جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی عوامل‌ انگلی و قارچی سوسری‌ ها در بیمارستان های‌ کاشان‌ طی سال ۱۳۸۱


بررسی عوامل‌ انگلی و قارچی سوسری‌ ها در بیمارستان های‌ کاشان‌ طی سال ۱۳۸۱
● سابقه‌ و هدف‌:
با توجه به نقش سوسری ها در حمل و توزیع عوامل مختلف بیماریزا، فراوانی آن ها در محیط های درمانی و بیمارستانی و عدم اطلاع از نوع آلودگی انگلی و قارچی آن ها در منطقه و به منظور تعیین نوع سوسری و عوامل انگلی و قارچی آن، این تحقیق در بیمارستان های کاشان در سال ۱۳۸۱ انجام گرفت.
● مواد و روش ها:
تحقیق به روش توصیفی و بر روی ۱۵۸ سوسری‌ صید شده از سه مرکز عمده درمانی کاشان انجام گرفت. نوع سوسری، آلودگی آن ها از نظر عوامل انگلی و قارچی، میزان آلودگی سطوح خارجی و داخلی و نوع انگل و قارچ جدا شده از آن ها تعیین گردید. شیوع آلودگی در سوسری ها تعیین و میزان واقعی آن در مراکز درمانی برآورد گردید.
● نتایج:
از ۱۵۸ سوسری مورد بررسی، ۸۵ سوسری آمریکایی (۸/۵۳ درصد) و ۷۳ سوسری آلمانی (۲/۴۶ درصد) بودند. ۵۸ سوسری (۷/۳۶ درصد) آلودگی انگلی داشتند. شیوع انگل های روده‌ای انسان در سوسری‌ های آمریکایی ۵/۲۱ درصد و در سوسری های آلمانی ۲/۱۵ درصد برآورد گردید. بلاستوسیستیس هومینیس با ۳/۳۲ درصد بیشترین و آسکاریس لومبریکوئیدس با ۲/۳ درصد کمترین شیوع را در بین انگل های مورد مطالعه داشتند. از ۱۵۸ سوسری بیمارستانی مورد مطالعه ۱۰۱ سوسری (۹/۶۳ درصد) آلودگی قارچی داشتند. شیوع عوامل قارچی در سوسری های آمریکایی ۱/۴۱ درصد و در سوسری های آلمانی ۸/۲۲ درصد برآورد گردید. یافته‌ های تحقیق نشان داد آسپرژیلوس با ۳/۲۷ درصد بیشترین و اپی کوکوم و کورولاریا با ۸/۰ درصد کمترین شیوع را در بین قارچ‌ های مورد مطالعه داشتند. دو مورد کاندیدا آلبیکنس از سوسری های آمریکایی زایشگاه شبیه‌خوانی جدا گردید. سوسری های بیمارستان نقوی با ۹/۴۳ درصد آلودگی انگلی و ۷/۸۰ درصد آلودگی قارچی نسبت به سایر بیمارستان ها از آلودگی بیشتری برخوردار بودند.
● نتیجه‌گیری:
آلودگی سوسری ها به عوامل انگلی و قارچی در بیمارستان های کاشان نگران کننده است. از این رو بررسی مداخلهای برای کاهش سوسری ها و آلودگی های انگلی و قارچی آن ها پیشنهاد می گردد.
عباس درودگر
محسن اربابی
محمدعلی اسدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید