پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیوند پرده آمنیون در سوختگی های حاد شیمیایی چشم


پیوند پرده آمنیون در سوختگی های حاد شیمیایی چشم
● هدف:
ارزیابی نقش درمانی پیوند پرده آمنیون در سوختگی های حاد شیمیایی چشم.
● روش پژوهش:
این مطالعه در بیماران با سوختگی شیمیایی درجه ۲ تا ۴ (تقسیم بندی Roper-Hall) انجام شد. بیمارانی که کم تر از ۲ هفته از آسیب شیمیایی آن ها گذشته بود؛ تحت پیوند پرده آمنیون همراه با درمان طبی قرار گرفتند. بیماران از نظر میزان درد، حدت بینایی، بهبود نقص ای تلیومی، ایجاد سیمبلفارون و پیدایش کدورت و نورگ زایی قرنیه ارزیابی شدند.
● یافته ها:
دوازده چشم از ۸ بیمار (۶ مرد و ۲ زن) تحت این جراحی قرار گرفتند. میانگین سن بیماران ۲۸.۷۵±۱۱.۸ سال (۴۴-۱۲ سال) و متوسط زمان مراجعه بعد از سوختگی ۲.۵±۳.۳ روز (۲ ساعت تا ۱۰ روز) بود. بیماران به طور متوسط ۱۱.۵±۱.۵ ماه (۱۰ تا ۱۳ ماه) پی گیری شدند. سوختگی در ۶ چشم با اسید و در ۶ چشم با قلیا بود. سوختگی در یک چشم درجه ۲، در ۴ چشم درجه ۳ و در ۷ چشم درجه ۴ بود. درد و ناراحتی در همه بیماران کاهش یافت. حدت بینایی در یک چشم با سوختگی درجه ۲، به طور کامل و در چشم های با سوختگی درجه ۳، در ۳ مورد بهبود یافت و در یک چشم تغییر نکرد. در ۲ چشم با سوختگی درجه ۴، به دلیل پرفوریشن، پیوند تکتونیک قرنیه انجام شد و ۲ چشم نیز به دلیل آسیب شدید، تایزیک (phthisic) شدند. از ۳ مورد باقی مانده، دید در ۲ مورد کاهش و در یک مورد افزایش یافت. در این ۳ چشم، در یک مورد به دلیل عدم ترمیم اپی تلیوم و نازکی شدید قرنیه، عمل جراحی کراتولیمبال آلوگرفت انجام شد و در ۲ مورد دیگر، ترمیم اپی تلیوم، ۷۰ و ۷۵ روز به طول انجامید. در چشم دچار سوختگی درجه ۲، نقص اپی تلیومی قرنیه بعد از ۶ روز ترمیم شد. در چشم های با سوختگی درجه ۳، نقش اپی تلیومی به طور متوسط پس از ۵۳.۷۵±۵.۲ روز ترمیم یافت. نورگ زایی قرنیه در ۲ مورد سوختگی درجه ۳ و تمام موارد سوختگی درجه ۴ ایجاد شد. کدورت قرنیه در تمام موارد سوختگی درجه ۳ و ۴ روی داد. سیمبلفارون فقط در ۴ مورد با سوختگی درجه ۴ به صورت خفیف ایجاد شد.
● نتیجه گیری:
پیوند پرده آمینون در کاهش درد و جلوگیری و تخفیف ایجاد سیمبلفارون متعاقب سوختگی های شیمیایی موثر است ولی به نظر می رسد که در جلوگیری از کدورت و نورگ زایی قرنیه موثر نیست. تعیین اثر پیوند پرده آمنیون در تسریع اپی تلیالیزیشن قرنیه و بهبود دید در بیماران با سوختگی درجه ۲ و ۳ نیاز به یک کارآزمایی بالینی دارد. به نظر نمی رسد که در سوختگی درجه ۴ به جز در تخفیف ایجاد سیمبلفارون، نقش قابل توجهی داشته باشد.
علیرضا برادران رفیعی
انوشیروان رحیمی
بهرام عین الهی
محمد زارع جوشقانی
سیدحمیدرضا آقایان
بابک ارجمند
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید