جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ریحان، کشمش، زیره و سلامت بانوان


ریحان، کشمش، زیره و سلامت بانوان
مهمترین خاصیت سبزیجات خصوصا به صورت تازه داشتن ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین K و فیبر است که هم نیازهای بدن را به ویتامین تامین نموده و هم در هضم و در تخلیه دستگاه گوارش اثر مثبت دارد.
ریحان ساده‌ترین نوع سبزی خوردن و از خانواده‌ نعناعیان است که بسیار معطر بوده می‌توان آن را به تنهایی به عنوان تنها سبزی همراه انواع غذاهای ایرانی و ساندویچ‌های ساده یا سنتی استفاده نمود. مزیت این سبزی بر سایر سبزی‌ها آن است که هم به صورت تازه و هم به صورت خشک کرده قابلیت استفاده داشته و در اکثر ترشیجات معطر کننده‌ای بسیار عالی می‌باشد.
ریحان تازه خرد کرده همراه با ماست یا دوغ در تابستان برای رفع عطش بسیار مناسب است، این سبزی دارای ویتامین K و املاحی چون آهن، کلسیم، فسفر و پتاسیم می‌باشد. ریحان از تصلب‌شرایین، ازیاد فشار خون و اوره جلوگیری می‌کند و به فعالیت‌ کلیه‌ها می‌افزاید. انواع سبزیجات تازه به دلیل آنکه با حرارت جوشاندن یا سرخ کردن زیاد، ویتامین خود را از دست می‌دهند بر سبزیجات پخته یا سرخ کرده ارجح می‌باشند.
ریحان به دلیل داشتن ویتامین K خونساز بوده و فعالیت کبد را می‌افزاید.
کشمش بهترین شیرینی برای کودکان است به شرط آنکه آن را خوب بجوند. مادران می‌توانند آن را همراه با نخودچی به عنوان غذای میان‌وعده به کودکان خود بدهند. از دیگر مواردی که به صورت سنتی و به عنوان غذایی تقریبا کامل از آن یاد کرد استفاده از کشمش در کنار برنج و حبوباتی همچون عدس است (البته باید یادآور شد طبق دستورات دینی مصرف گوشت دستکم هر ۴۰ روز یک بار الزامی است زیرا اسید آمینه‌ای در گوشت موجود می‌باشد که در پروتیئن‌های هیچ یک از حبوبات و لبنیات یافت نمی‌شود اما زیاده‌روی در مصرف گوشت خصوصا از نوع گوشت‌ قرمز دارای مضرات فراوان است که باید آن را به خاطر سپرد) کشمش و شیر برای مبتلایان به نقرس نافع است. کشمش را به صورت پخته شده نباید مصرف نمود. کشمش تقریبا تمامی خواص انگور تازه را دارا می‌باشد.
از پیامبر اکرم و ائمه اطهار(ع) نقل شده که کشمش عصب و پی را محکم نموده و رنج و اندوه را از بین برده و سینه را صاف می‌کند، کشمش خشم و غضب را خاموش می‌کند، بلغم را از بین برده و بوی دهان را پاکیزه گردانده و رنگ صورت را نیکو می‌گرداند (کافی جلد ۶)
زیره از خانواده جعفری و قسمت میوه آن به صورت خوراکی مصرف دارد. دو نوع آن در ایران مصرف دارد زیره سیاه و زیره سبز.
نوع اول آن به دلیل بالا بودن مرغوبیت و بالاتر بودن میزان عطر آن همراه با غذاهایی که در آن حبوبات موجود است، مصرف دارد نوع سبز آن در ترشی‌ها مصرف دارد. از گرد زیره به عنوان ادویه و چاشنی و تهیه برخی اغذیه‌ مانند سوپ، نان و پنیر استفاده می‌شود.
بوی زیره بسیار معطر، قوی و مطبوع و طعم‌ آن سوزاننده و معطر است. این گیاه در جنوب ایران و خصوصا اطراف کرمان می‌روید.
زیره دارای تانن، ماده روغنی، موسیلاژ ، مواد رزینی، مواد قندی و غیره می‌باشد.(۱) مصرف زیره باتوجه به صفاتی که از نظر درمانی دارد دارای اثر نیرودهنده، هضم کننده، بادشکن، مدر و به طور خفیف قاعده‌آور، ضد کرم و ضد تشنج است و اثرات زیاد کننده ترشحات شیر مادران را دارد.
مصرف زیره باتوجه به صفاتی که از نظر درمانی دارد در معالجه بیماری‌های مختلف مانند ضعف عمل دستگاه‌ هضم، نفخ، بلع هوا )Aerophagy( دل‌پیچه کودکان، درمان تاخیر قاعدگی در زنان جوان و اشکال وقوع آن‌که غالبا با درد و ناراحتی همراه است )Dysmenorrhea( ضعف اعصاب معمول است.
ثریا قدوسی کارشناس علوم گیاهی
پی‌نوشت:
نگارنده به دلیل خارج از حوصله بودن خوانندگان از نامبردن جزئی مواد موجود در این مقاله خودداری نموده است.
مراجع:
گیاهان دارویی، دکتر زرگوی جلد ۲
فرهنگ درمان طبیعی بیماری‌ها، علیرضا حیدری
پیشگیری و درمان بیماری‌ها، جابر رضوانی همراه با منقولاتی از کافی (جلد ۶)
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید