولی خواهش می کنم یادآوری این موضوع بر قضاوت شما و ایجاد شباهت میان این دو فیلم نشود!
رائول سانچز اینگلیس اهل مکزیکوسیتی است و از اواخر دهه ١٩٨٠ با دستیار کارگردانی وارد سینمای هالیوود شده است. بعد از ساختن ایپزودی از سریال تلویزیونی Shadow Raiders اولین فیلم خود به نام سقوط/بی وفا را در ١٩٩٨ ساخت که برنده جایزه بهترین استفاده از بودجه از جشنواره فیلم های مستقل ویکتوریا شد. وایس سومین فیلم بلند اوست و در فاصله این دو فیلم کوتاه روزهای بهتر را کارگردانی کرده است.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید