چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کاربرد بیومتریال های زیست سازگار به عنوان انتشار دهنده در فتودینامیک درمانی


کاربرد بیومتریال های زیست سازگار به عنوان انتشار دهنده در فتودینامیک درمانی
● هدف:
در این مقاله به بررسی ساخت دستگاه اپلیکاتور و کاربرد بیومواد زیست سازگار مایع و جامد به عنوان انتشاردهنده در عمل فتودینامیک درمانی (PDT) و نیز توزیع پرتو در بافت خواهیم پرداخت.
● مواد و روش ها:
قسمت اصلی دستگاه از جنس فولاد زنگ نزن ۳۱۶-L ساخته شده است. طول بدنه ۲۵ cm و قطر خارجی آن ۱.۶۵ cm می باشد. این قسمت نگهدارنده و هدایت کننده لوله های ورودی و خروجی روغن ها، و لوله های هادی فیبرنوری است که در ضمن وظیفه نگهداشتن بالون پخش کننده را نیز به عهده دارد.
● نتایج:
نتایج بدست آمده نشان می دهند که از میان روغن های خالص بکار رفته، فسفولیپید بهترین و روغن فندق بدترین نوع انتشاردهنده برای توزیع پرتو لیزر هلیوم-نئون (He-Ne) در قطرهای متفاوت بالون است. همچنین فیبر نوری SiO۲ که به روش قالب گیری ساخته شده بود نسبت به روش رسوب، نتایج مناسب و برتری با آزمایش در درون بافت های مرغ و گوساله از خود نشان داد.
● نتیجه گیری:
دستگاه اپلیکاتور ساخته شده می تواند با استفاده از قطرهای متغیر بالون و انتشاردهنده مناسب مانند روغن فسفولیپید که دارای ویژگی خاص پراکندگی برای توزیع یکنواخت پرتو لیزر است، می تواند همراه با فیبر نوری با شکل هندسی مربوطه به عنوان ترکیبی مناسب برای عمل PDT بکار رود.
سیدمحمد عترتی خسروشاهی
محمدرضا ارجمند
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید