جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۱۳ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۱۳ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۱۳ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱ شعبان سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۳ اوت سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۳ سال پیش درچنین روزی - ۱۳مرداد ماه سال ۱۳۶۴هجری شمسی :
احمدراد نویسنده و عالم معاصر بدرود حیات گفت . وا فرزند مرحوم حاج میرزا مصطفی ملقب به بصیر دیوان بود . مرحوم احمد راد را به واقع می‏توان یکی از معلمان برجسته معاصر بشمار آورد . از ایشان به مقاله‏های متعددی به جای مانده که برخی از آنها در مجله یخما به چاپ رسیده‏اند . همچنین تألیفات زندگی شگفت انگیز موریانه ، گرد باد حیرت انگیز جهان ؛ و جهانی که در آن زندگی می‏کنیم از جمله آثار این عالم معاصر بشمار می‏روند .
● ۱۱۱۰ سال پیش درچنین روزی - اول شعبان سال۳۱۹هجری قمری:
عبدالله بن احمد بن محمود معروف به ابوالقاسم بلخی از متکلمان مشهور معتزله بغداد بدرود حیات گفت. او زاده بلخ بود اما سالها دربغداد به تحصیل و زندگی مشغول بود. ابوالقاسم بلخی مدتها دردربارامیران به کتابت می پرداخت. او درفقه به مذهب ابوحنیفیّه معتقد بود. ازآثار ابوالقاسم بلخی «اَلمَقالات، عُیونُ المَسائِل و الجَوابات و مَحاسِنُ خراسان یا فَضایِلُ‌ خراسان» را می توان نام برد.
● ۸۹۸ سال پیش درچنین روزی - اول شعبان سال۵۳۱هجری قمری:
ابوسعید احمد بن ثابت فرزند ابوبکر خجندی ازفقیهان بنام آل خُجَند درگذشت. او فقه را نزد پدرش آموخت. آنگاه ازابوالقاسم علی بن عبدالرّحمن حدیث شیند و سپس به تدریس درنظامیه بغداد مشغول شد. اما چون پدرش درگذشت او را ازتدریس درنظامیه بغداد برکنارکردند. ازآن پس ابوسعید خانه نشین شد و عابقلت دراول شعبان سال۵۳۱هجری قمری دراصفهان درگذشت. گفتنی است که آن خجند خاندانی دانشمند، فقیه، متکلم و واعظ و ازاهالی خجند ماوراء النّهر بودند درسده های پنجم تا هفتم هجری قمری دراصفهان صاحب اعتباری خاص شدند و درمیان مردم از شهرتی بسیار برخوردار شدند.
● ۱۶۳ سال پیش درچنین روزی - اول شعبان سال۱۲۶۶هجری قمری:
آیت الله حاج محمد حسن نجفی معروف به صاحب جواهر از بزرگان علمایی امامیه و فقیهان اِثنی عشری درنجف درگذشت. او ازحوزه درسی وحید بهبهانی، شیخ جعفرکبیر و سید جواد عاملی صاحب « مِفتاحُ الکِرامه» بهره برد. صاحب جواهر تحقیقات فقهی و اندیشه های خود را با استفاده از کتاب شرایع محقق و برای جلوگیری ازنابودی آنها مدوّن ساخت. کتاب «جَواهِرُ الکَلام فی شرح وَقایع الاسلام» او ازحدیث ارزش و اهمیت همانند «بِحارُ الاَنوار ملّا محمد باقرمجلسی» است که درآن کلیه فروع فقهی یا ادلّه محکم و دقت نظرآورده شده است. «هدایت ناسِکین، و نَجاةُ‌ العِباد فی یَومِ المَعاد» ازدیگرآثارصاحب جواهر«اندیشمند مسلمان» است.
● ۵۱۶ سال پیش درچنین روزی - سوم اوت سال ۱۴۹۲ میلادی:
کریستف کلمب دریانورد ایتالیایی بزرگترین سفر اکتشافی خود را آغاز کرد .کلمب برای یافتن راهی تازه به هندوستان,از بندر پائولوس اسپانیا حرکت کردو پس از سی و سه روز قدم به خشکی گذاشت.کلمب تصور کرد که به هندوستان رسیده است اما در واقع پای به قاره ای جدید گذاشته بود که بعد ها امریکا خوانده شد.
● ۳۶۶ سال پیش درچنین روزی - سوم اوت سال ۱۶۴۲ میلادی:
جنگهای داخلای انگلستان در زمان شارل اول اغاز شد.نیروهای درگیر جنگ قوای شارل اول و طرفداران مجلس انگایس بودند.این جنگها سه سال به طول انجامید و سرانجام با اعدام شارل اول پایان یافت.
● ۱۴۸ سال پیش درچنین روزی - سوم اوت سال ۱۸۶۰ میلادی:
با همت گاریبالدی سردار میهن پرست ایتالیایی ,جزیره سیسیل ضمیمه خاک ایتالیا شد.مردم سیسیل تا این زمان تحت سلطه فرانسوی دوم بودند و چون از استبداد و ظلم او به تنگ آمده بودند از گاریبالدی و سربازانش حمایت کردند.بدین ترتیب بعد از ۸۰ روز جنگ سیسیل ضمیمه خاک ایتالیا شد.
● ۱۳۱ سال پیش درچنین روزی - سوم اوت سال ۱۸۷۷ میلادی:
روسیه قرارداد اتحاد با سه کشور اروپایی شرقی امضاء کرد.این سه کشور تحت نفوذ دولت عثمانی بودند. بر اساس مفاد این قرارداد,تزار الکساندر دوم تعهد کرد که مردم ؟و رومانی مساعدت کند تا از نفوذ عثمانی خود را رها سازدند.نتیجه این اتحادجنگ روسیه تزاری وامپراتوری عثمانی بود.
● ۹۴ سال پیش درچنین روزی - سوم اوت سال ۱۹۱۴ میلادی:
با عبور نخستین کشتی از کانال پاناما؛این تنگه افتتاح شد.احداث کانال پاناما را فرانسوی ها آغاز کردند وآمریکائیان آن را به پایان رساندند با احداث کانال پاناما دو اقیانوس کبیر و اطلس به هم متصل شدند.
● ۴۸ سال پیش درچنین روزی - سوم اوت سال ۱۹۶۰ میلادی:
کشور آفریقایی نیجر به استقلال رسید و عضو سازمان ملل متحد شد. نیجر از قرن هجدهم میلادی تحت سلطه فرانسه بود و در سال ۱۹۲۲ میلادی با تاسیس پایگاههای نظامی فرانسه در این سرزمین؛مستعمره فرانسه شد .اما بتدریج مردم طغیان کردند و سرانجام در چنین روزی مردم نیجر استقلال کامل کشورشان را بازیافتند.نیجر با لیپی ،چاد،بنین،مالی و دلتای علیا هم مرز است.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید