جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع توکسوپلاسموزیس در شاغلین صنعت گوشت و زنان باردار کاشان


بررسی شیوع توکسوپلاسموزیس در شاغلین صنعت گوشت و زنان باردار کاشان
● سابقه و هدف:
با توجه به شیوع متفاوت توکسوپلاسموزیس در اقشار جامعه و عوارض ناشی از آن و به منظور تعیین آلودگی مزمن و حاد و میزان تیتر آنتی بادی علیه توکسوپلاگوندیی؛ این مطالعه روی مردان شاغل در صنعت گوشت و زنان باردار کاشان طی سال ۱۳۸۰ انجام گرفت.
● مواد و روشها:
در این تحقیق توصیفی ۶۴۰ نفر شامل ۳۰۰ مرد و ۳۴۰ زن ۷۰-۱۴ ساله که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. خصوصیات سن، جنس، شغل، محل سکونت، سابقه تماس با گربه، عادات غذایی، سابقه سقط جنین، سن حاملگی و علایم بالینی بررسی و در فرم اطلاعاتی ثبت گردید. از هر فرد ۵cc خون وریدی گرفته و با روش IFA در رقت های ۱:۲۰ و ۱:۱۰۰ آنتی بادی های موجود در سرم ارزیابی شد. رقت های بالاتر برای سرم های مثبت تهیه گردید. سرم های مثبت در تیترهای ۱:۲۰۰ و بالاتر با روش ELISA نیز ارزیابی گردید. آزمایش ANA به روش IFA برای سرم های مثبت انجام گردید. ملاک تعیین آلودگی تیتر ۱:۲۰ و تیتر با ارزش ۱:۴۰۰ بود. داده های فرم اطلاعاتی طبقه بندی و نتایج به صورت آمار توصیفی و تحلیلی گزارش گردید و GMRT برای کل جمعیت و افراد آلوده محاسبه گردید.
● یافته ها:
شیوع توکسوپلاسماگوندیی ۵۴.۲ درصد بود. ۱۵ درصد آنتی بادی IgM و ۸۵% آنتی بادی IgG داشتند. حداکثر آلودگی (۷۵%) در گروه سنی ۷۰-۶۰ سال بود. نسبت آلودگی در زنان ۶۱% و در مردان ۴۶.۷% تعیین گردید. ۴۰.۲% تیتر آنتی بادی ۱:۲۰۰ و پایین تر و ۱۴.۱% نیز با ارزش ۱:۴۰۰ و بالاتر داشتند.
مردان شاغل در صنعت گوشت و مبتلا به توکسوپلاسما، ۲۰۰ مرتبه بیشتر از مردان سالم در مواجهه با مصرف گوشت نیم پز بودند (P<۰.۰۰۰۱).
● نتیجه گیری و توصیه ها:
شیوع توکسوپلاسما گوندیی در منطقه و در گروه های در معرض خطر، به ویژه زنان باردار بالا می باشد. با توجه به عوارض بیماری توکسوپلاسموزیس و گرانی روش های غربالگری سرولوژیک جهت پیشگیری از بیماری، ارایه روش های مناسب از جمله گسترش برنامه های آموزش بهداشت برای اقشار جامعه به خصوص گروه های در معرض خطر توصیه می شود.
محسن ربابی
صفرعلی طالاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید