جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی تاثیر نالتروکسون در درمان هیپرپرولاکتینمی ناشی از مصرف داروهای ضد جنون تیپیک


ارزیابی تاثیر نالتروکسون در درمان هیپرپرولاکتینمی ناشی از مصرف داروهای ضد جنون تیپیک
● سابقه و هدف:
هیپرپرولاکتینمی یکی از عوارض جانبی داروهای ضد جنون است. هیپرپرولاکتینمی سبب اختلال عملکرد جنسی، استئوپوروز و اختلالات رفتاری مانند اضطراب، افسردگی و خشم می شود. استفاده از روش درمانی مناسب به همراه تجویز داروهای ضد جنون برای جلوگیری از بروز هیپرپرولاکتنیمی و عوارض آن ضروری به نظر می رسد. در مطالعه حاضر تاثیر نالتروکسون، آنتاگونیست گیرنده اوپیوییدی، بر هیپرپرولاکتینمی ناشی از مصرف طولانی داروهای ضد جنون در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مورد بررسی قرار گرفته است.
● مواد روش ها:
این مطالعه از نوع تجربی و به صورت دوسو بی خبر بر روی ۳۲ بیمار (۸ مرد و ۲۴زن) بستری در بخش روانپزشکی که با داروهای ضد جنون تیپیک تحت درمان بودند و پرولاکتین سرم بالای ۲۰ng/ml داشتند انجام شد. ناکتروکسون (۵۰ میلیگرم دوباره در روز) به مدت۶ هفته تجویز شد داروهای مصرفی بیمار در این مدت تغییر نکرد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون های تی مزدوج و تی مستقل انجام شد و p<۰.۰۵ به عنوان سطح معنی داری اختلاف ها تعیین شد.
● یافته ها:
بیماران به دو گروه مشتمل بر۴ مرد و ۱۲ زن تقسیم شدند. گروهها از نظر سطح سرمی پرولاکتین، جنس، سن، داروهای مصرفی، آمنوره و مصرف سیگار همسان شدند اندازه گیری سطح سرمی پرولاکتین پس از شش هفته حاکی از عدم تاثیر نالتروکسون بر سطح سرمی پرولاکتین بود هر چند به نظر می رسد که نالتروکسون از افزایش پرولاکتین جلوگیری کرده باشد.
● نتیجه گیری:
استفاده از نالترکسون، آنتاگونیست گیرنده های اوپیوییدی، تاثیری بر هایپرپرولاکتینمی ناشی از مصرف داروهای ضد جنون ندارد و تجویز آن برای این منظور توصیه نمی شود.
جمال شمس
علیرضا نوروزی
محمد اربابی
سیدمهدی صمیمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید