جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ترویج اسلام‌هراسی در غرب‌


ترویج اسلام‌هراسی در غرب‌
یکی از برنامه‌های اخیر مجموعه مستند کانال ۴ بنگاه خبرپراکنی بریتانیا (BBC) موسوم بهDispatches موید برخورد خصمانه رسانه‌ها و دولت این کشور با مسلمانان و اشاعه اسلام‌ستیزی در مطبوعات و محافل سیاسی بریتانیا بود.
این مستند بر پایه تحقیقاتی که نتیجه‌اش در قالب نوشتاری تحت عنوان «مسلمانان در محاق» منتشر شده است توسط پیتر اوبور، از روزنامه‌نگارهای پیشرو بریتانیا تهیه و تولید شده است.
برای تهیه این مستند همچنین به سلسله تحقیقات انجام شده توسط مدرسه روزنامه‌نگاری کاردیف استناد شده که نشان می‌دهد نزدیک به هزارمقاله پس از سال ۲۰۰۰ میلادی در مورد اسلام و مسلمانان بریتانیا در رسانه‌های این کشور منتشر شده که محتوای ۶۹ درصد آنها به نوعی علیه مسلمانان موضع‌گیری داشته‌اند.
در این ۶۹ درصد از نوشته‌ها مسلمانان منشا دردسر نه فقط از بابت دامن زدن به تهدیدات تروریستی که از بعد فرهنگی توصیف شده‌اند. بدتر آن که در ۲۶ درصد این مطالب به وضوح از اسلام به عنوان دینی خطرناک، واپس‌گرا و مایه دردسر یاد شده است.
پروفسور جاستین لویس، از اساتید علوم رسانه‌ای با اشاره به این مطالب به تکرار پاره‌ای دیدگاه‌ها و کلیدواژه‌ها در آن چون «رابطه مسلمانان و تروریسم»، «افراطی بودن مسلمانان» و «ناهمخوانی فرهنگی مسلمانان و جامعه بریتانیا» اشاره کرده است. به اعتقاد لویس تکرار این دیدگاه‌ها به عامل تاثیرگذاری بر باورهای بریتانیایی‌ها و القای این ایده که مسلمانان وصله نامناسبی برای جامعه هستند، تبدیل شده است.
بدتر آن که برخی مطالبی که دست بر قضا در روزنامه‌های پرمخاطب منتشر شدند چیزی جز دروغ‌های محض یا قلب واقعیت نبودند. به عنوان نمونه روزنامه Sun، پرتیراژترین روزنامه بریتانیا روز ۷ اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی ادعا کرد اقامتگاهی در یکی از مناطق حومه‌ای ویندسور که از سوی سربازان از جنگ (عراق) برگشته به عنوان تفرجگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته هدف بمب‌گذاری گروهی اسلامگرا قرار گرفته است و تیتر «بمب نفرت مسلمانان» را برای این خبر انتخاب کرده بود.
در ادامه مشخص شد این عمارت متروکه بوده و هیچ گواهی بر این که بمب‌گذاری کار مسلمانان باشد، وجود ندارد. سه ماه بعدSun نسخه‌ کاملا متفاوتی از این ماجرا را ارائه داد بی آن که به خاطر موضع‌گیری اولیه خود عذرخواهی کند.
جالب آن که در ابتدای جزوه «مسلمانان در محاق» تصریح شده اظهارات اخیر جک استراو، وزیر امور خارجه بریتانیا علیه زنان محجبه الهام‌بخش انجام تحقیقات در مورد وضعیت مسلمانان در غرب بوده است. استراو در این راه تنها نیست و سایر سیاستمداران دولت کارگری گوردون براون، هم تاکنون بارها موضع‌گیری‌های ضداسلامی داشته‌اند.
اسلام‌ستیزی و تلاش برای القای اسلام‌هراسی منحصر به بریتانیا نیست و متاسفانه بسیاری از کشورهای غرب با موضع‌گیری‌های خود در راستای اعمال فشار به اقلیت مسلمان ساکن اروپا حرکت می‌کنند.
امیر نادری‌
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید