پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ساختار و چگونگی اداره انجمن متخصصین زنان و مامایی


ساختار و چگونگی اداره انجمن متخصصین زنان و مامایی
انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران، یکی از دیرپاترین انجمن‌های علمی تخصصی کشور است که در جامعه پزشکی فعالیت می‌کند.
تمام متخصصان رشته زنان و مامایی کشور عضو این انجمن شناخته می‌شوند و محدودیتی برای عضویت در آن وجود ندارد. این انجمن هم مشابه اکثر انجمن‌ها، در مراجع ذی‌صلاح به ثبت رسیده، حق عضویت مختصری از اعضا دریافت می‌کند و هیات مدیره انتخابیو رئیس و دبیر دارد.
این انجمن علاوه بر نقش علمی و آموزشی، در قبال اعضای خود دارای وظیفه و کارکردی صنفی نیز هست.
هر چند در یک وجه شاید لفظ صنفی از دید عده‌ای پسندیده نباشد،‌ اما از طرف دیگر این یک واقعیت است که ما یک انجمن صنفی هستیم. حمایت و طرفداری از ارتقای شهرت به درستکاری، احترام عمیق به بیماران و مواظبت و مراقبت دقیق از ایشان، تقدیم صادقانه علم و تجربه رشته زنان و مامایی به تک‌تک بیماران یا خانم‌های باردار، اعتقاد و باور به وظیفه خدمتگذاری به بیماران و در خدمت ایشان بودن، احترام عمیق قلبی به همکاران پزشک عمومی یا متخصص زنان و مامایی و یا سایر تخصص‌ها از اهداف و اصول عملکرد صنفی انجمن است. اما انجمن ضمن تعهد به حفظ حقوق بیماران، متعهد به حفظ حقوق همکاران نیز می‌باشد و طبیعتا هجوم به این حقوق را برنمی‌تابد.
شواهد متعددی وجود دارد که انجمن برای حفظ حقوق حرفه‌ای، علمی، اجتماعی همکاران، نظرات مستدل ارایه کرده‌ایم و در این راه از حداکثر توان خود بهره جسته است. رفتار انجمن دارای مبانی علمی و بر پایه فلسفه وجودی انجمن‌های تخصصی می‌باشد اعتقاد دارد که اداره انجمن، مشروط به حفظ تعادل، عدم گرایش به طرف اغراق، احترام به دانش و تجربه و به کار بردن تدبیر مداوم است. در مورد خاص روابط مالی با بیماران معتقد به کسب درآمد مشروع است که قطعا با مال‌اندوزی حریصانه تباین دارد. در ورای این اصول، انجمن، اصرار و تبلیغ بر مراعات موازین قانونی را نیز از وظایف خود می‌داند. اما، در تخلیات واهی هم غوطه‌ور نیست و انجمن را محور عالم نمی‌داند. از این رو، در ارتقای این رشته تخصصی مراجع دیگری از قبیل نظام پزشکی، وزارتخانه، دانشگاه‌ها، بیمه‌ها، گرایش‌های عمومی جامعه و حتی روندهای متعارف جهانی را هم دخیل می‌داند و به هر حال نقش این مراجع مهم را انکار نمی‌کند.
از آن‌جا که اولین وظیفه انجمن حفظ همکاری با مراجع مسوول می‌باشد، در زمینه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، با وزارتخانه به عنوان متولی آموزش پزشکی کشور همکاری نزدیک دارد. علاوه بر این، فعالیت‌های علمی مستقل از قبیل برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، بازآموزی‌ها، کنگره‌ها، انتشار مجله و نشریه علمی نیز از جمله فعالیت‌های روزمره انجمن است. در جلسات علمی است که اعضا به تبادل افکار و تجربیات و نظرات علمی خود می‌پردازند و انجمن در این زمینه نقش کاتالیزور را اعمال می‌کند. همچنین در گردهمایی‌های مهم‌تر انجمن، از پیشکسوتان این رشته تقدیر و سپاسگزاری و پژوهش‌های جوانان با اشتیاق شنیده می‌شود.
منابع مالی انجمن از طریق حق عضویت‌ اعضا و نیز مراهم همکاران تامین می‌شود. علاوه بر اینها، برگزاری کنگره‌ها و بخش‌های جنبی آن‌ها نیز معمولا درآمدهایی را برای انجمن به همراه دارد. وزارتخانه هم سالانه مبلغی محدود به انجمن کمک می‌کند.
انجمن زنان و مامایی ایران، در طول زمان، سعی نموده بهترین روابط را با وزارت بهداشت و سایر نهادهای مسوول ارتباط داشته باشد تا امکان بیتشری برای تحقق اهداف خود بیابد ما از این رو، تعامل و همکاری نزدیک با وزارتخانه، نظام پزشکی، پزشکی قانونی و سایر مراجع برقرار نموده است.
همچنین، این انجمن،‌ عضو رسمی فدراسیون بین‌المللی نیز بوده، از نظر علمی توسط فدراسیون تقویت می‌شود. چکیده اخبار و گزارشات علمی و نظرات و تصمیم‌های جهانی مربوط به رشته زنان و مامایی از طریق فدراسیون به انجمن رسیده و به نحو مقتضی به اعضا منتقل می‌گردد.
● عملکردها و دستاوردهای برجسته انجمن
خرید ساختمان مرکزی، تاسیس دفتر، تثبیت موجودیت انجمن در مراجع مسوول و جلب همکاری ایشان، برقراری رابطه با انجمن بین‌المللی مربوط، خصوصا فدراسیون‌ بین‌المللی متخصصان زنان و مامایی (FiGo)، انتشار نشریه و مجله علمی، برگزاری انواع جلسات ادواری از جمله دستاوردها و عملکردهای انجمن در کنار انجام وظایف علمی و پژوهشی بوده است.
برخورد با مشکلات، جزیی از زندگی روزمره است. سعی کرده‌ایم مشکلات را با تدبیر برطرف کنیم و با بهره‌گیری از تعادل رفتاری، با مشکل خاص و غیرقابل ملی روبه‌رو نشویم.
یکی از سووالات مطرح درباره انجمن‌ها، چرایی و اثرات تشکیل انجمن‌های موازی است. انجمن زنان و مامایی با وجود اینکه قدیمی‌ترین انجمن این رشته است، تشکیل انجمن‌های دیگر مربوط به رشته زنان و مامایی را همیشه به فال نیک گرفته‌ است. بدیهی است رشته پزشکی هم مانند سایر رشته‌ها از قبیل کشاورزی، معماری، شیمی، فیزیک، اخترشناسی و رشد کرده است. هشتاد سال پیش رشته‌ای به نام جراحی عمومی وجود داشت و جراحان عمومی آن زمان، اعمال جراحی قلب، ستون فقرات، کلیه و مجاری ادرار، زنان و زایمان (سزارین) و غیره را انجام می‌دادند؛ اما بعدا سپس هر یک از اعمال فوق متخصص خود را پیدا کرد و متعاقبا قلب هم تبدیل شد به جراحی قلب کودکان و جراحی قلب بزرگسالان. هر یک از این رشته‌ها انجمن خود را تشکیل دادند و به فعالیت مشغول شدند. رشته زنان هم نه فقط از جراحی عمومی مستقل شد، بلکه زیر شاخه‌هایی نظیر نازایی، سرطان‌های زنان، ژینکولوژی نوجوانان وهم پیدا کرد هر یک هم انجمن خود را ثبت کردند و به فعالیت مشغول شدند. باید باور داشت که این، سیر طبیعی قضایاست، جهان در حال گسترش است. علم گسترش می‌یابد و تخصص‌ها تعمیق می‌شود. بنابراین از تکثر انجمن‌ها باکی نیست و این حرکت‌ها، سعی در پیشرفت و ارتقای علم و ارایه خدمات بهتر به بهداشت و درمان و صد البته پیشرفت دانش خواهد بود.
منبع : هفته نامه سپید


همچنین مشاهده کنید