پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تحول در دنیای آنلاین


تحول در دنیای آنلاین
امروزه در مورد وب دو صحبت های فراوانی به میان می آید و تعریف های متفاوتی از آن می شود اما به راستی وب دو چیست؟ باید اعتراف کرد هنوز تعریف واحد و جامعی برای وب دو اعلام نشده و همچنان در نشست ها و همایش های مختلف در مورد یک تعریف جامع و کامل از این فرآیند بحث و مذاکره می شود. «تیم اوریلی» از وب دو به عنوان یک سکو یاد می کند که تمامی ابزارها و برنامه ها در سیطره آن قرار می گیرد و وب دو به آنها احاطه دارد. دره سیلیکون که سال ها به عنوان قطب فناوری جهان محسوب می شده امروزه به دنبال یک راه حل برای پیشرفت هرچه بیشتر می گردد و کارشناسان معتقدند به جز وب دو راه حلی مناسبی برای نیل به این هدف وجود نخواهد داشت.
کارشناسان وب دو این روزها از اصطلاحاتی نظیر ویکی ها، بلاگ ها، RSS، AJAX و ... استفاده می کنند و در مقابل رقبا با به کار گرفتن اصطلاحاتی دیگر سعی بر آن دارند که از این روند جلوگیری کنند. وب دو هر تعریفی که داشته باشد، یک هدف کلی را دنبال می کند و آن هم تغییر وضعیت کنونی اینترنت است. سایت های مبتنی بر وب دو پایگاه های اینترنتی آنلاینی برای ارائه سرویس های اینترنتی محسوب نمی شوند. از بخش جست وجوگر تصاویر یاهو و سایت وابسته به آن با نام Flickr گرفته تا دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا و سایت دوست یابی MySpace و حتی جست وجوگر بزرگ گوگل نمونه هایی از وب دو محسوب می شوند که با هدف دگرگونی اینترنت و بهبود وضعیت کنونی آن فعالیت های خود را دنبال می کنند. اگر این سایت ها نتوانند به خوبی اهداف خود را برای رسیدن به وب دو محقق سازند، مجبورند این روند را Live Web نام گذاری کنند. تصور کنید تمام این خدمات از دنیای جدید وب دو بتوانند موفقیت آمیز باشند و میلیون ها کاربر را از سراسر دنیا به سمت خود بکشانند، اما آیا این قبیل سرویس ها توانایی پاسخگویی به نیازهای روزافزون مراکز تجاری را خواهند داشت؟
«ری لین» مدیر اسبق شرکت اوراکل که هم اکنون یکی از شرکای مرکز تجاری Kleiner Perkins Caufield & Byers محسوب می شود در این باره می گوید: «تمام این امکانات که برای کاربران عادی در نظر گرفته شده در اختیار شرکت ها و سازمان های تجاری قرار خواهد گرفت و استفاده کنندگان اصلی از این روند تنها آنها خواهند بود.»به جز نوجوانان و جوانان که مخاطبان اصلی وب دو هستند، نسل جدید اینترنت می تواند تاثیرات شگرفی را در مراکز تجاری برجای بگذارد و به تحقق اهداف جهانی سازی کمک های فراوان کند. این مساله باعث شده برخی افراد وب دو را۲.۰ Enterprise نام گذاری کنند و این جریان را پلی بین مدیر و کارمندان یا شرکت و مشتریان بدانند. «دان تپ اسکات» مدیر گروه فکری New Paradigm تورنتو معتقد است: «وب دو بزرگ ترین تغییری است که طی یک قرن گذشته در سازمان ها و مراکز تجاری ایجاد خواهد شد.» نشانه های اولیه از این تغییرات بسیار فراوان است. شرکت فیلمسازی والت دیسنی، بانک سرمایه گذاری DresdnerKleinwort Wasserstein و چندین شرکت بزرگ دیگر از سایت های ویکی یا صفحات اینترنتی قابل ویرایش استفاده می کنند تا بتوانند همکاری های بیشتری را با یکدیگر داشته باشند. دیگر شرکت ها با استفاده از سایت های عمومی و اجتماعی نظیر LinkedIn و Visible Path سعی می کنند ارتباطات بیشتری را به دست آورند و شرایط لازم را برای فروش بیشتر محصولات خود فراهم کنند. راه اندازی وبلاگ های گروهی و انفرادی نیز از کارهای مورد علاقه کاربران در عصر حاضر محسوب می شود، تا آنجا که «جاناتان شوارتز» مدیرعامل شرکت Sun Microsystems و «باب لوتز» معاون شرکت خودروسازی جنرال موتورز با انتشار مطالب مختلف روی وبلاگ های خود سعی می کنند ارتباط صمیمانه تری با مردم داشته باشند و بدون هرگونه واسطه ای به نیازهای آنان پی ببرند. همان طور که سال ها پیش کامپیوترهای شخصی موفق شدند در تمام سازمان های دولتی و خصوصی جهان راه پیدا کنند و موقعیت ثابتی را برای خود بیابند، کارشناسان وضعیت مشابهی را برای وب دو پیش بینی می کنند. زمانی که «راد اسمیت» معاون شرکت IBM در بخش فناوری های روبه رشد اینترنتی سال گذشته به مدیر فناوری اطلاعات بانک سلطنتی اسکاتلند در مورد سایت های ویکی توضیح داد، او با تاسف سر خود را تکان داد و اظهار داشت از این قبیل سایت ها استفاده نمی کند اما وقتی که امروز اسمیت در یک نشست کوچک در مورد سایت های ویکی یا دیگر تجهیزات وب دو صحبت می کند، افراد حاضر با خوشحالی اعلام می دارند به صورت مستمر این سایت ها را مورد استفاده قرار می دهند. اسمیت می گوید: «آگاهی افراد از این روند به قدری افزایش یافته که امروزه بیشتر مدیران شرکت ها با ما تماس می گیرند و در مورد وب دو از ما توضیحات بیشتر می خواهند.» به هرحال باید توجه داشت همانند کامپیوترهای شخصی، نیاز مبرم و اساسی وب دو توانمندسازی هرچه بیشتر آن است.
تقویت کامپیوترهای خانگی، افزایش دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت و سرویس های کاربردی و آسان وب دو نیروی باورنکردنی را در اختیار هر یک از افراد می گذارد که با آن می توانند کارهای گوناگونی انجام دهند. اگرچه بیشتر این سرویس ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد ولی باید توجه داشت این مساله باعث متضرر شدن شرکت های عرضه کننده خدمات وب دو نخواهد شد. تبلیغات آنلاین بزرگ ترین منبع درآمدی هستند که می توانند در این زمینه مفید واقع شوند و به کمک شرکت های عرضه کننده خدمات وب دو بیایند. «جوکاروس» مدیر سایت اینترنتی JotSpot که مبنای آن سایت های قابل ویرایش ویکی است می گوید: «تمام مراکز توانمند و بزرگ فناوری می توانند در این حوزه تاثیرگذار باشند و مفید واقع شوند.» تمام این سرویس ها و خدمات مختلف در یک مرکز جامع و بزرگ جمع آوری می شوند تا کاربری که در هر جای این کره خاکی قرار گرفته به سادگی بتواند از آن استفاده کند. برای مثال زمانی که شما با سایت گوگل یک جست وجوی اینترنتی انجام می دهید، شما تعداد زیادی از ابزارهای اینترنتی را به همراه چندین پایگاه اطلاعاتی در اختیار دارید که در هارددیسک های مختلف در سراسر دنیا پراکنده شده اند. باید توجه داشت این موضوع تنها مربوط به گوگل نمی شود بلکه سایت های دیگر نظیر MySpace، eBay و حتی Skype نیز با توسعه ابزارهای خود به گونه ای مشابه عمل می کنند. برای نمونه سایت عمومی و اجتماعی MySpace به کاربران امکان می دهد روی صفحات اینترنتی اطلاعات مورد نظر خود را منتشر کنند به نحوی که امکان ویرایش آن برای دیگر کاربران هم وجود داشته باشد. این فعالیت به هم پیوسته از خلاقیت و نوآوری های افرادی که در سایت های MySpace، eBay و Skype حضور دارند به طور مفید استفاده می کند تا این سرویس ها به صورت همه جانبه ارتقا یابد. تاپ اسکات در ادامه صحبت های خود می افزاید: «ما در حال گذار از سرویس های کنونی به سرویس ها و سطوح برنامه ریزی شده هستیم.»
برای بسیاری از افراد استفاده از برنامه اصلی سایت MySpace برای رسیدن به اهداف متفاوت کار غیرممکنی به نظر می رسد و همین مساله باعث می شود آنها از پیوستن به جریان وب دو باز بمانند. «جان هاگل» نویسنده کتاب های مختلف در حوزه تجارت و فناوری اطلاعات بر این باور است که بین ساکنان وب دو و سازمان های IT در سراسر دنیا یک تفاوت فرهنگی فاحش وجود دارد. علاوه بر این مدیران فناوری اطلاعات در سراسر دنیا نیز دوست ندارند کاربران بدون دنبال کردن هدف به خصوصی از ابزارهای وب دو استفاده کنند زیرا در بیشتر مواقع این افراد در مقابل حملات هکرها و هرزنامه نویسان ایمن نخواهند بود. با این وجود اندیشه ای که در وب دو وجود دارد و اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده تمام گمانه زنی های نادرست را از بین می برد و به همگان نشان می دهد نسل جدید اینترنت تا چه اندازه می تواند مفید واقع شود. به طور کلی این قبیل ابزارها از وب دو می توانند مشکلاتی که شرکت ها و سازمان های کنونی در زمینه نرم افزار و برنامه های آنلاین با آنها دست و پنجه نرم می کنند را حل کنند. بسیاری از سازمان های تجاری این روزها می کوشند با استفاده از ابزارها و امکانات آنلاین کنونی مشکلات خود را از میان بردارند که از جمله این ابزارها می توان به فیلترهای مبارزه با هرزنامه ها در سرویس های پست الکترونیکی و اینترانت ها اشاره کرد ولی باید اعتراف کرد سرویس هایی از قبیل سایت های ویکی همین سازمان ها را به سمت خود کشانده و آنها را مجبور کرده تا وارد جریان وب دو شوند. «راس میفیلد» مدیرعامل سایت Socialtext که بر اساس ساختار سایت های ویکی کار می کند، می گوید: «بیشتر افرادی که من امروزه با آنها در ارتباط هستم ویکی پدیا را به خوبی می شناسند و به همین خاطر مشکلی نخواهد بود که ما بخواهیم راه اندازی یک سایت شبیه ویکی پدیا را در یک سازمان به آنها معرفی کنیم.» به عنوان مثال، بانک سرمایه گذاری DresdnerKleinwort Wasserstein از سایت ویکی Socialtext استفاده می کند تا پست های الکترونیکی موردنظر خود را آسان تر به مخاطبان برساند و ویدئوهایی از اماکن جدیدی که در آنها سرمایه گذاری کرده را به آنها بدهند. این بانک شش ماه پس از راه اندازی این سرویس جدید با دو هزار صفحه اینترنتی جدید که بر اساس ساختارهای ویکی تولید شده بود، مواجه شد که این صفحات توسط یک چهارم کارمندان آن به وجود آمد. این افراد از سرویس اینترانت بانک سرمایه گذاری DresdnerKleinwort Wasserstein استفاده می کردند.
میثم لطفی
منبع:yahoo.com
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید