سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره متانولی و فراکسیون های آن از گیاه .Salvia verticillata L با استفاده از سه روش متفاوت


بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره متانولی و فراکسیون های آن از گیاه .Salvia verticillata L با استفاده از سه روش متفاوت
●مقدمه:
آنتی اکسیدان ها ترکیبات مهمی هستند که محافظت بدن را در مقابل تخریب ناشی از استرس های اکسیداتیو در اثر رادیکال های آزاد بر عهده دارند. انواع متفاوتی از مهار کننده های رادیکالی در بدن موجود است که اغلب آنها از رژیم غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و نوشیدنی ها تامین می شوند.
هدف: در این بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه Salvia verticillata با استفاده از سه روش مختلف بررسی شده است.
● روش بررسی:
در این بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره های مختلف گیاه Salvia verticillata با استفاده از سه روش مهار رادیکال پایدار ۲ و ۲- دی فنیل -۱- پیکریل هیدرازیل (DPPH)، لیپیدپراکسیداسیون میکروزومی و مهار پراکسیداسیون لینولئیک اسید بررسی شده است.
● یافته ها:
نتایج نشان می دهد که عصاره اتیل استاتی برگ و ساقه گیاه به طور نسبی در هر سه روش بیشترین فعالیت را نشان داده است. میزان IC۵۰ برای این عصاره در روش مهار رادیکال DPPH، لیپید پراکسیداسیون میکروزومی و مهار پراکسیداسیون لینولئیک اسید به ترتیب معادل ۸.۷۸، ۰.۲۹ و ۰.۰۱ میکروگرم است که این میزان کمتر و یا در حد IC۵۰ برای quercetin در شرایط مشابه است. عصاره های دیگر با به کارگیری روش های مختلف جواب های متفاوتی نشان داده اند.
● نتیجه گیری:
تناقض به دست آمده در نتایج می تواند در ارتباط با مکانیزم عمل اجزا، منبع تولید رادیکال و یا کینتیک واکنش مهاری در روش های مختلف باشد. از هر یک روش های بررسی شده می توان برای مطالعات اولیه غربال گری استفاده نمود.
عفت سوری
حسن فرسام
سوسن اردستانی
مرجان ذوالفقاری فر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید