پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


سدان لوکسی که از نظرها غیب شد


سدان لوکسی که از نظرها غیب شد
با ورود به قرن ۲۱ و بوجود آمدن تحول تکنولوژیکی در زمینه ساخت خودروهای شهری صاحبان خودرو با خرید مدل های بروز که از نظر آنان این خودروها دارای جدیدترین تکنولوژی برای راحتی، ایمنی و کاربردهای مختلف هستند، خودروهای ساخت قرن بیستم را وسایل نقلیه ای خارج از رده و بدون امکانات رفاهی و ایمنی و دارای تکنولوژی تاریخ گذشته می شمارند.
ولی مطالعه ای عمیق تر و موشکفانه تر درباره اتومبیل های ساخت دهه های ۷۰ و ۸۰ و حتی دهه ۶۰ میلادی این موضوع را مشخص می کند که تکنولوژی های بکار رفته در خودروهای امروزی مخصوصاً اتومبیل هایی که ما امروز در کشورمان هر روز شاهد گذر آنها از جلوی چشمانمان در خیابانها هستیم، تنها روکشی نو از فن آوری کار گرفته شده در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته می باشد.
در حیطه خودروهای شهری لوکس با داشتن امکانات رفاهی بالا و تکنولوژی پیشرفته و کیفیت ساخت بالا اگر از تولیدات کمپانی هایی همچون رولس رویس، بتنلی و چند نمونه دیگر به دلیل قیمت بسیار بالای آنها بگذریم خودروهایی چون بنز، جگوار و کادیلاک و چند نمونه دیگر باقی خواهند ماند.
از کمپانی جگوار در سی سال اخیر تنها چند مدل (کمتر از تعداد انگشتان یک دست) وارد ایران شد. از کمپانی بنز نیز هیچ مدلی در ایران در آن زمان مونتاژ نشد. ولی کمپانی GM قبل از فروپاشی حکومت پهلوی مدل "Seville" شروع به مونتاژ شد که پس از انقلاب اسلامی کمپانی GM از کشورمان رخت بر بسته ( بعدها تبدیل به کمپانی پراس خودرو شد) و نتیجتاً خط تولید آن نیز متوقف شد.
با شروع طرح جمع آوری خودروهای فرسوده از چند سال قبل در کشورمان به تدریج مشاهده اتومبیل های غول پیکر آمریکایی که اغلب نیز ۸ سیلنرد می باشند ( و به اشتباه بیشتر آنها به پر مصرف بودن شهرت یافته اند) در خیابنها سخت و سخت تر شد. ولی آیا واقعاً می توان تکنولوژی بکار رفته در این خودرو را با تولید کمپانی بنز مقایسه کرد؟
به دلایل ذیق وقت برای جمع آوری اطلاعات کافی در مورد شاهکارهای تکنولوژیکی بکار رفته در این اتومبیل و همچین کمبود فضا در این مقاله تنها به امکانات رفاهی و مشخصات کلی فنی این اتومبیل می پردازیم که در همین جا از خوانندگان عزیز عذر خواهی می کنیم. در شماره های بعدی مطمئناً اطلاعات جامع و کاملی درباره تکنولوژی بکار رفته در این قبیل اتومبیل ها، مشخصات فنی پیشرانه های ساخته شده در دهه های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ کمپانی های بزرگ دنیا از کشور آمریکا، آلمان و ایتالیا را برای شما بازگو خواهیم کرد. و اما "کادیلاک سویل"
● تو اتاق سویل چه خبره ؟
با سوار شدن به این اتومبیل احساس خاصی شبیه سوار شدن به یک هواپیما به انسان دست می دهد. ولی حقیقت این است که سویل یک اتومبیل کاملاً لوکس (به خصوص در زمان خود) می باشد که اول از همه صندلی های بسیا راحت آن، جای پای عالی در جلو و رضایت بخش در عقب، فضای باز داخل، کیفیت ساخت قطعات و طراحی لوکس آن به چشم می آید.
هر دو صندلی جلو برقی بوده و قابلیت حرکت به عقب و جلو را دارا می باشند. البته این تمام ماجرا نیست. صندلی راننده به جز این قابلیت حرکت پشتی، کف صندلی در زاویه های مختلف و پایین و بالا شدن کل صندلی را به وسیله یک جوی استیک و دکمه را نیز دارا می باشد. البته در مدل مونتاژ شده آمریکایی تمامی این امکانات برای هر دو صندلی وجود دارد. برای خواباندن صندلی شاگرد باید از اهرم دستی استفاده کرد.
در مدل مونتاژ آمریکا روکش صندلی ها چرم بوده ولی در مدل مونتاژ ایران روکش ها از جنس پارچه مخصوص می باشد. بدین ترتیب سرنشینان جلو مخصوصاً راننده با داشتن فرمان هیدرولیک بسیار سبک و تسلط کامل بر روی صندلی خود و احساس راحتی بر روی آن می تواند از رانندگی لذت ببرد.
کادیلاک سویل مجهز به سیستم تهویه Climate Control می باشد. به وسیله این سیستم راننده می تواند به وسیله تنظیم آن بر روی درجه حرارت دلخواه (برای مثال ۲۰ درجه سانتی گراد) هوای داخل اتاق را به طور ثابت بر روی یک دما نگه دارد. این سیستم در هنگام بالا رفتن درجه حرارت اتاق از میزان مورد نظر کولر اتومبیل را به طور خودکار روشن کرده و در صورت پایین آمدن درجه حرارت بخاری را روشن می کند و پس از تنظیم شدن دما بر روی نقطه مورد نظر هر دو آنها خاموش خواهند شد. دریچه های ورود هوا نیز به وسیله یک پروگرمر مخصوص که از نیروی مکش موتور سود می جوید باز و بسته می شوند.
با باز کردن سایبان سمت شاگرد آینه کوچکی وسط آن دیده می شود که در دو طرف آن چراغ های عمودی وجود دارد. به اضافه یک ولوم برای اضافه یا کم کردن نور چراغ ها. برای استفاده از این آینه در شب این چراغ ها کمک زیادی به سرنشین خواهد کرد. این چراغ با باز کردن سایبان روشن و با بستن آن این چراغ ها خاموش می شوند. بر روی دو ستون عقب این اتومبیل در داخل اتاق چراغ مطالعه برای سرنشیان عقب تعبیه شده است که قابلیت چرخش را دارا می باشند. ۳ عدد فندک در اتاق سویل می توان یافت که ۲ عدد آن بر روی دسته آرنجی های عقب و یک عدد بر روی کنسول جلو می باشد. آماده شدن فندک ها با یک صدای پیانویی همراه است.
● تزئینات
آرم کمپانی کادیلاک را در جای جای اتاق و بدنه می توان یافت. در جلوی کاپوت، روی قالپاق ها، روی چراغ های عقب، روی سر ستون های عقب در کنار چراغ مطالعه، روی سر ستون عقب روی بدنه و در قالب پشت آمپر.
● چراغ های هشدار دهنده
کاد یلاک سویل در دهه هفتاد میلادی از سیستم سوخت رسانی کاربراتوری فراتر رفته و مجهز به انژکتور برقی شد. به همین خاطر هم در هنگام شروع کار موتور اول باید سوخت به انژکتور رسیده و بعد استارت زده شود. خبر رسیدن بنزین به انژکتور توسط یک زنگ متوالی پیانویی به راننده اعلام می شود. پس از رسیدن سوخت این صدا قطع می شود. ولی اگر قبل از رسیدن سوخت به انژکتور استارت زده شود چراغ هشداری از قسمت بالای پشت آمپر راننده را از استارت زود هنگام آگاه می سازد.
این چراغ های مخفی روی لبه داشبورد در حالت عادی توجه کسی را جلب نمی کنند، ولی در هنگام لزوم روشن می شوند. از چراغ های دیگر روی این نوار می توان به چراغ اتمام آب شیشه شور، چراغ اتمام سوخت، چراغ اخطار باز بودن درب صندوق عقب، چراغ میزان مصرف سوخت، چراغ اعلام روشن بودن کمپرسور کمکهای بادی، چراغ دینام، چراغ فشار روغن، چراغ دزدگیر، چراغ ترمز، چراغ اخطار بالا رفتن درجه حرارت موتور و چراغ کمربند ایمنی اشاره کرد. سیستم برف پاک کن این اتومبیل مجهز به کنترلر چند سرعته و یک تایمر می باشد. اگر راننده اقدام به پاک کردن شیشه با روش "واش" کند، به ترتیب یک بار آب بر روی شیشه ها پاشیده شده و بعد برف پاک کن یک بار شیشه ها را پاک خواهد کرد. این عمل ۳ بار تکرار شده و پس از آن برف پاک کن بدون آب سه بار شیشه ها را پاک کرده و خاموش خواهد شد.
● پیشرانه و سیستم سوخت رسانی
پیشرانه سویل ۷/۵ لیتر ۸ سیلندر خورجینی می باشد که همین موتور بر روی اُلدزمُبیل نیز نصب می شد و در دو نوع بنیزینی و دیزلی تولید شده است. این پیشرانه دارای قدرتی برابر با ۱۸۰ اسب-بخار در ۴۴۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۲۷۰ پوند– فوت می باشد. کورس پیستون آن ۳۸۵/۳ اینچ و قطر آن ۰۵۷/۴ اینچ می باشد. ضریب تراکم آن نیز ۸:۱ می باشد.
پیشرانه سویل به دلیل بهره جستن از ضریب تراکم نسبتاً پایین مشکلی با انواع بنزین برای آن پیش نمی آید و این در حالیست که اتومبیل های آلمانی با دارا بودن ضریب تراکم بالا در هوایی با رطوبت نسبتاً زیاد و هوای سرد با مشکل مواجه می شوند.
نوع تغذیه آن نیز سیستم پاشش سوخت با کنترل الکترونیکی ساخت کمپانی Bendix آمریکا بوده و سیستم پمپ، نازلها و رگولاتور آن نیز ساخت کمپانی Bosch آلمان می باشد.
انژکتور این اتومبیل در زمان خود شاهکار تکنولوژیکی به حساب می آمده. این انژکتور شامل سنسورهای موتور، ساسات برقی و مپ سنسور می باشد. سیستم جرقه زنی آن مگنتی وkw ۷۰ می باشد. قطعات برقی به کار رفته در انژکتور با کیفیت بسیار بالا تولید شده و اصطکاک آنها بسیار کم می باشد. این نکته قابل ذکر است که آی سی های بکار رفته در این انژکتور آی سی های نظامی بوده و تا دمای ۱۰۵ درجه سانتیگراد می توانند مقاومت کند.
● سیستم انتقال قدرت
جعبه دنده این اتومبیل ۴۰۰ بوده که دلیل استفاده از آن گشتاور موتور و سنگینی اتاق می باشد. این گیربکس نسبت به مدل ۳۵۰ که بر روی اتومبیل هایی همچون بیوک ایران و شورولت بلیزر موجود است مقاوم تر بوده و دارای سیستم معکوس دنده برقی می باشد. این سیستم بر خلاف خودروهای معمول آمریکایی که عمل معکوس دنده در آنها به وسیله یک سیم انجام شده و در مرور زمان دچار مشکل در عملکرد صحیح می شوند، دارای یک میکرو سوئیچ در زیر پدال گاز و یک بُبین شیر هیدرولیک در گیربکس می باشد.
این گیربکس دارای ۳ دنده جلو و یک دنده عقب بوده و عمل تعویض دنده به دو صورت اتوماتیک و دستی (محدود کننده تعویض دنده) صورت می گیرد.
دیفرانسیل آن دارای سیستم کلاچ ضد هرزگردی بوده که نقش این سیستم در روزهای برفی به خوبی نمایان می شود. این دیفرانیسل ۳ تکه و دارای سه عدد چهار شاخه و یک قفل دیفرانسیل می باشد.
● سیستم ترمز
کادیلاک سویل از سیستم ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ خود بهره می برد. سیستم ترمز در جلو دارای دو دیسک ۱۲ اینچی با پره خنک کن در وسط دو دیسک بوده که در عقب نیز به همین منوال می باشد. مستر سیلندر سیستم ترمز دارای دو پیستون مجزا برای چرخ های جلو و عقب می باشد. مزیت این سیستم نیز چنین می باشد که در صورت قطع شدن شلنگ روغن چرخها (برای مثال چرخهای عقب) ترمزهای جلو به درستی عمل خواهند کرد و بر عکس.
● سیستم تعلیق
این اتومبیل مجهز به کمک های بادی در عقب و یک کمپرسور برقی در جلو می باشد. کمپانی به منظور عدم افت ارتفاع اتومبیل در قسمت عقب هنگامی که چند سرنشین روی صندلی عقب می نشینند اقدام به نصب یک میکرو سوئیچ اپتیکال بر روی بدنه و دیفرانسیل کرده است که با پایین آمدن ارتفاع در قسمت عقب این میکرو سوئیچ به کمپرسور برقی فرمان داده و کمک های عقب باد می شوند. بدین ترتیب ارتفاع اتومبیل تنظیم می شود.
● بدنه و طراحی
بدنه کادیلاک سویل بر روی پلت فرم سری X کمپانی GM سوار بوده که این پلت فرم را می توان بر روی شورولت نوا (شورولت ایران) مشاهده کرد. بدنه و شاسی این کادیلاک در هنگام طراحی به طور وسیعی مهندسی دوباره شده تا با مدل های قبلی خود تفاوت شایانی داشته باشد.
طراحان کمپانی در طراحی این مدل از نوع طراحی موجدار و زاویه دار استفاده کرده اند که این متد اساس طراحی کادیلاک در دهه بعدی بود.
در قسمت جلو یک جلو پنجره با جنس کروم در کنار چراغ های جلو چهار تایی مستطیل با چراغ های پارک و راهنما در زیر آنها ابهت خاصی به جلوه سویل بخشیده است. چراغ های عقب سویل مربع شکل و بسیار کوچک بوده و در انتهای هر گوشه قرار گرفته اند. در زمان طراحی این اتومبیل طراحان پلت فرم سری X کمپانی GM را به جای پلت فرم Opel Diplomat به دلیل قوانین بودجه ای GM انتخاب کردند، چون مدیران کمپانی مهندسی دوباره پلت فرم آلمانی اپل را مقرون به صرفه نمی دانستند.
کادیلاک سویل به دلیل مشخصه های فوق العاده در طراحی و امکانات و هم خوانی تمام اجزا و امکاناتش در زمان خود یکی از گران ترین مدل های تولیدی کادیلاک با قیمتی معادل ۴۷۹/۱۲ دلار بود که درخشش آن در بازار و استقبال وسیع آن توسط مردم آن را به یک اتومبیل محبوب در زمان خود تبدیل کرد، بطوری که بعدها اتومبیل هایی از سبک طراحی این مدل به صورت تقلیدی طراحی و ساخته شدند. از این اتومبیل ها می توان به Lincoln Versailler و دو مدل از کرایسلر یعنی Le Baron و Fifth avenue اشاره کرد.
لاستیک های کادیلاک سویل ۲۱۵ R ۱۵ با فاق ۷۰ میلیمتر می باشد. شتاب صفر تا ۱۰۰ آن در حدود ۱۱ ثانیه بوده که در سرعت بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر قدرت موتور بالای آن به آسانی قابل احساس می باشد.
سویل در زمینه ایمنی در مقابل تصادفات نمره خوبی را به دست می آورد که این امر ار می توان مدیون کمکهای روغنی سپرهای جلو و عقب و همچنین سپرهایی با جنس فولاد با وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم آن دانست.
در نهایت می توان گفت که Cadillac Seville یک شاهکار مهندسی در زمان خود بوده که تمامی نکات ریز و درشت در آن برای آسایش سرنشینان در هر موقعیت در نظر گرفته شده است.
نویسنده : آرتور یوسفی
منبع : carx1


همچنین مشاهده کنید