جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پاسخ ایمنی به واکسن هپاتیت B در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد در فاز نگهدارنده شیمی درمانی در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)


پاسخ ایمنی به واکسن هپاتیت B در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد در فاز نگهدارنده شیمی درمانی در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)
● زمینه و هدف:
Hepatitis B virus)HBV،) یک ویروس هپاتوتروفیک است که معمولا سبب عفونت بدون علامت می گردد و یک عامل عفونی بسیار مهم در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد به دلیل نیازی که این بیماران به تزریق فراورده های خونی در حین درمان دارند، می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف از انجام این مطالعه، استفاده از واکسیناسیون هپاتیت B در بیمارانی که نسبت به این بیماری مصونیت ندارد، می باشد.
● روش بررسی:
برای پیشگیری، واکسیناسیون هپاتیت B، با دوز دو برابر، در ۱۵۹ بیمار مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد در فاز نگهدارنده درمان، انجام شد. بیماران قبل از انجام واکسیناسیون، از نظر سیستم ایمنی (سلولی و همورال) و عملکرد کبدی بررسی شدند و هیچ نوع مشکلــی نداشتنـد. مطالعــه حاضر از نوع موردی- شاهدی بود که جهت آنالیز داده ها از آزمون Chi-square استفاده شد.
● یافته ها:
نتایج بررسی( HbsAb (Hepatitis B surface Antibody در هر دو گروه، ۳ الی ۵ ماه بعد از واکسیناسیون پیگیری شد که حدود ۲۵% از بیماران پاسخ مثبت به HbsAg (Hepatitis B surface Antigen) دادند و این یک نشانه امیدوار کننده برای بررسی بیش تر و کنترل بیش تر در بیماران است.
● نتیجه گیری:
مطالعات انجام شده در کشورهای دیگر نشان دهنده این است که حدود ۳۰%، پاسخ مثبت به واکسن HbsAg دادند. به نظر می رسد که بهتر است تزریق واکسن هپاتیت B در بیمارانی که سطح آنتی بادی محافظتی در برابر این بیماری ندارند، انجام گردد.
عظیم مهرور
پروانه وثوق
نرجس مهرور
آزیتا آذرکیوان
خدیجه ارجمندی رفسنجانی
حسن نیک فرجام
شهلا انصاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید