جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


اسکار و ستاره‌های خاموش دنیای سینما


اسکار و ستاره‌های خاموش دنیای سینما
هیث لجر تنها هنرپیشه‌ای نیست که فرصت تماشای یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌هایش را پیدا نکرد بلکه تعدادی از مشهورترین هنرپیشه‌ها در دهه‌های گذشته پیش از اکران یکی از بهترین فیلم‌هایشان درگذشتند که از بین آنها اسپنسر تریسی و جیمز دین از مشهورترین‌ها هستند.
در این بخش نگاهی به بازیگران به یادماندنی و فیلم‌هایشان داریم، فیلم‌هایی که پس از مرگ آنها به نمایش درآمدند و با استقبال عمومی مواجه شدند.
● رادولف والنتینو
این هنرپیشه که یکی از ستارگان مسلم سینمای صامت به شمار می‌آمد بزرگترین موفقیت دوران حرفه‌ای‌اش را با فیلم پسر شیخ داشت که دنباله‌ای بر فیلم شیخ (۱۹۲۱) به شمار می‌آمد. فیلم پسر شیخ در ۹ جولای سال ۱۹۲۶ در لس‌آنجلس اکران افتتاحیه شد اما قهرمان ۳۱ ساله آن در ۱۵ آگوست در هتل امباسادور در نیویورک دچار حمله قلبی شد و با وجود اینکه بستری شد و تحت عمل جراحی قرارگرفت، ۸ روز بعد درگذشت و در اکران عمومی فیلم در ۵ سپتامبر حضور نداشت.
● کلارک گیبل
پادشاه اسبق هالیوود یکی از بهترین بازی‌هایش را در فیلم ناجورها در نقش کابویی ارائه داد که زندگی شخصی‌اش از هم می‌پاشد. او آنقدر زنده نماند تا بازی خود را در این فیلم تماشا کند و البته ناجورها آخرین فیلم هم‌بازی‌اش مریلین مونرو ستاره دیگر سینمای جهان هم محسوب می‌شد. گیبل در ۱۶ نوامبر ۱۹۶۰ در حالی‌که ۵۹ سال بیشتر نداشت بر اثر چهارمین ایست قلبی درگذشت.
این اتفاق کمی پس از پایان فیلمبرداری رخ داد و در مورد دلیل این سکته قلبی شایعات فراوانی بر سر زبان‌ها بود اما پزشکان در نهایت اعلام کردند که بازی در این فیلم که به قدرت بدنی بالایی نیاز داشت دلیل اصلی مرگ او بوده است چرا که در یکی از سکانس‌ها قرار بود اسب‌ها برای مسافتی شخصیت گیبل را روی زمین بکشند اما او حاضر نشد از بدلکار برای این صحنه استفاده شود و اصرار کرده بود تا خود او در این سکانس بازی کند.
● ناتالی وود
این هنرپیشه۴۳ ساله هنوز چند صحنه جزئی را برای بازی در فیلم علمی- تخیلی‌اش به نام توفان ذهن داشت که در نوامبر ۱۹۸۱ در ساحل کاتالونیا غرق شد. پس از آن با وجود به اتمام رسیدن فیلمبرداری بیش از ۹۰ درصد فیلم، استودیو متروگلدوین مایر اعلام کرد که کار ناقص مانده و از شرکت بیمه تقاضای غرامت برای ناقص بودن کار کرد.اما داگلاس ترامبل کارگردان فیلم اظهار داشت که می‌تواند به کار ادامه دهد و باقی فیلم را از زوایایی فیلمبرداری کرد که می‌توانست با استفاده از آن حضور ناتالی وود را با بهره‌گیری از تصاویر گذشته جبران کند اما این فیلم پس از اکران در سال ۱۹۸۳ با نقدهای منفی روبه‌رو شد هر چند که ترامبل آن را به وود تقدیم کرده بود.
● گلوریا فاستر
بازیگر آفریقایی- آمریکایی که با بازی در نقش اوراکل در فیلم ماتریکس در سال ۱۹۹۹ در بین طرفداران این فیلم جایگاه خوبی داشت، در سن ۶۷ سالگی بر اثر بیماری دیابت درگذشت. این اتفاق در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۱ رخ داد و او که در قسمت دوم فیلم ماتریکس نیز بازی کرده بود نتوانست شاهد اکران این فیلم باشد. در فیلم سوم ماتریکس تهیه‌کنندگان به ناچار مری آلیس را جایگزین او در نقش اوراکل کردند.
● جان کازل
این هنرپیشه توانا که در دوران حضور کوتاه مدتش در سینما تنها در ۵ فیلم حضور یافت، کارنامه‌ای کاملا درخشان دارد و هر ۵ فیلمی که او در آنها بازی کرده بود نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم شدند. کازل از دنیای تئاتر به سینما آمده بود و در فیلم‌های پدرخوانده، مکالمه، پدرخوانده ۲، بعدازظهر سگی و شکارچی گوزن بازی کرد و بازی‌های به یاد ماندنی در فیلم‌های پدرخوانده در نقش فردو و بعدازظهر سگی در نقش او در حالی که برای بیماری سرطان تحت درمان بود از سوی مایکل چیمینو کارگردان فیلم شکارچی گوزن برای بازی در این فیلم انتخاب شد. استودیو یونیورسال که نگران زنده ماندن این هنرپیشه تا پایان کار بود از تایید او سر باز زد اما در نهایت با پافشاری چیمینو ناچار به پذیرش او شد. کازل کمی پس از پایان فیلمبرداری در ۱۲ مارس ۱۹۷۸ درگذشت ولی فیلم در ماه دسامبر اکران شد و اسکار بهترین فیلم را به‌دست آورد.
● الیور رید
برای پر کردن خلأ نبود رید در چند سکانس فیلم گلادیاتور - که در سال ۲۰۰۰ اسکار بهترین فیلم را به دست آورد -یک تیم از متخصصان جلوه‌های ویژه وارد عمل شدند تا او بتواند پس از مرگ همچنان در این فیلم حضور داشته باشد. این هنرپیشه ۶۱ساله انگلیسی در ۲ می‌۱۹۹۹ بر اثر سکته قلبی درگذشت و این در شرایطی بود که هنوز باید سکانس‌هایی با حضور او در کشور مالت فیلمبرداری می‌شد. برای این منظور تهیه‌کنندگان تصمیم گرفتند‌ با صرف هزینه‌ای ۳ میلیون دلاری تنها ۲ دقیقه از فیلم اولیور رید را به شکل دیجیتال خلق کنند و فیلم در زمان اکران در سال ۲۰۰۰ به او تقدیم شد.
● آلیا
دو ماه قبل از مرگ گلوریا فاستر دست‌اندرکاران فیلم ماتریکس شاهد مرگ یکی دیگر از هنرپیشه‌های فیلم بودند. آلیا خواننده‌ای که تنها در آمریکا بیش از ۳۲ میلیون نسخه از آلبوم‌هایش به فروش رفته بود در سن ۲۲ سالگی در ۲۲ آگوست ۲۰۰۱ در سانحه سقوط هواپیما جان باخت. او قرار بود در قسمت‌های دوم و سوم فیلم ماتریکس نقش زیرا را ایفا کند اما پس از مرگ او این نقش به جادا پینکت اسمیت همسر ویل اسمیت داده شد. آلیا در فیلم‌های رومئو باید بمیرد و همچنین در ملکه نفرین‌شدگان ایفای نقش کرده بود. این فیلم که براساس رمانی از آن رایس ساخته شده بود در سال ۲۰۰۲ اکران شد و موفقیت زیادی در گیشه داشت.
اما در فهرست دیگر هنرپیشگانی جای دارند که بازی‌شان به قدری مورد پسند داوران آکادمی اسکار قرار گرفت که نام آنها در بین نامزدان اسکار جای گرفت.
ولی در بین این کاندیداهای فقید تنها پیتر فینچ بود که در سال ۱۹۷۶ اسکار بهترین بازیگر نقش دوم را برای فیلم شبکه به دست آورد. این اتفاق شاید امسال هم برای هیث لجر به‌خاطر بازی در فیلم شوالیه سیاه رخ دهد. در ادامه نگاهی کوتاه به فهرست هنرپیشه‌هایی داریم که نتوانستند در مراسم اسکار شرکت کنند چرا که دیگر حضور فیزیکی در این دنیا نداشتند!
● جین ایگلز
▪ فیلم: نامه (۱۹۲۹ )
ایگلز که سخت به هروئین معتاد بود به خاطر مصرف فراوان موادمخدر جان باخت و در مراسم اسکار آن سال جایزه را به مری پیکفورد که در فیلم کوکت بازی کرده بود واگذار کرد.
● جیمز دین
▪ فیلم‌ها: شرق بهشت (۱۹۵۵) و غول(۱۹۵۶)
دین تنها هنرپیشه‌ای است که پس از مرگ برای بازی در دو فیلم نامزد اسکار شد ولی هیچ‌کدام از آن جوایز به او نرسید. دین که در سال ۱۹۵۵ در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد در سال ۱۹۵۶ اسکار را به ارنست بورگناین – برای فیلم مارتی – و در سال پس از آن به یول براینز – برای فیلم پادشاه و من – واگذارکرد.
● اسپنسر تریسی
▪ فیلم: حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید؟(۱۹۶۷)
تریسی که بر اثر حمله قلبی کمی پس از پایان فیلمبرداری درگذشت رقابت اسکار را به راد استایگر برای فیلم در گرمای شب واگذار کرد.
● پیتر فینچ
▪ فیلم: شبکه (۱۹۷۶)
فینچ که او هم بر اثر حمله قلبی درگذشت تنها هنرپیشه‌ای است که جایزه اسکار را پس از مرگش به دست آورد.
● رالف ریچاردسون
▪ فیلم:گریت استوک و افسانه تارزان (۱۹۸۴)
ریچاردسون که بر اثر سکته قلبی جان باخت نتوانست در رقابت با هین انگور اسکار را به دست آورد و جایزه به این هنرپیشه برای فیلم کشتزار‌های مرگ رسید.
● ماسیمو ترویسی
▪ فیلم:پستچی (۱۹۹۵)
پس از اینکه ترویسی به‌خاطر سکته قلبی درگذشت در مراسم اسکار آن سال برای دو جایزه بهترین هنرپیشه و بهترین فیلمنامه اقتباسی نامزد اسکار شد، اما در هیچ‌کدام نتوانست به موفقیتی دست یابد. نیکلاس کیج برای فیلم ترک کردن لاس‌وگاس و اما تامسون برای فیلمنامه اقتباسی حس و حساسیت اسکار را به‌خود اختصاص دادند.
ترجمه - امیررضا نوری‌زاده
لس‌آنجس تایمز- یواس‌ای تودی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید