پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

آدنوم غیرفعال هیپوفیز: مطالعه کلینیکوپاتولوژی از ۸۵ مورد


آدنوم غیرفعال هیپوفیز: مطالعه کلینیکوپاتولوژی از ۸۵ مورد
● زمینه و هدف:
آن دسته از آدنوم های هیپوفیز که فاقد علایم بالینی ناشی از افزایش ترشح هورمون های هیپوفیز قدامی باشند، تحت عنوان "آدنوم غیرفعال هیپوفیز" نامیده می شوند. این تومورها حدود یک چهارم تومورهای هیپوفیزی را شامل می شوند. بهترین راه شناسایی این تومورها استفاده از روش های ایمونوهیستوشیمی است. Ki-۶۷ یک آنتی ژن هسته سلول است که توسط آنتی بادی مونوکلونال MIB-۱ شناسایی می شود و ضریب نشانه گذاری آن (MIB-۱ LI) به عنوان علامت تکثیر سلولی در شرایط عادی و غیرعادی تلقی می شود.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه کلینیکوپاتولوژی، نمونه پاتولوژی ۸۵ بیمار مبتلا به آدنوم غیرفعال هیپوفیز که مورد عمل جراحی قرار گرفته اند مورد مطالعه ایمونوهیستوشیمی قرار گرفت.
● یافته ها:
در کلیه نمونه های پاتولوژی این ۸۵ بیمار، MIB-۱LI اندازه گیری شد که فقط در ۵ مورد بالاتر از ۵ درصد بود. به علاوه، ۱۸ مورد به یک یا دو هورمون هیپوفیز قدامی واکنش نشان دادند.
● نتیجه گیری:
از لحاظ پاتولوژی، آدنوم های غیرفعال هیپوفیز ، شامل انواع متفاوتی از تومورها می باشند که برخی از آن ها، پتانسیل تولید هورمون دارند اما نقایص احتمالی در مسیر ترشح هورمون، ممکن است سبب عدم افزایش سطح هورمون های آدنوهیپوفیز در خون و ایجاد سندرم های ناشی از آن شود.
علی مهتا
وحید حق پناه
آناهیتا لشکری
رامین حشمت
محمدباقر اردشیرلاریجانی
سیدمحمد توانگر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید