جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


تجارت‌های کوچک تجار بزرگ می‌سازند


تجارت‌های کوچک تجار بزرگ می‌سازند
تجارت های کوچک امروزه با توجه به حجم کم سرمایه گذاری و زمان محدود سود آوری بخش عظیمی از سرمایه های در گردش جهان را به خود اختصاص داده اند و در کشور عزیزمان ایران اسلامی نیز بسیاری از جوانان در این بخش فعالیت می کنند وجای بسی خوشحالی است که به موفقیت های بزرگی دست می یابند. اما متاسفانه در برخی موارد نبود آگاهی و عدم علم به فنون تجارت گروهی از افرادی که وارد این جرگه می شوند را با ضررهای جبران ناپذیر روحی و مالی مواجه می نماید که در صورت عدم حمایت لازم به اصطلاح با ورشکستگی همراه خواهد شد لذا برآن هستیم در این مقاله خوانندگان عزیز را با اصول کلی تجارتخانه های کوچک ونحوه ایجاد آن آشنا نماییم.
● مفهوم تجارت
اساسا تمام سازمانها و شرکت ها و موسساتی که درجامعه فعالیت می کنند به دو گروه تجاری و غیر تجاری تقسیم می شوند؛ پس ابتدا لازم است با مفهوم تجارت آشنا شویم .وقتی شما تجارت می کنید و به عبارتی تاجر می شوید که سودی را در قبال ارایه خدمات و یا تامین کالای مورد نیاز مصرف کنندگان عاید خود می کنید. این سود شامل درآمدی است که پس از کسر هزینه ها وعوارض قانونی از قبیل مالیات و حقوق گمرکی و. . . هزینه شده جهت انجام تجارت باقی می ماند. این سود حاصله ماده حیاتی جاری در شریان های اقتصاد است و به طور جالبی کشش باورنکردنی جهت فعالیت تجاری بعدی ایجاد می کند و به اصطلاح ریسک پذیری تاجر را افزایش می دهد و حس مطلوبی در او ایجاد می کند و در صورت استفاده غلط از این نیروی معجزه آسا اولین گام ورشکستگی برداشته شده است و در صورتی که یک کار تجاری سود آور نباشد هیچ انگیزه ای را جهت نوآوری در تاجر به وجود نمی آورد،پس تحقیق و توسعه دادن آن بی فایده است درنتیجه سرمایه گذاری و تبلیغات برای آن نه اینکه سودی ندارد بلکه باعث ضرر شما خواهد شد وبه این ترتیب طولی نخواهد کشید که شما سرمایه اولیه خود را نیز از دست خواهی داد و به مرز ورشکستگی می رسید. تجار برای افزایش سود به انواع فعالیت ها دست می زنند که تقریبا تمامی خدمات و کالاهای اطراف ما از قبیل خوراکیها و پوشاک و مسکن و خدمات ارتباطات و. . . حتی جمع آوری زباله ها را در برمی گیرد این اعمال خود به خود فرصت های جدید شغلی ایجاد کرده و در اقشار مختلف مردم توان افزایش بهره برداری از تجارت را می دهد ودر سوی دیگر عوارض ومالیاتی که از انجام تجارت عاید دولتها می شود جهت ساخت بزرگراه ها و جاده ها و بیمارستان ها و. . . می گردد و اساسا خود تجار برای گسترش دامنه فعالیت خود بخش قابل توجهی از سود را صرف تحقیقات و آموزش وتبلیغات تجارت خود در جوامع می کنند. نکته قابل تامل اینجاست که مابقی سود حاصله در اشکال جدید به اقتصاد برمی گردد و سرمایه گذاری های مجدد صورت می پذیرد بدینوسیله سطح استاندارد زندگی و کیفیت حیات بشر در جوامع ارتقا پیدا می کند به این نتیجه می رسیم که تجارت برای عموم انسان ها مفید خواهد بود واینجا نقش حکومت بسیار محسوس است تا فضای کشور را جهت جذب افراد به تجارت وسرمایه گذاری آماده نماید که خوشبختانه در سال های اخیر با توجه به قوانین جدید و اقدامات دولت در ایجاد فضای باز اقتصادی و جلوگیری از رانت خواری ها و برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی وپدیده شوم آقازاده های اقتصادی در کشور عزیزمان ایران اسلامی به استانداردهای روز تجارت نزدیک تر شده ایم اما هنوز زمان زیادی می طلبد تا با اطمینان بتوان به رقابت سالم در بازار ایران دست پیدا کرد. گروهی که توضیح آن گذشت سازمانهای تجاری را تشکیل می دهند که شرکت هایی با موضوع فعالیت تولید انواع مواد مصرفی_ توزیعی و خدماتی و .. . وفروشگاه های عرضه و بانک ها و. . . تقریبا بیشتر موسساتی که ما در طول عمر خود با آنها سروکار داریم جزو این دسته می باشند.
گروه دیگری از سازمان هایی که در جامعه فعال هستند اساسا برپایه عدم تحصیل منافع مادی فعالیت می کنند و به دنبال تجارت وسوداگری نیستند اما به طور مستقیم با تجارت ارتباط دارند به عبارت دیگر این گروه بودجه مورد نیاز خود را از منابع دولتی و موسسات تجاری وابسته و یا جمع آوری اعانات وهدایا و در بعضی موارد فروش محصولات تولید خود اعضای سازمان تامین می کنند. از این گروه می توان دانشگاه ها ومدارس عمومی و برخی سازمانهای دولتی مانند بهزیستی و صندوقهای حمایتی و هلال احمر را نام برد و موسسات خیریه از جمله موسسه حمایت از کودکان سرطانی( محک ) و. . . از این قبیل موسسات هستند که قدرت مالی و افزایش میزان خدمات این قبیل سازمان ها خود نشان از پویایی یک جامعه و اطمینان از سرمایه گذاری وتجارت در آن کشور را دارد. تجارت انواع مختلفی دارد ولی به طور کلی به دودسته تقسیم می شود ؛دسته اول تجارت بر پایه تولید و دسته دوم تجارت بر پایه خدمات .در ابتدا به بررسی تجارت برپایه تولید می پردازیم، تجارت بر پایه تولید ماهیت بسیار جالب و لذت بخشی دارد و در بسیاری از موارد با تشویق ها و حمایت همراه است زمانی که شما ساختمانی می سازید و یا کالایی تولید می کنید یا مثال ملموس کشاورزی مشغول تجارت تولیدی هستید_ تجار برای تولید محصول مجموعه عوامل و فرآیندهایی را باید مدنظر داشته باشند که اقتصاددانان به آنها عوامل تولید می گویند و با توجه به شرایط اقتصادی جهان به پنج گروه اصلی تقسیم می شوند.
۱) منابع طبیعی: دسترسی آسان به موادی که در طبیعت یافت می شوند و در چرخه تولید کالای مورد نظر اهمیت داشته باشد مانند معادن، آب، جنگل ها وسوخت
۲) منابع انسانی: هر شخصی که جهت آماده سازی محصول مورد نیاز است ؛ از مدیر عامل ومدیر تولید ومنشی ها و کارگران و...
۳) سرمایه: تمام مواردی که جهت تولید و ارائه محصول نیاز است مانند پول وماشین و کامپیوترها و تجهیزات و...
۴) موسس شرکت: شخصی که با آگاهی به تمام ریسک ها و خطرات احتمالی آماده ایجاد یک تجارت جدید باشد برای مثال شما خواننده عزیز
۵) دانش فنی یا به عبارتی مجموعه استعدادها و معلومات و مهارت های لازم و زحمتهایی که برای ایجاد یک تجارت جدید لازم است. هر شرکت طالب سود بیشتر در دنیای امروز به این نکته واقف است که بهترین راه جهت افزایش بهره وری و راندمان، تقویت عوامل فوق الذکر است. برای گروه تجارت بر پایه تولید شرکت بوئینگ مثال بسیار مناسبی است یک گروه قدرتمند که تامین کننده قسمت اعظم هواپیماهای جت مسافربر و تجهیزات نیروی هوایی آمریکا و سازنده انواع موشک ها و ماهواره ها می باشد اهمیت این شرکت به حدی است که در صورت توقف فعالیت بوئینگ بدون برنامه ریزی قبلی حتی برای یک ساعت میلیارد ها دلار ضرر به شرکت های وابسته در سراسر جهان وارد می شود. کارخانه این شرکت در ایالت واشنگتن وسیعترین واحد تولیدی د ر جهان است، فضای سالن مسقف این ابر کارخانه حدود چهارمیلیون مترمربع می باشد تا فضای کافی برای ساخت و مونتاژهمزمان ۲۰ هواپیمای جت وجود داشته باشد. مسلما بسیاری از شرکت ها و تولید کنندگان نیازی به امکانات وسرمایه بوئینگ ندارند هر چند بسیار مشکل است که بتوان با آن رقابت نمود اما یک تجارت تولیدی فاقد ماشین آلات وتجهیزات و فضای لازم اصلا قادر به ارائه محصول و تجارت نیست و محکوم به ورشکستگی است زیرا از پنج عامل تولید پیروی نکرده است به این صورت بیشتر تولید ی های قدرتمند جهان متعلق به کلان سرمایه داران هستند زیرا کاملا واضح است برای تاسیس و اداره چنین غول های تولیدی نیاز به پول و تجهیزات هنگفتی می باشد. به همین دلیل با توجه به اهمیت و فرصت آفرینی این تجارت ها تنها ۳۰ درصد سرمایه ها در این بخش جذب می شود هرچند تاریخ اقتصاد ستاره هایی را به یاد دارد که با دستان خالی به اهداف بزرگ رسیده اند و با اتکا به استعداد خدادادی و تلاش بسیار خود وجانشینان آنها هم اکنون ابر تجارت خانه هایی در سراسر گیتی به همت آنها فعال هستند و در تمام اعصار اقتصاددانان با احترام از آنها یاد خواهند کرد. دسته دوم تجارت های برپایه خدمات هستند ونقش مهمی را در اقتصاد امروز بازی می کنند وبیش از ۷۰ درصد سرمایه گذاری در جهان را به خود اختصاص داده است .تجار تولیدی بدون دستیابی به این تجارت موفقیت کمی در بازار فروش خواهند داشت زیرا خدمات مکمل تولید هستند ودر پیشبرد کمی وکیفی محصولات نقش اساسی ایفا می کنند. بدین ترتیب هر تجارتی که در آن تولید صورت نگیرد خدماتی است، برای مثال بیمه و حمل و نقل و کلی فروشی وخرده فروشی و مراکز درمانی و تعمیرگاهها وبانکها و. . . و مثال ملموس آنها شرکت های خدماتی وال مارت در آمریکا و فروشگاه های زنجیره ای شهروند و شرکت بیمه پارسیان و بانک اقتصاد نوین و. . . به دلیل فشردگی رقابت در این تجارت اساس آن بر پایه کار شدید و سخت کوشی می باشد به این مفهوم که برای موفقیت در تجارت بر پایه خدمات تکیه اصلی بر منابع انسانی است و ساختمان ها و ماشین آلات و تجهیزات و. . . اهمیت زیادی ندارد و یک مشاور زبده و کاردان در موفقیت آنها نقش ویژه ای را ایفا خواهد کردو توانایی افزایش سود سالیانه یک تجارت را تنها با کمک چند دستگاه تلفن و کامپیوترخواهد داشت. بدین ترتیب شمار زیادی از تولید کننده ها، خدمات کالای خود را نیز برعهده دارند و به طور همزمان به پشتیبانی محصولات می پردازند تا هم فروش و هم سود را افزایش دهند. برای مثال به شرکت های تولید قطعات کامپیوتر و به طور خاص به شرکت آی بی ام آمریکا اشاره می کنیم که یکی از کمپانی های نوآور در تولید قطعات کامپیوتر و ماشین های اداری در جهان است. با توجه به این سیاست ها در حال حاضر شاهد آن هستیم که یک سوم شرکت های خدماتی در زمینه های فروش، پشتیبانی_مشاوره وطراحی قطعات کامپیوتری فعال هستند و بیش از ۲۵ درصد سرمایه جهان را جذب کرده اند. به شرکت بویینگ بر می گردیم، هرچند یک ابر تولید کننده است اما قسمتی از تجارت خود را به پشتیبانی محصول اختصاص می دهد تا هم از دانش فنی حفاظت نماید و هم سود قابل توجه خدمات را در اختیار داشته باشد. بیشترین مقدار جذب سرمایه در این نوع از تجارت مربوط به نیم قرن اخیر می باشدو اقتصاد دانان پنج عامل را در پیشرفت سریع تجارت های خدماتی موثر می دانند:
۱) افزایش چشمگیر درآمد مصرف کنندگان ( ارتقای استاندارد های زندگی وکیفیت حیات بشر)
۲) ارائه خدمات با هدف تغییر تمایلات و تنوع پذیری در مدل زندگی افراد
۳) نیاز کالاهای جدید و تکنولوژی های نوین به خدمات بیشتر
۴) تقاضای دائمی وروزافزون تجار به ایده ها جدید و عقاید حرفه ای
۵) سهولت امکان ورود به دنیای تجارت بر پایه خدمات. اقتصاد جهان برای موفقیت یک تجارت (بر پایه تولید یا خدماتی) اعتقاد به رقابت در بازار های جهانی دارد و بدین گونه التزام به مجموعه قوانین و اصول علمی و اخلاقی جهت ورود به تجارت جهانی والکترونیک ضرورت دارد که به آن اشاره خواهیم کرد. در اطراف ما نمونه هایی از انوع تجارت موجود است که در سطوح مختلف و بارویکردهای متفاوت فعالیت می کنند پس با کمی توجه می توان به بررسی عوامل رشد یا شکست رقبا در بازار رقابتی امروز پرداخت. این تجزیه وتحلیل ما را در شناخت صحیح از محیط اقتصادی وشناخت نقاط ضعف وقدرت در تجارت نوپای خودمان کمک خواهد نمود.
● ماهیت تجارت های کوچک
در ادامه به بررسی ماهیت تجارت های کوچک می پردازیم .در مفهوم تجارت های کوچک شما با داشتن یک نیروی انسانی که همان موسس می باشد و یک ایده که نوع فعالیت شما را در برخواهد گرفت و شما محدودیتی در انتخاب آن ندارید و یک محرک ساده که انگیزه و توانایی لازم را در شما تامین نماید، تاجر می شوید و یک تجارت خانه ایجاد کرده که شاید تنها در یک کامپیوتر شخصی و حتی یک دفتر یادداشت خلاصه شود حال شما به دنیای تجارت وارد شده اید و ابزار زمان به یاری تان می آید که با تصمیمات درست و ریسک های به موقع و برنامه ریزی مناسب تبدیل به یک تاجر موفق خواهید شد و در صورتی که به فنون تجارت و محیط آن آشنا نباشید با وجود تمام پشتوانه ها و توانمندی ها دراقیانوس مواج بازار رقابتی غرق خواهید شد و بزرگترین کابوس زندگی را برای خود واطرافیان به وجود آورده اید. در دنیای امروز آمریکا را می توان به عنوان مهد بالندگی تجارت خانه های کوچک نامید که البته دلیل این حمایت های دولتی در جلوگیری از ورشکستگی می باشد،همان طور که می دانیم آمریکا کشور مهاجر پذیر است و افراد مختلف با فرهنگ ها و قومیت ها و شغل های مختلف وارد آن می شوند و برای تامین نیازهای خود شروع به تجارت می کنند به طور مثال فروشگاهها و رستوران ها و شرکتهای خدماتی کوچک و بزرگ احداث می کنند و از آنجائیکه در ابتدای ورود به شرایط جدید زندگی هستند در صورت عدم حمایت در مسابقه با سایر رقبای قدیمی به زودی نابود می گردند و به عبارت عامیانه در آنها تخته می شود و از نابودی تدریجی آنها از سویی ابر کمپانی ها به وجود می آیند که هم باعث تضعیف اقتصاد و افول حکومت مرکزی هستند وبرای درک تاثیر مخرب آنها مروری بر اقتصاد آمریکا در قرن بیستم لازم است و از سوی دیگر با کاهش درآمد افراد در نتیجه توان خرید و بهره گیری از امکانات بر استانداردهای زندگی کل جامعه تاثیر منفی می گذارد پس دولت وادار به حمایت بی دریغ از این قبیل تجارت ها برای جلوگیری از ورشکستگی خود می شود. در واقع آمریکای دهه نود میلادی را باید دوران طلایی تجارت خانه های کوچک دانست. تجار خرده فروش با فعالیت محدود در ازدحام تنوع مشتریان و نیاز های جدید مصرف کنندگان غرق شدند و امکان دسترسی آسان همگان به تکنولوژی های نوین اینترنت به یاری بازرگانان و مصرف کنندگان آمد وبازارهای مجازی انقلابی بزرگ در تجارت بین الملل ایجاد نمودند که حتی آوازه محصولات یک کفاش در شهری دور افتاده را به گوش تمام مردم جهان می رسانید در نتیجه روح تازه ای ابتدا به اقتصاد ایالات متحده دمیده شد ودر تجارت بین الملل پیشرفت های جدیدی را حاصل کرد که به عنوان یک قدرت تاثیر گذار در جهان مبدل شد و جهت تامین خواسته های همین تجارت خانه های کوچک و بزرگ است که برای تدارک بازار عرضه دست به هر ماجراجویی می زند. امروزه بیش از ۶ میلیون تجارت خانه کوچک در آمریکا وجود دارد که برخی از آنها در گام های آغازین کوچک شمرده می شوند و در مدت زمان کوتاهی با درایت وپشتکار اعضای آن به غول های تجاری تبدیل می شوند. گروهی دیگر با توجه به وسعت و تجهیزات نسبت به سایر رقبا در رشته فعالیت های خود کوچک شمرده می شوند به طور مثال یک کارخانه تازه تاسیس با پانصد کارمند در رقابت با بزرگان هم صنف خود_ آسیب پذیرو خرد می باشد وباید در رده بندی جز کوچک ها حساب شود. یرای دستیابی جزئیات بیشتر تجارت خانه های کوچک در آمریکا اداره دولتی به عنوان اداره تجارت کوچک SBA وجود دارد. هدف اصلی این موسسه دولتی حمایت از ایده ها و ابتکارات نوین و تقویت توان مالی صاحبان ایده جهت اجرایی نمودن آنها و هموار نمودن مسیر شکل گیری و پیشرفت یک تجارت کوچک است. در شرح وظایفSBAنوع تجارت های حمایتی چنین برداشت می گردند که: ما از آنهایی حمایت می کنیم که
۱) استقلال لازم در اجرا ایده خود را ندارند یا
۲) تسلط کافی به کار خود ندارند و یا
۳) جهت ادامه فعالیت وابستگی زیادی به دوره های فروش سالیانه دارند و یا
۴) تعداد افراد شاغل در آن کمتر از ۵۰۰ نفر می باشد و این تعابیر به زیبایی مفهوم یک تجارت خانه کوچک را می رساند. طی گزارش این موسسه هم اکنون۸۰ درصد شرکتهای فعال در آمریکا سالیانه کمتر از یک میلیون دلار فروش دارند و همچنین نزدیک به ۶۰ درصد کارفرمایان در محیط تجاری خود، کمتر از ۵ کارگر دارند. در خاتمه اشاره به این نکته خالی از لطف نخواهد بود که ایالات متحده آمریکا قسمتی از بهشت نیست و جامعه آمریکا با مشکلات عدیده ای روبروست و شدت فساد اقتصادی و دولتی در آن بیش از بسیاری از نقاط جهان است و دلیل اصلی استفاده از مثال های آمریکا در این مقالات قرابت موضوعی می باشد و همان طور که عنوان گردید مهد بالندگی تجارت خانه های کوچک در آمریکا است و به راحتی می توان تمام زوایا و نکات مهم آن را در این فضا بررسی نمود. موفقیت یک تجارت (بر پایه تولید یا خدماتی) اعتقاد به رقابت در بازار های جهانی دارد و بدین گونه التزام به مجموعه قوانین و اصول علمی و اخلاقی جهت ورود به تجارت جهانی والکترونیک ضرورت دارد.
محمد علی حسن زادگان
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید