پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


ضرورت حمایت از نیروی انتظامی


ضرورت حمایت از نیروی انتظامی
با شروع تابستان، فصلی جدید از فعالیت های نیروی محترم انتظامی در راستای طرح امنیت اجتماعی آغاز شده است. خوشبختانه نیروی انتظامی از سال گذشته در سایه تدابیر فرماندهی آن و شجاعت و برنامه ریزی هوشمندانه سردار رادان اقداماتی جدی برای گسترش فرهنگ عفاف و مبارزه با مفاسد اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده و در این راه با بسیج نیروها و امکانات خویش به دستاوردهایی بزرگ دست یافته؛ به گونه ای که آمار مزاحمت های خیابانی، پوشش های نامناسب، ترویج ابتذال و... به گونه ای محسوس کاهش یافته است. بررسی های میدانی نیز نشان می دهد که قشرهای گوناگون مردم از کلیت طرح نیروی انتظامی در این باره رضایت کامل دارند و تنها نگرانی آنان، کوتاه آمدن نیروی انتظامی در برابر جوسازی ها و سستی در ادامه این طرح است. البته با صداقت و قاطعیتی که در فرماندهان و پرسنل خدوم نیروی انتظامی وجود دارد در این باره جای هیچ نگرانی نیست و باندهای خلافکار، مزاحمان نوامیس و... همچون گذشته از برخورد قاطع فرزندان ملت در آن نیرو در هراس خواهند بود.
نکته مهم در این میان مسئولیت شناسی همه نهادهای مربوط است؛ چه این که سازمان ها و نهادهای متعددی در سالم سازی فضای جامعه نقش دارند و اگر در سال های گذشته همه آن ها به سهم خود به انجام وظیفه شان همت می گماردند، امروزه بار سنگینی ناشی از سهل انگاری های سابق بر دوش زحمتکشان انتظامی تحمیل نمی شد. در این باره صدا و سیما، آموزش و پرورش و... نهادهای دیگر باید توضیح دهند که برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی و اخلاقی چه تدابیری اندیشیده اند. طبیعی است که پرداختن به مسائلی از این دست به برنامه ای جامع، عمیق و واقع بینانه نیاز دارد و با برنامه های زودگذر و احیاناً متناقض نمی توان به انتظار دستاوردهای مطلوب نشست. برای نمونه رسانه ملی گاه در برنامه هایی به بیان محاسن و ضرورت رعایت حجاب اسلامی و لزوم پایبندی به آموزه های دینی و اخلاقی در تعاملات اجتماعی و روابط محرم و نامحرم می پردازد و در برخی سریال ها و فیلم هایی که نمایش می دهد، ناخواسته خلاف آن را به مخاطبان به ویژه نسل جوان القا می کند! بی گمان در این صورت نمی توان از جوانی که این تناقض های آشکار را مشاهده می کند، دستاوردهایی مطلوب را به انتظار نشست.
مسئله دیگر نقش اصحاب رسانه است که باید با اطلاع رسانی مناسب در این باره و پرداختن به ابعاد گوناگون مسئله، زمینه را برای اقدامات گسترده تر نیروی محترم انتظامی، بیش از پیش فراهم سازند. خوشبختانه با آغاز طرح ارتقای امنیت اجتماعی در سال گذشته رسانه ملی به خوبی آن را پوشش داده و کوشیده است با ارائه تحلیل های عمیق و مصاحبه های کارشناسانه با صاحبنظران و متصدیان طرح ضرورت و فواید چشمگیر آن را برای مخاطبان تشریح کند. از سوی دیگر متأسفانه برخی جراید و افراد وابسته به جناح های سیاسی بر واقعیت های موجود چشم بربستند و به جای تقدیر از بانیان و مجریان و واکاوی ضرورت اجرای آن، به تخطئه این طرح پرداختند! این گروه که در مسائل دیگر نیز تنها به ظواهر و بازی با احساسات مخاطب می اندیشند، با طرح ادعاهایی همچون زیر سؤال رفتن امنیت شخصی، حریم خصوصی و... کوشیدند نیروی انتظامی را به موضع انفعال بکشانند؛ اما تدابیر شجاعانه نیروی محترم انتظامی و مسئولان دستگاه قضا به ویژه دادستان محترم تهران مانع تحقق امیال آن ها شد.
نکته قابل توجه دیگر این که برای گسترش فرهنگ عفاف و امنیت بخشی به فضای اجتماعی همکاری همه نهادهای مربوط ضروری است؛ چه این که نیروی انتظامی تنها بخشی از امکانات و به تبع آن مسئولیت را بر دوش دارد و اگر دیگر نهادهای مسئول با قدرت و جدیت به وظایف خود نپردازند، نمی توان به موفقیت کامل این طرح امید داشت. در این راستا همکاری بیش از پیش همه نهادهای ذیربط از جمله قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، و... به ارتقا و کارآمدی بیش از پیش طرح مذکور خواهد انجامید. بی گمان مردم آگاه ایران اسلامی زحمات فرزندان خود در نیروی انتظامی را قدر می دانند و از اغراض پشت پرده برخی جوسازی ها به خوبی آگاهند.
مرتضی رضاییان فیروزآبادی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید