جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


خودروهایی که زود فراموش شدند


خودروهایی که زود فراموش شدند
در طول سالیان دراز خودروهایی متنوع با ویژگی های متفاوت تولید شده اند و تعدادی از آنها با گذشت چندین و چند سال همچنان تولید می شوند و تعداد زیادی از آنها تنها پس از چند ماه تولید برای همیشه به دست فراموشی سپرده شده اند. علت این فراموشی همیشه کیفیت خوب یا بد خودرو نیست، گاهی خودرویی با کیفیت فنی بالا تولید شده است اما اکنون ما حتی نام آن را نیز به خاطر نمی آوریم. در کنار کیفیت موارد زیادی وجود دارد که به ماندن یا رفتن خودرویی حکم می کنند.
در طول تاریخ خودروسازی جهان خودروهای زیادی با کیفیت عالی تولید شده اند که گاهی آمده اند و مانده اند و گاهی برای همیشه فراموش شده اند اما در میان خودروهای معمولی فراموش شده، ابرخودروهایی هم وجود داشته اند که بی شک از بسیاری از خودروهای موفق امروز بهتر بوده اند اما اکنون یادی از آنها باقی نمانده است. در این گزارش با تعدادی از این ابرخودروهای فراموش شده آشنا شوید. - سیزتا وی اگر بخواهیم از میان ابرخودروهای فراموش شده یکی را انتخاب کنیم بدون شک «سیزتا» بهترین گزینه است. موتور ۵۹۹۵ سی سی و ۱۶سیلندر خورجینی آن یکی از ویژگی های منحصر به فرد این خودرو محسوب می شود. موتور ۵۶۰ اسب بخار هشت هزار دور در دقیقه قدرت دارد و این خصوصیتی است که در هر خودرویی نمی توان آن را یافت. موتور v۱۶ سیزتا ۲۴۰ مایل در هر گالن مصرف سوخت دارد و این میزان برای موتوری با چنین قدرت فوق العاده است. طراحی زیبای چراغ ها و سقف خودرو هر بیننده ای را مجذوب می کند. این خودرو هرگز تحت آزمایش رسمی فنی خودرو قرار نگرفت و به دلیل طولانی شدن مدت تولید از سال ۱۹۸۹ تا سال ۱۹۹۲ خودروهای رقیب توانستند جایگزین سیزتا شوند و تولید این خودرو تنها پس از سه سال و در سال ۱۹۹۵ متوقف شد.
- جیمز نوویا طراحی فوق العاده چراغ ها این اتومبیل را به خودرویی فضایی تبدیل کرده بود. چهار موتور موتورسیکلتی این خودرو را هدایت می کردند. «نوویا» با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و چهار سیلندر خودرویی کامل محسوب می شد. مدل w که بهترین مدل آن بود به راحتی با خودروهای زمان خود رقابت می کرد. موتور به کار رفته در این خودرو مدل FZR۱۰۰۰ موتور یاماها بود؛ موتوری پرقدرت که با کوچک ترین گاز خودرو را از زمین بلند می کند. این خودرو پنج سیلندری مصرف سوختی معادل MPH۲۱۷ داشت. «نوویا» با قدرت موتور ۶۰۹ اسب بخار و موتور W۱۶ خود نتوانست به تولید انبوه برسد. بیشتر کارشناسان دلیل این امر را قیمت بالای این خودرو می دانند. - لاراکی فولگرا طراحی تخم مرغی بدنه و دو در این اتومبیل فوق العاده است. جای تاسف است که لاراکی مجارستانی را جز خودروهای فراموش شده بدانیم. طراحی این خودرو به حدی زیباست که بدون تردید می توان گفت در سال های اخیر کمتر طراحی اینچنینی دیده ایم. لاراکی اولین بار در تبلیغات شرکت جنواموتور در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ هیچ خودروسازی نتوانست خودرویی مشابه لاراکی تولید کند. طراحی این خودرو از لامبورگینی موسیلاگو و به خصوص فراری ۳۶۰ الهام گرفته شده بود. موتور لاراکی با ۶۸۰ اسب بخار قدرت و توان v۱۲ و شش لیتر خود یکی از شگفتنی های خودرو در زمان خود بود. قدرت چهار توربور چارج و میزان مصرف سوخت ۹/۲ مایل در هر گالن سرعت دیوانه کننده آن را نشان می دهد اما افسوس که قیمت ۵۰۰ هزار یورویی آن سبب شد این خودرو بی نظیر نیز به دست فراموشی سپرده شود. - ام سی ای سنتنیر وقتی این خودرو در سال ۱۹۹۲ با قیمت ۵۰۰ هزار دلار وارد بازار خودرو شد، همگان را بهت زده کرد؛ خودرویی با طراحی بسیار زیبا، چراغ های کوچکی که در جای بسیار مناسبی تعبیه شده اند و سابی که او را شبیه یک خودرو فضایی می کرد. «ام سی ای» با موتور v۱۲ توسط طراحان ایتالیایی و با الهام از لامبورگینی ساخته شد. گفته می شود از این خودرو زیبا تنها شش دستگاه و آن هم در موناکو ساخته شده است و در سال ۱۹۹۳ در حالی که تنها یک سال از شروع خط تولید کم کار این خودرو می گذشت، تولید آن برای همیشه متوقف شد و امتیاز آن به شرکت آیکزم - مگا فروخته شد. عدم موفقیت این خودرو دلایل گوناگونی دارد که می توان عمده ترین علت آن را کم کاری و تعلل در خط تولید این خودرو شگفت انگیز دانست. - نیسان مید خودرویی کشیده با طراحی متفاوت از تمام مدل های نیسان که ایده اولیه آن از پورشه گرفته شده است اما این خودرو تفاوت های عمده ای با پورشه دارد. در حالی که کارخانه سازنده آن به خوبی مشغول تولید این محصول متفاوت بود ناگهان به طرز مشکوکی تولید آن را متوقف کرد. در سال ۱۹۸۵ نیسان تمام قطعات موتور خودروها را خودش تولید می کرد و این خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبود. این روند تولید تا سال ۱۹۸۶ ادامه یافت و در سال ۱۹۸۷ نیسان مید چهار با تغییراتی عظیم وارد بازار خودرو شد. تولید جدید آن با موتور سه لیتر، v۶ و مدل ZX۳۰۰ دو توربو همراه بود. آخرین نیسان مید چهار در سال ۱۹۹۰ با موتور ۵/۴ لیتری V۸ تولید شد اما تمهیدات اقتصادی سازندگان سبب شد این سال آخرین سال تولید این مدل نیسان باشد. - کیوویل منجستا MG SV و SVR از جمله اولین ابرخودروهای بدنه کربنی بودند. پس از آن کیوول و MG X۸۰ وارد عرصه خودروهای کربنی شدند. این چهار نام از خودروهای کربنی در سابقه سه کارخانه تولیدکننده خودرو ثبت شده است. با استقبال کمی که از این نوع خودرو شد سازندگان تصمیم گرفتند در طراحی ظاهر و بدنه آنها تجدیدنظر کنند.
منجستا با موتور ۱۶۶ لیتری و توان V۸ وارد بازار خودرو جهان شد. قدرت موتور آن بالاتر از ۳۲۰ اسب بخار بود و این خصوصیت یکی از ویژگی های منحصربه فرد آن به شمار می آمد. بالاترین سرعت آن به میزان مصرف سوخت ۱۵۰ می رسید و از این لحاظ منجستا از سه رقیب دیگر خود پیشی می گرفت. با وجود تمام این خصوصیات تنها پس از مدت کوتاهی تولید این خودرو متوقف شد و تنها نامی از آن در تاریخ خودروسازی جهان ثبت شد. - اسپیس تی سی کارخانه آلمانی تولیدکننده اسپیس واقعاً ابتکار جالبی به خرج داد. این شرکت با ساخت تی سی ۵۰۰ درهای جدیدی از طراحی خودرو را روی خودروسازان باز کرد. طراحی چراغ ها و سقف کروک اسپیس یکی از شگفت آورترین طراحی های جهان بود. موتور این اتومبیل با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و توان ۷/۵ لیتری V۸ در سال ۱۹۹۲ تولید شد. بدنه آن از جنس کربنی کار شده بود. اسپیس بزرگ ترین ضربه را از خودروهای قدیمی تر و با سابقه تر خورده و در آن زمان مردم به خودروهای جدید چندان اطمینان نمی کردند و ترجیح می دادند از خودروهایی که جواب خود را پس داده اند، استفاده کنند. اگر چه شرکت سازنده TC۵۲۲ قیمت این خودرو را تا ۳۶۲ هزار یورو پایین آورد اما باز هم با وجود تمام شایستگی ها نتوانست فروش خوبی داشته باشد. - تامزلیمیت در سال ۱۹۹۴ شرکت خودروسازی تاچی اوا با تولید خودرو لیمیت بیستمین سالگرد تولد این کارخانه را جشن گرفت. این اتومبیل از روی مدل گروه C سرعتی ساخته شده بود. نام لیمیت از ابتدا دو واژه Lightweight یعنی سبک وزن و MIds-engined یعنی موتور میانی گرفته شده است. طراحی این خودرو از نمونه های ژاپنی الگوبرداری شده است. موتور چهار سیلندر و ۶/۱ لیتری این خودرو اعجاب انگیز را از لحاظ فنی از دیگر خودروهای همکلاس خود متمایز کرد. قدرت موتور ۲۰۰ اسب بخار لیمیت آن را به عنوان خودرویی پرقدرت به مردم شناساند. وزن ۷۵۰ کیلوگرمی لیمیت سبب شد با شتابی فوق العاده و سرعتی شگفت انگیز تمام مراحل تست سرعت را پشت سرگذارد. - ویکتور این خودرو آمریکایی با طراحی بسیار زیبا و رنگ ویژه آن یعنی مشکی از خودروهای پرطرفدار در این کشور بود. از سال ۱۹۹۷ تا سال ۱۹۹۰ سالین S۷ یکی از بهترین خودروهای آمریکا بود اما در آن سال ناگهان تحول عظیمی در خودروسازی آمریکا به وجود آمد؛ با ورود ویکتور W۲ هر روز از میزان فروش خودروهای پرفروش کاسته شد و توجه ها به سمت خودرو جدید ورودی یعنی ویکتور جلب شد. در آن سال ها طراح معروف این خودرو جری ویگرت بسیار مشهور و پیشنهادهای کاری مختلفی به او شد. در سال ۱۹۹۱ مدل W۲ تکمیل شد و با نام W۸ وارد بازار خودرو جهان شد. قیمت ویکتور در آن زمان ۴۵۰ هزار دلار بود. با وجود قیمت بالای این خودرو مردم به دلیل ویژگی های فنی از خرید آن دست بردار نبودند. موتور شش لیتری V۸ ویکتور با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و میزان مصرف سوخت MPH۲۰۰ بازار خودرو را زیرورو کرده بود، فروش آن همچنان ادامه داشت تا در سال ۱۹۹۲ قیمت ویکتور W۸ ناگهان به ۷۶۵ هزار دلار رسید، با افزایش ناگهانی قیمت، فروش آن روز به روز کمتر شد تا اینکه کم کم به دست فراموشی سپرده شد. - یاماها ا ایکس در بازار پرزرق و برق خودرو، خودروهای پرسرعت همیشه طرفداران زیادی دارند. مهم ترین ویژگی یاماها سرعت سرسام آور آن است، این خودرو هرگز به تولید انبوه نرسید. در ساخت یاماها از روی مدل ابتدایی مک لارن F الگو گرفته شده است. یاماها OX۹۹-۱۱ اولین بار در سال ۱۹۹۲ ساخته شد. موتور ۴۲۰ اسب بخاری آن با ۵/۳ لیتر توان V۱۲ در میان خودروهای آن زمان از مقام بالایی برخوردار بود. قیمت پیشنهادی این خودرو در سال ۱۹۹۰ مبلغ یک میلیون دلار اعلام شد. با شنیدن این مبلغ، بسیاری از تولیدکنندگان خودرو که قصد خرید امتیاز آن را داشتند بازپس زدند و خود شرکت سازنده یاماها هم تنها بعد از مدت کوتاهی به این نتیجه رسید که تولید آن به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست بنابراین از تولید آن به صورت انبوه خودداری کرد.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید