پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

گزارش یک مورد آکرال لنتیجینوس ملانوما؛ که به مدت ۱۶ ماه با تشخیص زخم مزمن درمان می شد


گزارش یک مورد آکرال لنتیجینوس ملانوما؛ که به مدت ۱۶ ماه با تشخیص زخم مزمن درمان می شد
آکرال لنتیجینوس ملانوما نوعی از ملانوم بدخیم است که در کف دست، کف پا، انگشتان دست و پا و پوست زیر ناخن گسترش می‎ یابد. در بسیاری از موارد ممکن است با سایر بیماری های پوستی اشتباه شده و در مراحل پیشرفته و با پیش آگهی ضعیف تشخیص داده شود. در این مقاله یک مورد از آکرال لنتیجینوس ملانوما که تشخیص آن با شانزده ماه تاخیر صورت گرفته است، معرفی می‎ گردد.
بیمار آقای ۵۴ ساله ‎ای است که از شانزده ماه قبل متوجه ضایعه ‎ای با ابعاد یک در سه سانتی ‎متر در کف پایش شد و جهت درمان به پزشکان متعددی مراجعه کرد. ضایعه بعنوان زخم ناشی از تروما تحت درمان موضعی و سیستمیک قرار گرفت، ولی بهبودی حاصل نشد و ضایعه بزرگتر نیز گردید. در نهایت در نمونه ‎گیری به عمل ‎آمده آکرال لنتیجینوس ملانوما گزارش شد و بیمار برای خارج سازی موضع درگیر که قسمت وسیعی از کف پایش بود به پزشک مربوطه معرفی شد.
آکرال لنتیجینوس ملانوما نسبت به سایر گروه‎های ملانوم پیش آگهی بدتری دارد، چون تاخیر و اشتباه در تشخیص آن بیشتر صورت می‎ گیرد. بیست درصد از موارد کف پایی ملانوم‎ها توسط پزشکان، اشتباه تشخیص داده می‎ شوند. آکرال لنتیجینوس ملانوما ممکن است با بسیاری از بیماری ‎های پوستی اشتباه شود. بنابراین آشنایی با تظاهرات ملانوم‎ها از اشتباه و تاخیر در تشخیص جلوگیری کرده و پیش آگهی بیماری را بهتر می‎ کند.
زهره حاج حیدری
مریم قاسمی
عباس ارجمند
فرشته آقابراری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید